Vyučující
|
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vysvětlení základních pojmů - diskuse, sdílené rozhovory, myšlenkové mapy. 2. Determinanty zdraví - pohybová aktivita, výživa, životní prostředí, psychosociální prostředí, životní styl rodiny, mentální hygiena, nebezpečí závislostí. 3. Prevence - tvorba programu, práce ve skupině. 4. Program podpory zdraví ve škole - analýza video ukázek. 5. Osobnost učitele při realizaci výchovy ke zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět vede studenty k pochopení propojenosti zdraví s celkovým životním stylem, s životem v rodině, se školním prostředím, s životním a pracovním prostředím. Cílem je ukázat souvislosti mezi tělesným, duševním a duchovním zdravím a vést k aplikaci těchto myšlenek do práce školy.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Výchova ke zdraví 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace skupinové práce, Písemná práce
Aktivní účast na cvičeních, prezentace návrhu projektu pro podporu zdraví na ZŠ.
|
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍNOVÁ, M. aj. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-059-3.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
MACHOVÁ, J., a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
MÍČEK, L., ZEMAN, J. Učitel a stres. Brno: PAIDO, 1999.
-
SVOBODOVÁ, A. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-53-2.
|