Vyučující
|
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Břečková-Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Houdková Michaela, PhDr. Ph.D.
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Seznámení se s Vývojovou psychologií jako vědní disciplínou, předmětem zkoumání, základními pojmy, historickou návazností, vymezení VP v systému psychologických věd včetně popisu faktorů podmiňující vývoj a zrání lidské psychiky. 2) Periodizace vývoje, základní vývojové teorie, nature x nurture, evoluce x involuce, ontogeneze x fylogeneze. Teorie vývoje poznávacích procesů J. Piageta; teorie morálního vývoje L. Kohlberga; psychosexuální teorie S. Freuda; neoanalytické pojetí vývoje a psychosociální teorie E. H. Eriksona. 3) Prenatální, Novorozenecké, Kojenecké, Batolecí období. Podrobný popis vývojových období, psychických a fyzických změn, vazbového chování, socializace, osobnosti. Symbiotický vztah dítěte s matkou; Bowblyho koncept bazálního bezpečí; teorie attachmentu a dělení vazeb dle Ainsworthové, Winnicottůw koncept holding environment and good enough mother; separačně individuační proces dle Melanie Kleinové. Význam přechodových objektů a stálosti objektů z hlediska emancipace a separace. 4) Předškolní a školní věk. Podrobný popis vývojových období, psychických a fyzických změn, vazbového chování, socializace, osobnosti. Sourozenecké pozice a jejich význam pro psychosociální vývoj dítěte, význam dětské hry; vývojová stádia kresby, význam širší rodiny, dětská přátelství, vývojové úkoly, kognitivní, volní a morální vývoj dítěte dle Piagetovy a Kohlbergovy teorie; školní zralost). 5) Pubescence a Adolescence. Podrobný popis vývojových období, psychických a fyzických změn, vazbového chování, socializace, osobnosti. Faktory ovlivňující změny, obvyklé příčiny psychosociálních poruch, adolescentní krize, vývojové úkoly, příprava na povolání, vrstevnické vztahy, vývoj sexuality a intimních vztahů, zasazení do kontextu Eriksonovy vývojové teorie osobnosti (Osm věků člověka). 7. Mladá, střední a starší dospělost; stáří. Podrobný popis vývojových období, psychických a fyzických změn, terciární
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 112 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje se základními pojmy vývojové psychologie. Podrobněji se zabývá vývojovými specifiky a otázkami souvisejícími s vůlí, motivací a kognitivními procesy.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Vývojová psychologie 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z obecné psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Předmět je zakončený zkouškou. Pro možnost účastnit se zkoušky je nutné splnění nejméně 75% účasti na kontaktní/online výuce a odevzdání dílčích vypracovaných úkolů z jednotlivých e-learningových seminářů. Podoba zkoušky bude upřesněna. Zkouška bude zahrnovat rozpravu nad poznatky z přednášek a tématy obsaženými ve studijních materiálech.
|
Doporučená literatura
|
-
ADLER, A. Psychologie dětí. Praha: Práh, 1994..
-
BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000..
-
BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
-
ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha, 2002.
-
FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
-
FRANZ M-L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998..
-
FÜRST, M. Psychologie : včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobia, 1997..
-
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-569-1.
-
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
-
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
-
KAST, V. Otcové - dcery, synové - matky: Práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2004..
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006.
-
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
MACEK, P. Adolescence. Praha PORTÁL 2002..
-
MÜLLER, L. - MÜLLER, A. Slovník analytické psychologie. Praha: Portál, 2006..
-
PIAGET, J. INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997..
-
RYCROFT, CH. Kritický slovník psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1993..
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha, Panorama 1989..
-
SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. 2. vyd. Praha: Portál, 2004..
-
ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 1 : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005..
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 2 : Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007..
|