1. Andragogika, její možnosti a omezení. Andragogická didaktika. 2. Dospělá osobnost v procesu učení. Specifika učení a vzdělávání dospělých. 3. Osobnost a role lektora ve vzdělávání dospělých. Význam práce se zpětnou vazbou. Supervize, sebe-podpora. 4. Individuální vzdělávání a rozvoj. Metody individuálního vzdělávání - analýza stop a výsledků činnosti, pozorování a shadowing, rozhovor, experiment, mentoring. 5. Skupinové vzdělávání a rozvoj. Skupinové vzdělávací programy a plány. Metody skupinového vzdělávání. Tvorba týmu. 6. Zadání vzdělávací aktivity (zakázka). Definice formy, obsahu a průběhu vzdělávacího programu. Měření kvality a efektivity vzdělávacích programů. Získávání zpětné vazby a prezentace výstupů ze vzdělávání. 7. Gerontopedagogika. Možnosti a limity práce se seniory.
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Předmět se zaměřuje na cyklus procesu vzdělávání dospělých, tj. od formulace zakázky na vzdělávání, přes uchopení specifik práce s dospělými (mladá dospělost, střední dospělost a seniorský věk), až po definici cílů, obsahu a volbu metod vzdělávacího procesu. Studenti se seznámí s možnostmi a pravidly individuálního a skupinového vzdělávání dospělých. Podstatnou součástí předmětu je práce na sebe-poznání vlastních vloh a omezení studentů jako potenciálních lektorů v oboru andragogiky.
Po absolvování předmětu je student schopen samostatně sestavit zakázku, definovat typ, obsah a metody vzdělávacího programu, stanovit ukazatele pro měření jeho efektivity a je schopen program alespoň částečně realizovat.
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-930-9.
-
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
-
BENEŠ, M. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-542-6.
-
HARTL, P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7.
-
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9.
-
KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3.
-
MAXWELL, J. C. Týmová spolupráce 101: co potřebuje každý znát. Hodkovičky [Praha]: Pragma, 2015. ISBN 978-80-7349-388-2.
-
MEDLÍKOVÁ, O. Lektorské dovednosti. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
-
MEDLÍKOVÁ, O. Přesvědčivá prezentace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3455-2.
-
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3.
-
MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
-
PRŮCHA, J., VETEŠKA, J. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4.
-
SVATOŠ, V., LEBEDA, P. Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0318-1.
-
ŠIMEK, D. Vybrané problémy teorie výchovy dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-008-8.
-
VETEŠKA, J., VACÍNOVÁ, T., a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9.
-
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
-
WHITMORE, J. Koučování. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-273-4.
|