Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Dějepis jako školní předmět, smysl dějepisu,význam chápání historických událostí v dobovém kontextu,specifika práce učitele dějepisu, struktura vyučovací jednotky, vnímání dějin mladou generací, vztah společnosti k historii, základní školské dokumenty, změny ve výuce dějepisu v souvislosti s vydáním RVP ZV a zaváděním ŠVP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Aplikace teoretických znalostí do praktických dovedností.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura, Praha 1995..
-
Julínek. S. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2004.
-
Kolektiv. Rámcové plány pro výuku dějepisu Učebnice dějepisu pro ZŠ Bruner, J.S.: Teoretické předpoklady struktury dějepisného učiva a její realizace v tematickém celku. Ústí n.L. 1971. Čapek,V.: Problémy a tendence vyučování dějepisu v současném světě. Praha 1970 Mejstřík,V.: Metodika dějepisu jako učebního předmětu. Praha 1964. Průcha,J.: Moderní pedagogika, Praha 1997 Průcha,J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998 Růžičková,J.: Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu 1. a 2. díl, Ústí n.L. 1982. Růžičková,J.: Řešení problémů v dějepisu. Praha 1975. Růžičková,J.: K otázce náročnosti problémového učení v dějepise vzhledem k věku a schopnostem žáků. Praha 1970. Sborníky vydávané u příležitosti konferencí Výboru pro kulturu Rady Evropy k otázkám výuky historie . &, &.
-
Mejstřík V.:. Metodika dějepisu jako učebního předmětu. Praha 1964..
|