Vyučující
|
-
Šlamborová Irena, doc. Mgr. Ph.D.
-
Slavík Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je koncipován tak, aby umožnil studentům širší pohled na vybrané oblasti chemie trochu jiným způsobem. Předmět je určen studentům chemie, ale i těm, kteří chemii nestudují. Základem předmětu jsou přednáškové bloky z různých oblastí chemie s cílem poskytnout aktuální informace a nejnovější poznatky. V rámci těchto bloků budou zváni i odborníci z praxe. Součástí předmětu bude i jedno laboratorní cvičení, které bude navazovat na jeden přednáškový blok. Každý student bude na závěr prezentovat své vybrané téma s využitím různých nástrojů (laboratorní zpracování, video, natočený rozhovor, podcast, využití AI a podobně). Témata přednáškových bloků: 1. Bezpečnost potravin - rezidua pesticidů, těžkých kovů, testování mikrobiologické bezpečnosti, potravinové obaly. Potravinové doplňky - vysvětlení, podmínky registrace. 2. Chemická podstata očkovacích látek, živé a neživé očkovací vakcíny. Chemická podstata a účinky současných léků určených pro léčbu nadváhy a obezity (Ozempic, Mounjaro, Saxenda, Wegovy). Chemická podstata antibiotik. Podstata a vysvětlení principu tzv. biologické léčby. 3. Chemie a medicína - materiály pro kloubní náhrady, šicí nitě (vstřebatelné, nevstřebatelné), srdeční chlopně, katetry (močové, centrální, žilní), kýlní síťky, materiály určené pro uchování roztoků (fyziologický roztok, aqua pro injectione a další). 4. Nanovlákna a jejich aplikace v medicíně, automobilovém průmyslu a dalších aplikací. 5. Chemie v estetické medicíně - prsní a další implantáty, různé typy výplní, kyselina hyaluronová, botox. 6. Chemie a stomatologie - přehled používaných materiálů ve stomatologii. 7. Chemické procesy v lidském organismu. Štěpení živin, tělní tekutiny, iontová rovnováha, přenos informací mezi buňkami a tkáněmi, složitost nukleových kyselin. 8. Chemie v soudním lékařství - zvaná přednáška z KNL 9. Laboratorní cvičení - dermatoglyfika. 10. Ucelený pohled na chemickou podstatu léčebné a zkrášlovací kosmetiky. Realita a mýty předkládaných informací. 11. Chemie psího čichu. Psí čenich je vybaven až 300 miliony čichových receptorů, což je mnohonásobně více než u člověka, a díky tomu má pes úžasné čichové schopnosti. Nejenom o tom bude zvaná přednáška se psovody a jejich čtyřnohými kolegy. 12., 13. Prezentace vybraných témat 14. Udělení zápočtu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Laboratorní praktika, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Individuální konzultace, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Objasnit a vysvětlit chemické zákonitosti na předmětech a jevech, s nimiž se lidé setkávají v každodenním životě.
Vysvětlit a odvodit funkci (chemické principy) předmětů a jevů z běžného života.
|
Předpoklady
|
znalost středoškolské chemie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta
Účast na jednom laboratorním cvičení. Prezentace a obhajoba seminární práce s využitím různých nástrojů (laboratorní zpracování, video, natočený rozhovor, podcast, využití AI a podobně).
|
Doporučená literatura
|
-
Literatura bude doporučena jednotlivými konzultanty přímo pro řešení vybraného tématu..
|