Předmět: Obecná a vývojová psychologie

« Zpět
Název předmětu Obecná a vývojová psychologie
Kód předmětu FZS/OVP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Předmět psychologie, interdisciplinární postavení, uspořádání psychologických věd; biologické determinace psychiky; sociální a kulturní determinace psychiky 2) Základní psychické procesy - procesy gnostické, motivační a volní; emotivita, city, emoce, afekty; osobnost; člověk jako biopsychosociální bytost; člověk jako osobnost; poznání vlastní osobnosti 3) Základní zákonitosti psychického vývoje; podmínky psychického vývoje; individuální odchylky ve vývoji; stupně psychického vývoje jednotlivých období 4) Období novorozenecké, kojenecké, batole, předškolní, období první přeměny; mladší školní věk 5) Období prepuberty a puberty; období adolescence; dospělost; stárnutí Cvičení: 1) Předmět psychologie, interdisciplinární postavení, uspořádání psychologických věd; biologické determinace psychiky; sociální a kulturní determinace psychiky 2) Základní psychické procesy - procesy gnostické, motivační a volní; emotivita, city, emoce, afekty; osobnost; člověk jako biopsychosociální bytost; člověk jako osobnost; poznání vlastní osobnosti 3) Základní zákonitosti psychického vývoje; podmínky psychického vývoje; individuální odchylky ve vývoji; stupně psychického vývoje jednotlivých období 4) Období novorozenecké, kojenecké, batole, předškolní, období první přeměny; mladší školní věk 5) Období prepuberty a puberty; období adolescence; dospělost; stárnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický předmět v systému společenských věd. Tvoří multidisciplinární charakter nelékařských zdravotnických profesí. Poskytuje orientaci v základních psychologických pojmech, seznamuje s vývojovými změnami v rámci jednotlivých psychických procesů. Studenti získávají znalosti základních determinant lidské psychiky a jejího vývoje.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: - 80% účast na cvičeních, - aktivita při výuce, - splnění testu.
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
  • PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3247-2.
  • RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • SLEMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3311-1.
  • ŠULOVÁ, L., T. FAIT, P. WEISS a kol. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Zdravotnický záchranář (15) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní