Vyučující
|
-
Vlček Tomáš, prof. PhDr. CSc.
-
Nábělek Kamil, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Počátek sociálních a technologických úvah o umění. Umění jako objekt a produkt techniky (ruský konstruktivismus a produktivismus, Bauhaus, koncept laboratoří - např. Vchutemas). Umělecké dílo ve věku jeho technické reprodukovatelnosti (Walter Benjamin). Od produkce k postprodukci (SI, DAZ). Mediální umění - dialog mezi "sociálním" a "virtuálním". Historický přehled mediálního a proměna konceptu díla. Od panoramatických projekcí k interaktivní simulaci. Technoimaginace, estetika médií. Pojetí estetické distance, rozvoj interaktivity. Principy nových médií - numerická reprezentace, automatismus, modulovatelnost, variabilita, transkódování (transkulturní kódování). Od počítačové grafiky k net artu, intermedia a kybernetické umění. Virtuální prostory a virtuální realita. Technologicky strukturované proměny pojetí těla, prostoru a světa. Postmediální společnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá komplexním kulturně společenským tématem vztahem umění, společnosti a technologií. Umění je viděno jako sociální aktivita a prostředek komunikace. Tento sociální a komunikační aspekt umění je pak sledován i v oblasti nových médií. Téma je nahlíženo z uměleckoestetické perspektivy, ale zahrnuje v sobě i mediálně technické úvahy, úvahy sociální a kulturní (dialog mezi sociálním a virtuálním). Ukazuje proměnu konceptů umění a tvorby. Počátek sociálních a technologických úvah o umění. Umění jako objekt a produkt techniky (ruský konstruktivismus a produktivismus, Bauhaus, koncept laboratoří např. Vchutemas). Umělecké dílo ve věku jeho technické reprodukovatelnosti (Walter Benjamin). Od produkce k postprodukci (SI, DAZ). Mediální umění dialog mezi "sociálním" a "virtuálním". Historický přehled mediálního a proměna konceptu díla. Od panoramatických projekcí k interaktivní simulaci. Technoimaginace, estetika médií. Pojetí estetické distance, rozvoj interaktivity. Principy nových médií numerická reprezentace, automatismus, modulovatelnost, variabilita, transkódování (transkulturní kódování). Od počítačové grafiky k net artu, intermedia a kybernetické umění. Virtuální prostory a virtuální realita. Technologicky strukturované proměny pojetí těla, prostoru a světa. Postmediální společnost.
Rozvinout schopnost reflexe a kontextuálního myšlení. Získat přehled o sociálním a technologickém kontextu současného umění a architektury.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace osvojených vědomostí formou referátu
Zápočet: esej, diskuse nad esejem
|
Doporučená literatura
|
-
Barlow, J.P. A Declaration of the Independence of Cyberspace. 1996.
-
Baudrillard, J. Dokonalý zločin. Periplum Olomouc, 2001.
-
Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku jeho technické reprodukovatelnosti. Bratislava, 1999.
-
Bey, H. Dočasná autonomní zóna. Praha, 2004.
-
Bishop, C. Participation. The MIT Press, Cambbridge, Massachusetts, 2006.
-
Bourriaud, N. Postprodukce. Praha, 2004.
-
Burnham, J. The Aesthetics of Inteligent Systems. 1968.
-
Davis, E. TechGnosis: Myth, Magic and Mysticismu in the Age of Information. NY, 1998.
-
Debord, G. Společnost spektáklu. Praha, 2007.
-
Lévy, P. Kyberkultura. Praha, 2001.
-
Youngblood, G. Expanded Conema. Toronto, 1970.
|