Cvičení: Textil, oděv (bod sylabu odpovídá týdennímu rozsahu výuky) 1. Posouzení tematického zadání v souvislosti s jeho vyjádřením v textilní technologii tkaní na ručním tkalcovském stavu a reprodukci pomocí vzorování laserem. Návrh dvou vzájemně kombinovatelných oděvů. 2. Rozpracování témat do návrhů, specifikace technologií pro realizace návrhů, specifikace použitých materiálů. 3. Seznámení se vzorovacími možnostmi tkalcovského stavu. Vazebné zkoušky, využití různých materiálů, jejich kombinace a účinek na výtvarné vyjádření. Sledování textury textilie. Sledování výsledné kvality tkaniny. 4. Experimentální ověřování možností vzorování laserem, reprodukce vzoru a intenzita působení laseru na textilii. Zkoušky různé textilních materiálů a jejich barevnosti. Mechanické vlastnosti takto vzorované textilie. 5. Aranžování netkaného pomocného materiálu na krejčovské figuríně na zadané téma. 6. Tvorba návrhů pro tkaní na tkalcovském stavu, porovnání s materiálovými zkouškami, vliv snování na vzhled a charakter vzoru. 7. Tvorba návrhů pro vzorováním laserem v souvislosti s posouzením materiálových zkoušek, vyhodnocení. 8. Tvorba návrhů dvou oděvů v reakci na předchozí aranžování na figuríně a to tak, aby byla využita jejich vzájemná kombinovatelnost. Vzájemné interakci materiálů, barevné omezení na kombinaci černé a bílé, popřípadě šedé. 9. - 10. Realizace tkaní na tkalcovském stavu, závěrečná úprava, adjustace textilie. 11. Realizace návrhů vzorů laserem, adjustace textilie. 12. -13. Realizace návrhů dvou vzájemně kombinovaných oděvů, závěrečná úprava. 14. Dokumentace práce, prezentace plakátem o formátu A2 . Příprava k semestrální výstavě, obhajobě a hodnocení. Cvičení: Šperk, sklo (bod sylabu odpovídá týdennímu rozsahu výuky) 1. Posouzení tematického zadání v souvislosti s jeho vyjádřením v technologii lehání plochého skla a následné zušlechtění. Návrh kolekce šperků s vyjádřením struktury. 2. Materiálové zkoušky s přihlédnutím k technologiím realizace - tloušťka skla, teplotní křivka. 3. Tvorba skic formou kreseb a modelů (hlína, papír). Korekce skic vzhledem k následné realizaci. 4. Tvorba návrhů a modelů (kresba, malba, hlína, papírové modely). Korekce měřítka a proporcí vzhledem k realizaci. 5. Rozprava a první výběr navrhovaných možností ke zkouškám a realizaci. Tvorba modelů podle vybraných návrhů. 6. Zpracování retuše modelů, pozornost zpracování detailů, vzájemných poměrů hmoty, kontrola koničnosti. 7. Modelování tvarů v poměru 1:1 s ohledem na technologii lehání, odlévání forem. Zkoušky zpracování individuálně zvolených materiálů pro šperk. 8. Modelování tvarů v poměru 1:1 s ohledem na technologii lehání, kontrola koničnosti tvarosloví otevřenosti formy, sestava bednění, odlévání forem, práce s formou. Zkoumání volby povrchové úpravy materiálů zvolených pro jednotlivé šperky. 9. - 10. Realizace v materiálu pro zadané téma. Použité technologie za tepla pro sklo - lehání, malba, za studena pro sklo - pískování, broušení, leštění. 11. Realizace v materiálu pro zadané téma - struktury ve šperku. Použití šperkařských technik spájení kovů, tepání, ohýbání, pilování, vrtání, leštění. 12. -13. Zušlechtění realizovaných výrobků. Sklo- použité technologie broušení, leštění, malování, pískování. Šperk- povrchové úpravy pomocí galvanizování, lakování a závěrečná montáž. 14. Dokumentace práce, prezentace plakátem o formátu A2 . Příprava k semestrální výstavě, obhajobě a hodnocení.
|
-
Damase, J., Delaunay, S.:. H.N. Abrams, Publishers New York 1991.
-
Křížová Alena:. Český šperk 2. poloviny 20. století, Academia.
-
Langhamer Antonín:. Legenda o českém skle.
-
Millerová Judith:. Secese, Noxi 2004.
-
Millerová Judith:. Sklo 20. století.
-
Millerová, Judith:. Užité Umění, Slovart, 2008.
-
Vilímková Milada:. Egyptské klenotnictví, Artia 1969.
|