Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
A. Prostor a sociologie (Karina Hoření) Cílem prvního bloku je představit, jakými způsoby přemýšlí o prostoru sociologie a jaké metody používá. V diskuzi se zaměříme na to, v čem se prolínají sociologické a architektonické přístupy a v čem mohou být sociologické metody užitečné a inspirativní pro architekturu či umění. V praktické části si studenti v terénu vyzkouší metodu nezúčastněného pozorování. Na závěr bloku proběhne reflexe praktického úkolu a zadání semestrálního úkolu. Předběžná struktura bloku: 1. Sociologická tradice města a prostoru (G. Simmel a město, Chicagská škola, W. Benjamin a flaneur) 2. Pozorování v areálu TUL (jak různé skupiny užívají různé typy prostoru) 3. Reflexe a zadání semestrálního úkol B. Industrializace, modernita a město (Barbora Vacková) V úvodní části bloku se podíváme na chápání modernity v kontextu industrialismu. Co je to industriální společnost? Jaká je její logika? A jak se tato logika projevila na modernistickém urbanismu a plánování? Řekneme si, v jakých kontextech sociologie interpretuje modernistické urbánní plánování, a to s důrazem na sociální nerovnosti, které se v něm zrcadlí. Předběžná struktura bloku: 1. Urbanismus jako řešení nerovností? 2. Druhé pozorování v terénu - tematicky zaměřenější, sledující linie nerovností v městském prostoru 3. Reflexe pozorování - co všechno ve městě vidíme a jak to můžeme interpretovat? C. Právo na město (Terezie Lokšová) Blok zaměřený na aktuální stav měst a jejich užívání. Jak se nerovnosti projevují v současném městě? Jaké jsou možnosti participace a kdo má hlas při plánování a užívání města? Předběžná struktura bloku: 1. Nerovnosti, participace 2. Metod získávání informací od lidí (rozhovor, anketa) 3. Procházka - nákupní centra - prostor, co a koho v něm vidíme a co není vidět
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz představuje úvod do sociologických metod a způsobů myšlení. Bloková výuka je zaměřená na sociologické aspekty architektury a prostoru. Každý blok skládá ze dvou částí. V teoretické části představíme a budeme diskutovat relevantní sociologické problémy, v praktické části se seznámíme se základními sociologickými metodami a vyzkoušíme si je v terénu. Výuka povede k rozšíření perspektivy vlastního oboru a k získání povědomí o spektru sociálně-vědních metod a dat, které mohou architektonický způsob práce obohatit. Cílem kurzu je podpořit schopnost kriticky přemýšlet o vlastním navrhování a ukázat cesty, jakými je možné využívat sociálně-vědní přístup k městským, prostorovým a architektonickým otázkám.
Získat přehled o sociologických aspektech architektonického díla.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
V průběhu semestru studenti ve skupinách vyberou a sociologicky popíší jednu lokalitu (její účel, typy a dynamika užívání, typy aktérů, materialita, historické vrstvy); tyto aspekty zaznamenají fotograficky. K interpretaci místa použijí jednu či více sociologických teorií, se kterými se seznámí v kurzu. Výstupem bude fotografická esej, její prezentace a diskuze v rámci závěrečného setkání kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Benjamin, W., Tiedemann, R. The Arcades Project. Belknap Press, 1999.
-
Ferenčuhová, S.:. Sociologie města 20. a 21. století. Praha, 2013.
-
Harding, A., Blokland, T.:. Urban Theory. A critical introduction to power, cities and urbanism in the 21th century. Sage, 2014.
-
Keller, J. Úvod do sociologie, 4. vydání. Praha, 1997.
-
Lin, J., Mele, Ch.:. The urban sociology reader. Routledge, 2005.
|