Vyučující
|
-
Svoboda Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
01) Základní klasifikace evropských států v 16.-18. století 02) Státoprávní a administrativní uspořádání evropských států: parlament versus (absolutistická) monarchie 03) Klasifikace a komparace náboženských směrů v západní a střední Evropě 16.-18. století a jejich dopad na politický a hospodářský vývoj 04) Komparace ekonomických systémů evropských států v raném novověku 05) Anglie (Velká Británie) na cestě k první průmyslové velmoci 06) Populační vývoj evropských zemí v raném novověku 07) Postavení a životní podmínky jednotlivých společenských skupin v parlamentních a absolutistických monarchiích 08) Srovnání nizozemské, anglické a francouzské revoluce 09) Komparace kulturních a myšlenkových aspektů v evropských státech v 16.-18. století 10) Evropané v zámoří a budování politické a správní struktury I: případová studie Portugalsko, Španělsko a Nizozemsko 11) Evropané v zámoří a budování politické a správní struktury II: případová studie Anglie (Velká Británie) versus Francie 12) Zdroje válečných konfliktů mezi jednotlivými evropskými státy raného novověku 13) Ukázky z pramenů 14) Shrnutí kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 62 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 62 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět ve formě přednášek a cvičení se zaměřuje na celkovou komparaci evropských států s ohledem na to, zda se u nich prosadila absolutistická monarchie, nebo se ubíraly cestou k republice či parlamentní monarchii. Analýza politických, státoprávních, hospodářských, náboženských, společenských, populačních a kulturních aspektů zejména Španělska, Francie, Nizozemska, Anglie (Velké Británie), rakouské monarchie a německých zemí a Ruska si klade za cíl srovnat, jaký vliv a dopady měly tyto skutečnosti na rozdílný vývoj těchto zemí.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Black, J. Evropa osmnáctého století. Praha, 2003.
-
MacKenney, R. Evropa šestnáctého století. Praha, 2001.
-
Munck, T. Evropa sedmnáctého století. Praha, 2002.
|