Předmět: Vývojová psychologie pro sociální pracovníky

» Seznam fakult » FP » KPP
Název předmětu Vývojová psychologie pro sociální pracovníky
Kód předmětu KPP/TVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Břečková-Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
  • Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Místo vývojové psychologie v systému psychologických věd; význam pro pedagogiku. Faktory podmiňující vývoj lidské psychiky. 2. Prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí období. Frustrace, subdeprivace, deprivace; senzitizace. Symbiotický vztah dítěte s matkou; Bowblyho koncept bazálního bezpečí; teorie připoutání (attachment), typy připoutání; Winnicottůw koncept držení (holding); separační úzkost, anaklitická deprese. Význam přechodových objektů z hlediska emancipace a separace. 3. Osvojení si základního životního stylu; sourozenecké pozice a jejich význam pro psychosociální vývoj dítěte. Význam dětské hry; hraček a pohádek. Vývojová stádia hry a kresby. Předškolní věk a význam širší rodiny; význam předškolní výchovy. Poruchy v psychosociálním vývoji u dítěte předškolního věku. Rozumový, volní a morální vývoj dítěte (Piagetova a Kohlbergova teorie - možnosti využití při výchově a vzdělávání). Připravenost dítěte na plnění školních nároků a požadavků. 4. Vývoj osobnosti a socializační funkce školy. Možné problémy při zahájení školní docházky. Dětská přátelství. Mladší a střední školní věk: vývojové úkoly a jejich zvládání. 5. Dospívání; prepuberta, puberta, adolescence: bio-psycho-sociální provázanost vývojových změn u dospívajících; obvyklé příčiny psychosociálních poruch a jejich projevy. Adolescentní krize a její zdárné překonání. Příprava dospívajícího na povolání a možná úskalí. Přátelské a milenecké vztahy (intimita a osamělost). 6. Časná dospělost a předpoklady úspěšné terciární socializace. Přijetí partnerské a rodičovské role. Generativita a stagnace. Vývojové úkoly zralé dospělosti a stáří. Produktivní stáří a možnosti prevence patologického vývoje. 7. Různá pojetí periodizace vývoje lidské osobnosti - kritické srovnání. Teorie vývoje poznávacích procesů J. Piageta; teorie morálního vývoje L. Kohlberga; psychosexuální teorie S. Freuda; neoanalytické pojetí a psychosociální teorie E. H. Eriksona.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět studentům poskytne přehled o mnohostranné podmíněnosti průběhu duševního vývoje člověka, jeho základních etapách a možných vývojových problémech. Pozornost je věnována nejenom časným fázím ontogeneze lidské psychiky, ale rovněž psychologickým otázkám souvisejícím s časnou a střední dospělostí, rodičovstvím, problematikou zralého věku a také významu aktivního stáří. Získané poznatky napomohou studentům při volbě věkově přiměřených výchovně vzdělávacích metod a přispějí k lepšímu porozumění osobnostním zvláštnostem jedinců.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Vývojová psychologie pro sociální pracovníky 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v práci sociálního pracovníka
Předpoklady
Student disponuje základními znalostmi z obecné psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná práce

Získání zápočtu je podmíněno nejméně 75% účastí na seminářích a odevzdáním seminární práce. Zkouška probíhá formou rozpravy nad tématy ze sylabu. Studující má být schopen navrhnout uplatnění získaných znalostí v kontextu práce sociálního pracovníka.
Doporučená literatura
  • ADLER, A. Psychologie dětí. Praha: Práh, 1994. ISBN 80-85809-22-2.
  • BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
  • BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
  • ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
  • FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
  • FRANZ, M.-L. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1.
  • FÜRST, M. Psychologie: včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobiavo, 1997. ISBN 80-7198-199-0.
  • HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
  • Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
  • JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
  • KAST, V. Otcové - dcery, matky - synové: práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlasní identitě. Praha: Portál, 2004.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
  • SMÉKAL, V., LACINOVÁ, L., KUKLA, L., eds. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-84-5.
  • ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1318-5.
  • WINNICOTT, D. W. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. ISBN 80-86123-05-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr