Vyučující
|
-
Hejsková Pavlína, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia didaktiky fyziky. Základní pojmy. Integrace přírodovědného vzdělávání. 2. Školská fyzika. Problémy fyzikálního vzdělávání na základní a na střední škole. Osnovy, učebnice. Mezipředmětové vztahy. 3. Vyjadřovací prostředky školské fyziky. Pojmy, zápisy veličin, jednotek a rovnic, vektorové veličiny. Grafické vyjadřování funkčních závislostí. Fyzikální zákony a teorie. 4. Výukový proces fyziky . Cíle fyzikálního vzdělávání. Taxonomie cílů. Organizační formy a metody vyučování fyzice. 5. Vyučovací hodina fyziky. Typy hodin a jejich struktura. Příprava učitele na vyučování. Literatura pro učitele. 6. Pokus ve vyučování fyzice. Demonstrační pokus učitele. Žákovské pokusy. Laboratorní cvičení. Bezpečnost provádění. 7. Řešení fyzikálních úloh. Význam úloh ve fyzice, typy úloh, strategie řešení. Teoretické cvičení, seminář a cvičení na střední škole. 8. Hodnocení výsledků výuky ve fyzice. Kontrola žákovských vědomostí, typy zkoušek, způsoby hodnocení vědomostí. 9. Modernizace školské fyziky. Modernizace obsahu fyzikálního vzdělávání. Moderní metody. Modernizace učebních pomůcek. Výuka podporovaná audiovizuálními a technickými prostředky. 10. - 11. Rozbor témat učiva 6. a 7. ročníku. 12. - 13. Rozbor témat učiva 8. a 9. ročníku. 14. Fyzika na střední škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznamují se zákonitostmi a hlavními zásadami vyučování fyzice, s rozdílem mezi fyzikou jako vědním oborem a fyzikou školskou. Jsou uvedeny hlavní úkoly vyučování fyzice na základní a na střední škole. Pozornost se věnuje obsahu, metodám i výukovým prostředkům (pomůcky, učebnice, počítače) a jejich modernizaci.
Základní poznatky z oboru včetně praktických dovedností nutných pro každodenní praxi učitele.
|
Předpoklady
|
Základní kurs fyziky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Prezenčně: Aktivní účast na seminářích s minimálně 80% účasti, prezentace, seminární práce. Distančně: Aktivní účast on-line setkání s minimálně 80% účastí, odevzdávání domácích úkolů, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Aktuální ucelené řady učebnic fyziky. Pracovní sešity a metodické příručky k učebnicím.
-
Učební osnovy. Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna, 1998.
|