Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Fyzická geografie v regionálním pojetí, její interdisciplinarita a význam v rámci geovědních disciplín. Aktuálnost řešených témat a problémů. Současná fyzická geografie u nás a ve světě. 2. Celoročně a střídavě vlhké tropy: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. Suché tropy: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 3. Subtropy: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 4. Mírné šířky - pásmo opadavých dřevin, stepi a pouště mírných šířek: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 5. Boreální zóna: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 6. Tundra a chladné pouště: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 7. Moře a oceány: členění světového oceánu, makrostruktury oceánského dna, složení mořské vody, pohyb oceánské vody: dynamika oceánských vod, oceánské životní prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je propojení okruhů témat a problémů fyzické geografie z regionálního hlediska. Diskutovány jsou jádrové koncepty, jevy, procesy a vývojové trendy ve fyzické geografii. Na konkrétních příkladech z jednotlivých geografických pásem vyskytujících se na Zemi jsou demonstrovány vzájemné kauzality a souvislosti v rámci dílčích složek přírodního prostředí i mezi nimi navzájem. Vybrané přírodní procesy a aktuální rizika jsou pojednána z hlediska jejich dopadu na život společnosti a s ohledem na možnosti jejich eliminace. Část předmětu je vedena v anglickém jazyce, přičemž klíčové zdroje literatury představuje zahraniční odborná literatura. Součástí předmětu je rovněž aktivní diskuze studentů s tuzemskými či zahraničními vědeckými partnery (např. prostřednictvím videokonference).
Studenti si osvojí vzájemné souvislosti mezi dílčími složkami fyzicko-geografické sféry na příkladu jednotlivých regionů světa.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z fyzické geografie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Zápočet: aktivní účast na cvičeních, vypracování a prezentace zadaného úkolu v požadované kvalitě Zkouška: podmínkou je udělení zápočtu, písemná či ústní forma (v případě písemné formy mají otázky charakter testu či obecných otázek)
|
Doporučená literatura
|
-
Bičík, I., Janský, B. a kol. Příroda a lidé Země (3. aktualizované vydání). Nakladatelství ČGS. Praha, 2015.
-
Hanus, M., Šídlo, L. Školní atlas dnešního světa. Terra. Praha, 2011.
-
Horník, S. a kol. Fyzická geografie II.. SPN. Praha, 1986.
-
Horník, S. Základy fyzické geografie. Praha, 1982.
-
Christopherson, R. W., Birkeland, G. H. Geosystems. An introduction to physical geography (9. vydání). Pearson. Essex, 2015.
-
Netopil, R. a kol. Fyzická geografie I.. SPN. Praha, 1984.
-
Strahler, A. H. Introducing Physical Geography. 2003.
|