| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Nábělek Kamil, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1.- 2. Úvodní přednáška - velké mezinárodní přehlídky současného umění 3. - 4. Benátské bienále - historie, současnost i budoucnost 5. - 6. Bienále jako globální fenoném  7. - 8. Documenta, Manifesta 9. - 10. Tate modern London 11. - 12. Německý pavilon benátského bienále 13. - 14. Umělecká díla jako výraz protestu
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Pozorování, Demonstrace
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Kurz seznamuje s hlavními světovými tendencemi současného umění v období posledních dvaceti let. Činí tak na základě kontextualizace, kterou nám poskytují velké světové výstavy a přehlídky současného umění. Bienále v Benátkách, Sao Paulu, Istanbulu, New Yorku, Athénách, Berlíně, Sydney, Documenta v Kasselu či putovní bienále Manifesta atp. tvoří specifickou infrastrukturu současného umění a ukazují na jeho širší kulturní, ekonomický a politický kontext. Připojíme k tomu projekty, které vznikly v rámci velkých institucí jako je Tate Modern v Londýně či projekty, jež se váží k jednomu konkrétnímu místu, které se samo stává součástí prezentovaných děl. Zmíníme též i český kontext, který přirozeně přebírá a transformuje praktiky a postupy známé z mezinárodní scény. 
                 
                Získat přehled o společných zdrojích současného umění a architektury. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Psaný esej
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BOIS, Yve-Alain, BUCHLOH, Benjamin, FOSTER, Hal., KRAUSSOVÁ, Rosalind (eds.). Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha. 2007.
                
 
            
                
                - 
                    BÜRGER, Peter. Teorie avantgardy. Stárnutí moderny. Stati o výtvarném umění. Praha. 2015.
                
 
            
                
                - 
                    KADER, Attia. (ed.). 12th Berlin Biennale: Still Present! Guidebook 2022. Berlin. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    LOKKO, Lesley (ed.). The Laboratory of the Future, La Biennale di Venezia. Milano. 2023.
                
 
            
                
                - 
                    OBRIST, Hans, Urlich. Stručná historie kurátorství. Kutná Hora. 2012.
                
 
            
                
                - 
                    RUANGRUPA (ed.). documenta fifteen Handbook. Berlin. 2022.
                
 
            
         
         
         
     |