Vyučující
|
-
Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychometrický přístup k diagnostickému a edukačnímu a terapeutickému potenciálu výtvarného artefaktu 2. Symbolika a interpretace barev a tvarů v pojetí současné analytické psychologie 3. Práce s motivací dítěte k vlastní tvorbě (výkonová motivace versus motivace k prohloubení sebepoznání a osobnímu růstu) 4. Narativní přístup k diagnostickému a edukačnímu a terapeutickému potenciálu výtvarného artefaktu 5. Fenomenologický rozhovor nad výtvarným artefaktem se systemickým přesahem 6. Potenciál práce s výtvarným artefaktem u dětí s poruchami chování (hraniční poruchy, sociální, emoční deprivace, děti se syndromem CAN, poruchy autistického spektra - využití malby a hudby k posílení kooperace a sociálního sdílení)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je ukázat studentům, jak nejrůznější techniky využívané v umění (výtvarném, hudebním, dramatickém, literárním) mohou být využity k reedukaci u dětí s různými specifickými potřebami (specifické poruchy učení, poruchy chování).
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Základy arteterapie 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Vlastní realizovaný projekt využití výtvarného díla při práci s dítětem s konkrétní a diagnosticky prokázanou symptomatologií.
|
Doporučená literatura
|
-
CAMPBELLOVÁ. Techniky arteterapie. Praha: Portál, 1998..
-
MORENO. Rozehrát svou vnitřní hudbu, Praha: Portál, 2005..
-
NEWMAN. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením, Praha: Portál, 2004..
-
NIŠPONSKÁ, M., ZÁVORA, J. Fenomenologická reflexe výtvarného projevu jedince, http://www.zsbnpl.cz/web/doc/Fenomenologická reflexe výtvarného projevu.doc.
-
PESESCHKIAN. Příběhy jako klíč k dětské duši, Praha: Portál, 1999..
-
ZÁVORA, J., NIŠPONSKÁ, M. Principy fenomenologické reflexe výtvarného projevu jedince se systemickým přesahem. In: Čechová, K., Brezina, I. (Eds.): Osobnosť v kontexte kognícií, emocionality a motivácií. Zborník z medzinárodnej psychologickej konferencie, Bratislava, 14.-16. 11. 2007..
|