Předmět: Sportovní horolezectví

« Zpět
Název předmětu Sportovní horolezectví
Kód předmětu KTV/HORK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Antoš Radim, Mgr.
Obsah předmětu
Cvičení: 1. Bouldering - zápočtové požadavky, základní aspekty zdravého a efektivního pohybu, odskoky, základní lezecké pozice a přesuny z nich. 2. Bouldering - no handy, lezení v položeném a kolmém profilu, typy chytů, typy úchopů. 3. Bouldering - lezení v převislém profilu, dynamický pohyb a skoky. 4. Bouldering - vymýšlení bouldrů, přelezy a korekce chyb. 5. Bouldering - specifické i nespecifícké prostředky a jejich využití v praxi, boulderingové hry. 6. Lezení - spolupráce lezce a jističe - komunikace, základy jištění, navazování, houpání. 7. Lezení - houpání, odskoky do lana (TR), jištění (TR). 8. Lezení - lezení na rychlost. 9. Lezení - slézání cest, manipulace s expreskami. 10. Lezení - krokování cest. 11. Bouldering - trénink dovedností. 12. Zápočty plus trénink na stěně. 13. Zápočty plus trénink boulderingu. 14. Zápočtová hodina.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy lezení na umělé lezecké stěně. Po absolvování kurzu by studenti měli mít dostatek teoretických vědomostí a praktických dovednosti k bezpečnému pohybu v lezeckých centrech.
Po absolvování kurzu by studenti měli mít dostatek teoretických vědomostí a praktických dovednosti k bezpečnému pohybu v lezeckých centrech.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Podmínky k udělení zápočtu: - docházka 75 % - praktické zvládnutí probíraných technik
Doporučená literatura
  • ANTOŠ, R - RAŠKA, D. Hry ve výuce sportovního lezení na umělé stěně pro děti školního věku. Liberec: FP TU v Liberci. 1999. 68 s..
  • ANTOŠ, R., LESÁK, R. Metodika sportovního lezení na umělé stěně pro děti školního věku. Liberec: FP TU v Liberci, scénář k instruktážnímu videofilmu.1998. 8 s ..
  • BALÁŠ, J. Fyziologické aspekty výkonu ve sportovním lezení. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3361-9.
  • GILES, L. V., RHODES, E. C., TAUNTON, J. E. The Physiology of Rock Climbing. Sports Medicine.
  • HORST, E. J. Training for Climbing. Guilford: Globe Peqout, 2008. ISBN 978-07-6274-692-7.
  • JOHANOVSKÝ, O. Technika lezení na umělé horolezecké stěně. Liberec: DP FP TU v Liberci, 1996..
  • KAREŠOVÁ. E. Metodický materiál pro výuku sportovního lezení. Liberec: TUL..
  • KAREŠOVÁ, E. Metodický materiál pro výuku sportovního lezení. Liberec, 2012.
  • LESÁK, R. Horolezecké lano a jeho využití v tělesné výchově na základních školách. Liberec: DP FP TU v Liberci, 1999..
  • MARCHAND Y. A MARCHAND T. People, passion, adventure. Crolles: Katalog Petzl, 1999. 83 s..
  • PROCHÁZKA, V., ROTMAN, I. A NOVÁK J. Horolezectví. Praha: Olympia, 1990. 246 s. ISBN80-7033-037-6..
  • RŮŽIČKA, J., ŠILHÁN, F. Jištění je jistota. Brno: Montana, 1997. 88 s..
  • SCHUBERT, P. Bezpečnost a riziko na skále a ledu. Praha: freytag & berndt, 1997. 271 s. ISBN 80-85 822-27 X.
  • VOMÁČKO, L., BOŠTÍKOVÁ, S. Lezení na umělých stěnách. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-2174-3.
  • VOMÁČKO,S., BOŠTÍKOVÁ, S. Lezení na umělých stěnách. Praha : Grada, 2008. ISBN 80-2470-406-4.
  • WINTER, S. Sportovní lezení. České Budějovice: KOPP nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-7232-294-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní