Vyučující
|
-
Slabáková Nikola, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historie rétoriky. Pozorování - využití metody při poslechu verbálních projevů. Dechová, hlasová a artikulační technika. Fonetika a fonologie. Hlasová intonace, dynamika, tempo. Nonverbální prostředky mluveného slova. Druhy řeči. Práce s textem. Mluvený projev bez přípravy. Dechová, hlasová a artikulační cvičení, jazykolamy. Praktická cvičení na obohacování slovní zásoby-synonyma, antonyma a další, související s aktivizováním činností mozku a schopností koncentrace. Řeč viděná, psaná a slyšená. Testy kreativity.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se zásadami správného mluveného projevu. Studenti budou prakticky aplikovat základy řečnictví, budou seznámeni s nejčastějšími poruchami řeči i s fyziologickou stránkou ústního projevu.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Čtení vybraného textu (libovolně zvoleného - poezie, próza ...) s přiměřeným výrazem, intonací, dynamikou, tempem, mimikou a gestikulací
|
Doporučená literatura
|
-
HOLASOVÁ, T. Umíte správně mluvit? Praha: H&H, 1992.
-
KOHOUT, J. Rétorika - umění mluvit a jednat s lidmi, Management Press, Ringier ČR, Praha, 1999..
-
LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy. Praha: Fortuna, 1993.
|