Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu didaktických pomůcek pro učitele přírodopisu na druhém stupni základní školy s cílem zpestřit výuku a zvýšit motivaci žáků. Hlavním cílem bylo vytvořit materiály, které učitelé mohou přímo využít ve výuce a které podporují aktivní zapojení žáků prostřednictvím názorných metod. Práce zahrnuje rešerši různých typů didaktických pomůcek a jejich začlenění do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV). Výstupem je sborník aktivit obsahující didaktické pomůcky systematicky rozdělené do deseti tematických celků (houby, viry a bakterie, prvoci, botanika, bezobratlí, obratlovci, člověk, genetika, mineralogie a ekologie). Součástí práce je také metodická příručka pro učitele, která poskytuje návody k použití těchto materiálů. Vybrané aktivity byly ověřeny v praxi se žáky druhého stupně ZŠ, čímž byla posouzena jejich efektivita a přínosnost pro výuku.
Annotation in English
This diploma thesis focuses on the development of didactic teaching aids for biology teachers at the second level of elementary school, aiming to enhance lessons and increase student motivation. The main goal was to create materials that teachers can directly use in their lessons and promote active student engagement through visual and hands-on methods. The thesis includes a review of various types of didactic aids and their integration in the Framework Education Program for Primary Education (RVP ZV). The outcome is a collection of activities containing didactic tools, systematically divided into ten thematic units (fungi, viruses and bacteria, protozoa, botany, invertebrates, vertebrates, humans, genetics, mineralogy and ecology). The work also includes the methodical manual for teachers, which provides instructions on how to use these materials. The selected activities were tested in practice with pupils of the second grade of elementary school, allowing for an assessment of their effectiveness and contribution to teaching.
Keywords
didaktické pomůcky, přírodopis, motivace, aktivizační metody, názornost ve výuce
Keywords in English
didactic teaching aids, biology, motivation, active learning methods, demonstrativeness in teaching
Length of the covering note
124 s.
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu didaktických pomůcek pro učitele přírodopisu na druhém stupni základní školy s cílem zpestřit výuku a zvýšit motivaci žáků. Hlavním cílem bylo vytvořit materiály, které učitelé mohou přímo využít ve výuce a které podporují aktivní zapojení žáků prostřednictvím názorných metod. Práce zahrnuje rešerši různých typů didaktických pomůcek a jejich začlenění do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV). Výstupem je sborník aktivit obsahující didaktické pomůcky systematicky rozdělené do deseti tematických celků (houby, viry a bakterie, prvoci, botanika, bezobratlí, obratlovci, člověk, genetika, mineralogie a ekologie). Součástí práce je také metodická příručka pro učitele, která poskytuje návody k použití těchto materiálů. Vybrané aktivity byly ověřeny v praxi se žáky druhého stupně ZŠ, čímž byla posouzena jejich efektivita a přínosnost pro výuku.
Annotation in English
This diploma thesis focuses on the development of didactic teaching aids for biology teachers at the second level of elementary school, aiming to enhance lessons and increase student motivation. The main goal was to create materials that teachers can directly use in their lessons and promote active student engagement through visual and hands-on methods. The thesis includes a review of various types of didactic aids and their integration in the Framework Education Program for Primary Education (RVP ZV). The outcome is a collection of activities containing didactic tools, systematically divided into ten thematic units (fungi, viruses and bacteria, protozoa, botany, invertebrates, vertebrates, humans, genetics, mineralogy and ecology). The work also includes the methodical manual for teachers, which provides instructions on how to use these materials. The selected activities were tested in practice with pupils of the second grade of elementary school, allowing for an assessment of their effectiveness and contribution to teaching.
Keywords
didaktické pomůcky, přírodopis, motivace, aktivizační metody, názornost ve výuce
Keywords in English
didactic teaching aids, biology, motivation, active learning methods, demonstrativeness in teaching
Research Plan
Vypracujte rešerši se zaměřením na tvorbu a využití různých typů didaktických pomůcek pro přírodopis na 2. stupni ZŠ (začlenění do RVP).
Vytvořte sborník různých aktivit s využitím Vámi vytvořených didaktických pomůcek (např. trimina, domina, křížovky, …) tak, aby byly rozděleny do deseti tematických celků (houby, viry a bakterie, prvoci, botanika, bezobratlí, obratlovci, člověk, genetika, mineralogie a ekologie).
Pro učitele vytvořte metodickou příručku.
Ověřte si v praxi se žáky 2. stupně ZŠ vybrané aktivity s vytvořenými didaktickými pomůckami.
Research Plan
Vypracujte rešerši se zaměřením na tvorbu a využití různých typů didaktických pomůcek pro přírodopis na 2. stupni ZŠ (začlenění do RVP).
Vytvořte sborník různých aktivit s využitím Vámi vytvořených didaktických pomůcek (např. trimina, domina, křížovky, …) tak, aby byly rozděleny do deseti tematických celků (houby, viry a bakterie, prvoci, botanika, bezobratlí, obratlovci, člověk, genetika, mineralogie a ekologie).
Pro učitele vytvořte metodickou příručku.
Ověřte si v praxi se žáky 2. stupně ZŠ vybrané aktivity s vytvořenými didaktickými pomůckami.
Recommended resources
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online] Praha: MSMT, 2021. 164 s. [cit. 2023-06-5]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/ucebni-dokumenty
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-x.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
VINTER, Vladimír a Ivo KRÁLÍČEK, 2016. Začínající učitel biologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN978-80-244-5021-6.
ALTMANN, Antonín. 1971. Pomůcky pro výuku biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ALTMANN, Antonín. 1975. Přírodniny ve vyučování přírodopisu a biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
PETTY, Geoffrey, 2013. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
Recommended resources
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online] Praha: MSMT, 2021. 164 s. [cit. 2023-06-5]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/ucebni-dokumenty
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-x.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
VINTER, Vladimír a Ivo KRÁLÍČEK, 2016. Začínající učitel biologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN978-80-244-5021-6.
ALTMANN, Antonín. 1971. Pomůcky pro výuku biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ALTMANN, Antonín. 1975. Přírodniny ve vyučování přírodopisu a biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
PETTY, Geoffrey, 2013. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
Týká se praxe
No
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.