Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. IZS - charakteristika, fáze zdravotnické záchranné činnosti, organizace a řízení činnosti na místě MU, třídění. Tísňové služby. Integrovaný záchranný řetězec. Organizace záchranářské činnosti. Součinnostní složky IZS, spolupráce s ostatními tísňovými složkami. Specifika záchranných služeb (báňská, horská, vodní, letecká). 2. Charakteristika práce ZZS, pracoviště ZZS, provozní řády výjezdových stanovišť, organizační uspořádání ZZS. Technické podmínky činnosti ZZS, věcné a hygienické předpoklady k činnosti ZZS, hygienický a protiepidemický režim v podmínkách PNP. Hlavní úkoly a náplň činnosti ZZS, výkony mobilní části ZZS, odborné a personální předpoklady k činnosti ZZS, vzdělávání odborníků urgentní medicíny. 3. Medicína přednemocniční, v ambulantní a lůžkové složce, vzájemná návaznost a hlavní rozdíly zejména z hlediska neodkladné péče, diferencovaná zdravotní péče. 4. Hlavní zákony a předpisy a mezinárodní dohody se vztahem na NP u nás a v zahraničí. Možnosti změn, výjimek a ustanovení ad hoc. Krizová, branná, havarijní a resortní legislativa, krizový plán. Cvičení: 1. Výjezdové skupiny, druhy, technické a personální vybavení. Informační systémy v ZZS a IZS. 2. Operační středisko Příjem a zpracování tísňové výzvy. 3. Analýza a rozbor vybraných MU. Modelové řešení mimořádné události. 4. Dokumentace krizového plánování - krizové plány a plány krizové připravenosti (vnitřní a vnější havarijní plány, havarijní řády, traumatologické plány).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který obsahuje problematiku integrovaného záchranné systému se specifikací na jeho kooperaci v rámci krizového managementu. Předmět seznamuje studenty s integrovaným záchranným řetězcem - IZS, s kategoriemi zúčastněných zdravotnických pracovníků a se systémem jejich vzdělávání, se spoluprácí s nezdravotnickými tísňovými službami. Informuje o mimořádných situacích a o roli medicíny katastrof, hromadných neštěstích. Zohledněno je i právní hledisko. Student umí definovat základní legislativní vymezení tykající se záchranného systému a medicíny kritických stavů. Student umí definovat kompetence a práva a povinnosti zdravotnického záchranáře. Student umí pospat odlišnosti mimořádných podmínek branné pohotovosti státu, terorismus, válečná medicína.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
80 % účast na cvičení splnění podmínek písemného testu na 70 % (1 řádný pokus a 2 opravné pokusy), po splnění testu možno přistoupit ke klasifikovanému zápočtu ve formě ústní zkoušky (1. řádný termín a 2. opravné termíny).
|
Doporučená literatura
|
-
ADÁMEK, Martin. Jak funguje letecká záchranka: zákulisí, záchranáři, zásahy. Praha: Computer press, 2010. ISBN 978-80-251-2589-2.
-
KROUPA, M. a M. ŘÍHA. Integrovaný záchranný systém.. Praha: Armex, 2008. ISBN 978-80-8679559-1.
-
RICHTER, Rostislav. Výkladový slovník krizového řízení. Praha: MVČR - GŘ Hasičského záchranného sboru ČR, 2012. ISBN 978-80-866-4054-9.
-
VILÁŠEK, Josef, FIALA Miloš a David VONDRÁŠEK. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2477-8.
|