Vyučující
|
-
Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Předmět psychologie, interdisciplinární postavení, uspořádání psychologických věd; biologické determinace psychiky; sociální a kulturní determinace psychiky 2) Základní psychické procesy - procesy gnostické, motivační a volní; emotivita, city, emoce, afekty; osobnost; člověk jako biopsychosociální bytost; člověk jako osobnost; poznání vlastní osobnosti 3) Základní zákonitosti psychického vývoje; podmínky psychického vývoje; individuální odchylky ve vývoji; stupně psychického vývoje jednotlivých období 4) Období novorozenecké, kojenecké, batole, předškolní, období první přeměny; mladší školní věk 5) Období prepuberty a puberty; období adolescence; dospělost; stárnutí Cvičení: 1) Předmět psychologie, interdisciplinární postavení, uspořádání psychologických věd; biologické determinace psychiky; sociální a kulturní determinace psychiky 2) Základní psychické procesy - procesy gnostické, motivační a volní; emotivita, city, emoce, afekty; osobnost; člověk jako biopsychosociální bytost; člověk jako osobnost; poznání vlastní osobnosti 3) Základní zákonitosti psychického vývoje; podmínky psychického vývoje; individuální odchylky ve vývoji; stupně psychického vývoje jednotlivých období 4) Období novorozenecké, kojenecké, batole, předškolní, období první přeměny; mladší školní věk 5) Období prepuberty a puberty; období adolescence; dospělost; stárnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický předmět v systému společenských věd. Tvoří multidisciplinární charakter nelékařských zdravotnických profesí. Poskytuje orientaci v základních psychologických pojmech, seznamuje s vývojovými změnami v rámci jednotlivých psychických procesů. Studenti získávají znalosti základních determinant lidské psychiky a jejího vývoje.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: - 80% účast na cvičeních, - aktivita při výuce, - splnění testu.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
-
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3247-2.
-
RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
-
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
SLEMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3311-1.
-
ŠULOVÁ, L., T. FAIT, P. WEISS a kol. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.
-
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.
|