Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Anémie, krvácivá onemocnění, idiopatická trombocytopenická purpura; tumory dětského věku, krom centrálního nervového systému 2) Revmatická onemocnění a alergie; nejčastější dědičné metabolické poruchy 3) Akutní stavy v pediatrii (dušení, bezvědomí, křeče, sepse, dehydratace, anafylaxe), resuscitace novorozence a resuscitace dětí, intenzivní péče po kardiopulmonální resuscitaci 4) Onemocnění dýchacích cest; srdeční vady, synkopy, kolapsové stavy 5) Chirurgie v pediatrii (pylorostenosa, invaginace, apendicitis); onemocnění urogenitálního traktu 6) Onemocnění nervového systému, epilepsie, dětská mozková obrna, autismus, ADHD, neuroinfekce Cvičení: 1) Ošetřovatelský proces u dětí s anémií, krvácivým onemocněním 2) Ošetřovatelský proces u dětí s tumorem; ošetřovatelský proces u dětí s alergií a nejčastějšími metabolickými poruchami 3) Ošetřovatelský proces u dětí s akutními stavy, kardiopulmonální resuscitace dětí 4) Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním dýchacích cest; ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním srdce 5) Ošetřovatelský proces u dětí s chirurgickým onemocněním (pylorostenosa, invaginace, apendicitis) 6) Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním urogenitálního traktu; ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním nervového systému
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Účast na výuce
- 80 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět Ošetřovatelská péče v pediatrii 1-2 je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Cílem předmětu je zdůraznit zvláštnosti onemocnění a ošetřovatelské péče v jednotlivých vývojových obdobích dětského věku. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet: - 80% docházka na cvičeních, - písemný test. Zkouška: - ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BAYER, Milan. Pediatrie. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-388-2.
-
KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
MUNTAU, Ania. Pediatrie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-095-7.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošerřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
ZANOVITOVÁ, Mária a Anna OVŠONKOVÁ. Ošetrovateĺská starostlivosť v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-082-7.
|