Předmět: Zdraví a nemoc z psychosociálního hlediska

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Zdraví a nemoc z psychosociálního hlediska
Kód předmětu KSS/TZD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Nádvorníková Lenka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět seznamuje studující s psychickými a sociálními následky vyplývajícími ze zdravotního postižení a z (chronické) nemoci, zejména se věnuje těm problémům, které vyplývají ze změny sociálního postavení osob se zdravotním postižením či s nemocí a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Předmět poukazuje na to, že zdravotní postižení či nemoc je vnímána samotnými osobami se zdravotním postižením/nemocnými a jejich rodinnými příslušníky rozdílně, např. jako psychosociální zátěž, ale též jako životní výzva. V rámci předmětu se studující seznámí se specifiky chronického onemocnění a zdravotního postižení v různých fázích života. V neposlední řadě se seznámí s psychosomatikou, psychohygienou a se syndromem vyhoření. Přednášky: 1) Uvedení do předmětu, seznámení studujících s podmínkami atestace předmětu. Pojetí zdraví a nemoci z bio-psycho-sociálně-spirituálního hlediska. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností. 2) Základy psychologie zdraví a nemoci - podstata stresu, frustrace a syndromu vyhoření aj., důsledků působení náročných životních situací na jedince a jeho okolí. Prevence vzniku nemocí a sekundární prevence recidiv akutních onemocnění a komplikací. 3) Chronická nemoc a zdravotní postižení jako psychologický a sociální problém. Subjektivní obraz nemoci. Somatické symptomy a jejich subjektivní význam. Sebevnímání a sebehodnocení. Role nemocného ve společnosti a jeho sociální postavení. Zásady jednání a komunikace s osobami se zdravotním postižením a s osobami s chronickým onemocněním. 4) Zdravotní postižení a chronická nemoc v dětském věku z hlediska sociálního a psychologického hlediska. Prožívání, hodnocení a zvládání nemoci/postižení jedince a jeho okolím, reakce rodičů. Změny v průběhu dospívání a jejich cílené ovlivnění. 5) Zdravotní postižení a chronická nemoc v dospělém věku z hlediska sociálního a psychologického. Dosažení a udržení soběstačnosti, kompenzace za pomoci technických a kompenzačních pomůcek, úpravy bytu a domu. Rodina nemocného, partnerství a rodičovství. Tabuizovaná témata spojená se zdravotním postižením v dospělém věku. 6) Zdravotní postižení osob seniorského věku a somatická/chronická nemoc ve stáří. Tabuizovaná témata spojená s nemocí a se zdravotním postižením ve stáří. Thanalogie, paliativní péče, hospicová péče, otázka euthanasie. 7) Psychologické a sociální důsledky vybraných postižení či onemocnění, např. DMO, DM, ADHD, epilepsie, smyslová onemocnění, psychické nemoci, atd. Psychosomatika a psychosomatická onemocnění. Semináře: 1) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma: zdraví a nemoci z bio-psycho-sociálně-spirituálního hlediska. 2) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma: Stresu, frustrace a syndromu vyhoření. Návrh a prezentace preventivního programu/projektu syndromu vyhoření u pomáhajících profesí. 3) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma: Chronická nemoc a zdravotní postižení jako psychologický a sociální problém. 4) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma: Zdravotní postižení a chronická nemoc v dětském věku z hlediska sociálního a psychologického hlediska. 5) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma: Zdravotní postižení a chronická nemoc v dospělém věku z hlediska sociálního a psychologického. Prezentace vlastního projektu volnočasové aktivity pro dospělé osoby se zdravotním postižením. Sociální postavení ve společnosti osob se zdravotním postižením a chronicky nemocných osob. 6) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma: Sociální postavení nemocných starých lidí. Tabuizovaná témata spojená s nemocí a se zdravotním postižením ve stáří. 7) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma: Psychosomatika a psychosomatické nemoci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studující s psychickými a sociálními následky vyplývajícími ze zdravotního postižení a z (chronické) nemoci, zejména se věnuje těm problémům, které vyplývají ze změny sociálního postavení osob se zdravotním postižením či s nemocí a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Předmět poukazuje na to, že zdravotní postižení či nemoc je vnímána samotnými osobami se zdravotním postižením/nemocnými a jejich rodinnými příslušníky rozdílně, např. jako psychosociální zátěž, ale též jako životní výzva. V rámci předmětu se studující seznámí se specifiky chronického onemocnění a zdravotního postižení v různých fázích života. V neposlední řadě se seznámí s psychosomatikou, psychohygienou a se syndromem vyhoření.
Předmět seznamuje studující s psychickými a sociálními následky vyplývajícími ze zdravotního postižení a z (chronické) nemoci, zejména se věnuje těm problémům, které vyplývají ze změny sociálního postavení osob se zdravotním postižením či s nemocí a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Předmět poukazuje na to, že zdravotní postižení či nemoc je vnímána samotnými osobami se zdravotním postižením/nemocnými a jejich rodinnými příslušníky rozdílně, např. jako psychosociální zátěž, ale též jako životní výzva. V rámci předmětu se studující seznámí se specifiky chronického onemocnění a zdravotního postižení v různých fázích života. V neposlední řadě se seznámí s psychosomatikou, psychohygienou a se syndromem vyhoření.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KSS/TZN

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Účast na seminářích, prezentace zápočtové seminární práce, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • HOLUB, M. Mozaika souvislostí: celostní cesta k uzdravování: pohled na medicínskou problematiku a praktické využití v běžném životě.. Semily: Geum., 2017. ISBN 978-80-87969-25-0.
  • KALÁBOVÁ, H. Fenomenologie zdraví a nemoci. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-725-3.
  • KALÁBOVÁ, H. Chronický únavový syndrom - onticita a ontologie nemoci. Liberec: TU v Liberci, 2016. ISBN 978-80-7494-286-0.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci.. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Problémy zdraví a nemoci pro sociální pracovníky.. Olomouc: UP., 2013. ISBN 978-80-244-3562-6.
  • TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch: rodina jako sociální děloha.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-0523-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr