Vyučující
|
-
Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D.
-
Novotová Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět andragogiky - cíle a specifika výchovy a vzdělávání dospělých, rekvalifikace jako součást celoživotního vzdělávání, distanční vzdělávání. Historický vývoj teorie výchovy a vzdělávání dospělých, Baťova škola práce, sociální determinace výchovy a vzdělávání dospělých. Psychologické aspekty výchovy a vzdělávání dospělých. Péče o dospělé. Burn-out syndrom, rizikové skupiny, riziková pracoviště, rizikové situace, prevence vyhoření. Návyky kvalitního pracovního a osobního života (Stephen Covey). Teorie učení - Knowles (andragogy), Jarvis (model of adult learning), Mezirow (transformational learning theory). Personalistika a rozvoj lidských zdrojů. Koučování. Vzdělávání seniorů. Didaktické metody vzdělávání dospělých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Demonstrace dovedností studentů, E-learning, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 36 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje se základními specifiky, historií a teoretickým rámcem výchovy a vzdělávání dospělých. Součástí jsou i zásady distančního vzdělávání a práce se seniory.
Student se orientuje v základních pojmech z oblasti teorie vzdělávání dospělých. Rozumí základním teoriím učení v oblasti vzdělávání dospělých. Chápe, že předmětem vzdělávání dospělých je také sebevýchova a péče o dospělého jedince. Student reflektuje stádia vývoje dospělé populace a specifika edukace dospělých v jednotlivých fázích vývoje. Student je obeznámen se základními didaktickými metodami edukace dospělých.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Písemná práce, Test
Aktivní práce v přednáškách a cvičeních. Samostatné studium studenta před účastí ve výuce dle požadavků vyučujícího. Práce na úkolech ve studentském portfoliu. Absolvování zkoušky ve formě testu s otevřenými otázkami.
|
Doporučená literatura
|
-
Lidský kapitál a vzdělávací marketing v andragogickém pohledu. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-04-X.
-
BARTÁK, J. Lidé a změny. Praha: Vortobia, 2004. ISBN 80-7220-184-0.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-930-9.
-
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
-
BENEŠ, M. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-542-6.
-
EAGLETON, T. Idea kultury. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-026-0.
-
GROSS, S. F. Vztahová inteligence: schopnost a umění získat si lidi. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-236-9.
-
HARTL, P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7.
-
HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
-
KOPECKÝ, M. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86432-96-3.
-
MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-738-4.
-
PALÁN, Z., LANGER, T. Základy andragogiky. Praha: UJAK, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
-
PALÁN, Z. Lidské zdroje: výkladový slovník. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7.
-
SAK, P., A KOL. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
-
ŠIMEK, J. Vybrané problémy teorie výchovy dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-008-8.
-
VALIŠOVÁ, A., A KOL. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4.
-
WHITMORE, J. Koučování. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-209-3.
|