Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Reformně pedagogické hnutí - historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova - hnutí nových škol. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy. 2. Venkovské výchovné ústavy - Lietz, Wyneken, Reddie, Neill a aktuální koncepty venkovských výchovných a internátních škol v Německu a v Anglii. 3. Waldorfská pedagogika - osobnost Rudolfa Steinera a jeho pedagogické dílo. Antroposofie a theosofie v koncepci waldorfské pedagogiky. Waldorfská pedagogika - základní principy, analýza, přehled. Vzdělávací oblasti ve waldorfské pedagogice. Pedagogická a didaktická analýza vyučování ve waldorfské škole. Učitel v koncepci waldorfské pedagogiky. Současné waldorfské školství v ČR a v Evropě. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad waldorfské pedagogiky. 4. Pedagogický systém M. Montessori - filozofie pedagogického systému M. Montessori. Pojetí dítěte v pedagogice M. Montessori. Výchovná praxe pedagogiky M. Montessori. Význam didaktického materiálu v montessoriovském školství. Kosmická výchova u M. Montessori. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessori. 5. Jenský plán a pedagogika jenského plánu - Petersen a jeho pedagogická východiska, jenský plán a jeho pedagogická východiska, didaktické zásady jenského plánu, organizační zásady tvorby jenského plánu. 6. Činnostní modely výuky a výchova v činnostní škole - Adolphe Ferri?re, Jean-Ovide Decroly, Célestin Freinet, Georg Kerschensteiner.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje v teoretické i praktické rovině se základními koncepcemi a východisky reformně pedagogického hnutí v jeho historické perspektivě i s alternativními pedagogickými koncepcemi v současné pedagogické diskusi. Předmět analyzuje základní texty reformních pedagogů a v druhé části studenti navštěvují vybrané alternativní vzdělávací a výchovné instituce a tuto pedagogickou praxi reflektují, analyzují.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Alternativní výchovné a vzdělávací koncepce 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student má základní znalosti z obecné pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemná práce
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditů
|
Doporučená literatura
|
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
KASPER, T. Německé venkovské výchovné ústavy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-351-1.
-
LIEVEGOED, B. C. J. Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-7-7.
-
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.
-
NEILL, A. S. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: Peoplecomms, 2013. ISBN 978-80-904890-5-9.
-
OELKERS, J. Reformpadagogik. Weinheim: Beltz Verlag, 1989.
-
PETERSEN, P. Eine freie allgemeine Volksschule nach den Grundsätzen Neuer Erziehung (Der Jena-Plan). Weimar: Hermann Boehlaus, 1930.
-
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
-
RICHTER, T. Učební plán waldorfské školy. Semily: Opherus, 2000.
-
RÝDL K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
RÝDL K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-87-0.
-
SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.
-
STEINER, R. Filosofie svobody: základy moderního světového názoru: výsledky pozorování duševního života podle přírodovědecké metody. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 2003. ISBN 80-86340-01-5.
-
STEINER, R. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Semily: Opherus, 2003. ISBN 80-902647-8-6.
-
STEINER, R. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy; Metodika vyučování a životní podmínky výchovy. Praha: Baltazar, 1993. ISBN 80-900307-9-3.
-
STEINER, R. Waldorfská pedagogika: seminární hodiny a přednášky k učebnímu plánu: konané ve Stuttgartě od 21. srpna do 6. září 1919 u příležitosti založení Svobodné Waldorfské školy. Semily: Opherus, 2006. ISBN 80-902647-9-4.
-
ŠTRYNCLOVÁ, G. Summerhill: model antiautoritativní výchovy. Pardubice: Univerzita, 2003. ISBN 80-7194-541-2.
-
ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
|