Vyučující
|
-
Hejsková Pavlína, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Fyzikální veličiny, jednotky, soustava SI. 2. Zpracování fyzikálních měření. 3. Mechanika. 4. Fyzikální vlastnosti látek. 5. Jednoduché stroje. 6. Elektrická energie a elektrický obvod. 7. Energie a její přeměny. 8. Magnetické pole. 9. Optika. 10. Akustika. 11. Člověk a technika. 12. Astronomie (Země a vesmír). 13.-14. Prezentace prací studentů, zápočty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Základy fyziky pro studenty učitelství pro 1. stupně ZŠ - mechanika, termodynamika, elektřina, magnetismus a optika. Fyzikální vlastnosti látek. Měření základních fyzikálních veličin. Jednoduché demonstrační a frontální pokusy. Základy astronomie. Pro studenty učitelství fyziky pro 2. stupeň ZŠ slouží předmět k prohloubení znalostí elementárního učiva a osvětlení možností vyučování základů přírodovědných předmětů. Tito učitelé v praxi často učí na 1. stupni ZŠ v hodinách prvouky a přírodovědy.
Dovednost připravit vhodný experiment k různým fyzikálním tématům probíraným na 1. stupni ZŠ a správně ho vysvětlit.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu
Prezenčně: účast na seminářích s minimálně 80% účastí, zpracování provedených měření a odevzdání vyhovujících protokolů, vypracování všech domácích úkolů. Odevzdání seminární práce na vybrané téma. Praktické zpracování zvoleného tématu jako části hodiny z výuky na 1. stupni ZŠ a jeho předvedení na semináři. Distančně: účast na online schůzkách k předmětu s minimálně 80% účastí, zpracování provedených domácích měření a odevzdání vyhovujících protokolů, vypracování všech domácích úkolů. Odevzdání seminární práce na vybrané téma. Praktické zpracování zvoleného tématu jako části hodiny z výuky na 1. stupni ZŠ a jeho předvedení.
|
Doporučená literatura
|
-
Chajda R. Fyzika na dvoře-100 zábavných pokusů pro každého. Brno, 2008. ISBN 978-80-251-2021-7.
-
kolektiv. Učebnice prvouky a přírodovědy.
-
kolektiv. 101 otázek a odpovědí pro děti. Technika. Kolín nad Rýnem, 2011. ISBN 978-3-86775-234-3.
-
Krekeler H. Pokusy a kouzla. Praha, 2002. ISBN 80-242-0789-3.
-
Lebeaume J., Lebeaume C. Víš, jak věci fungují? - 250 praktických vynálezů. Praha, 2010. ISBN 978-80-242-2704-7.
-
Neil Ardley. Moje kniha pokusů (světlo, voda barva, magnet, stroje). Bratislava: Champagne Avantgarde, 1992. ISBN 80-7150-032-1.
-
Robinson A. Jak se měří svět (Příběhy z dějin měření). Praha, 2008. ISBN 978-80-242-2187-8.
-
Svoboda,E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha, 1996. ISBN 80-7196-307-0.
|