Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět dopravní výchovy, situace v dopravní výchově v ČR, současné trendy v zemích EU, postavení dopravní výchovy ve výuce na ZŠ, vztah k psychologickým disciplínám, dopravní psychologie. 2. Základní pojmy a cíle dopravní výchovy dětí a mládeže. Znalost pravidel silničního provozu, bezpečné chování v dopravním prostředku (autosedačky, bezpečnostní pásy). 3. Dopravní psychologie - systém člověk-dopravní prostředek-dopravní prostředí. Dopravní nehody - příčiny dopravních nehod, vývoj nehodovosti. Děti jako účastnící a oběti dopravních nehod. Organizace BESIP, podíl výchovy a školy na dopravní výchově a prevenci dopravních nehod. 4. Dopravní výchova dětí v předškolním věku, vytváření návyků, vztah k okolí a k lidem, opatrnost, ukázněnost. Vlastnosti, které ovlivňují reakci dětí při vybraných dopravních situacích, výcvik prospěšný jejich bezpečnému pobytu venku, resp. v silničním provozu. 5. Dopravní výchova žáků 1. stupně základních škol - bezpečná cesta do školy, žák jako chodec a účastník silničního provozu, pravidlo vidět a být viděn, bezpečná místa pro hry, sáňkování, lyžování atp. 6. Dopravní výchova žáků 2. stupně základní školy - zásady správného chování chodce a cyklisty, užívání cyklistické přilby. Pravidla pro bezpečnou jízdu na in-line, skateboardu a koloběžce. Podceňování nebezpečí u starších dětí. Dětská dopravní hřiště - význam, použití. 7. Výuka a výcvik pravidel silničního provozu pro žáky-cyklisty. Povinné vybavení jízdního kola. Způsob přivolání první pomoci při dopravní nehodě, ošetření drobných poranění. 8. Exkurze - dětské dopravní hřiště, praktické ukázky dopravní výchovy na hřišti, použití reflexních materiálů. Dopravní výuka jako hra, přehled publikací pro děti, rodiče, učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá základní problematikou dopravní výchovy dětí a mládeže s akcentem na poznatky z dopravní psychologie a ze současného stavu dopravní výchovy u nás. Cílem je získat vědomosti a zkušenosti z tohoto oboru k vytváření správných návyků u žáků v oblasti dopravní výchovy. Dalším cílem je rozvoj vlastností, které ovlivňují reakce dětí ve vybraných dopravních situacích, vnímání nebezpečí v dopravě a výcvik prospěšný pro jejich bezpečný pobyt venku, resp. v silničním provozu.
studenti získají klíčové pedagogicko-psychologické kompetence
|
Předpoklady
|
předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na kurzu - aktivní vypracování všech zadaných úkolů - četba odborné literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Implementace dopravní výchovy do školního vzdělávacího programu. 1. vyd., Brno, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Centrum dopravního výzkumu, MS Press, 2006, ISBN 80-900915-4-7.
-
HAVLÍK, K. Psychologie pro řidiče, 1. vyd., Praha, Portál, 2005, ISBN 80-7178-542-3.
-
HEINRICHOVÁ, J. Bezpečná cesta do školy. 1. vyd., Brno, Centrum dopravního výzkumu, 2006, ISBN 80-86502-32-5.
-
HEINRICHOVÁ, J., STRÁNSKÁ, I., WINKLEROVÁ, M. Metodika pro výuku dopravních značek. In Výběr dopravních značek pro chodce a cyklisty. 1. vyd., Praha, Ministerstvo dopravy, 2006, s. 1-19.
-
ŠTIKAR, J., HOSKOVEC, J., ŠMOLÍKOVÁ, J. Psychologická prevence nehod: (teorie a.
-
ŠTIKAR, J., HOSKOVEC, J., ŠTIKAROVÁ, J. Psychologie v dopravě, 1. vyd., Praha, Karolinum, 2003, ISBN 80-246-0606-2.
-
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.). Aplikovaná sociální psychologie I, 1. vyd., Praha, Portál, 1998, ISBN 80-7178-269-6.
|