Browse IS/STAG - Portál TUL

Skip to page content
Website TUL
Portal title page TUL
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
Welcome
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni Club

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in.
(Sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Not logged-in user will see only submitted theses.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail Coufalová Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Natálie Creation of didactic aids for biology teachers of lower secondary school Creation of didactic aids for biology teachers of lower secondary school Thesis finished and defended successfully (DUO).   Šlamborová Irena Urbánek Petr Master thesis 1750370400000 20.06.2025 Creation of didactic aids for biology teachers of lower secondary school Thesis finished and defended successfully (DUO).
Natálie Coufalová Master thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Tvorba didaktických pomůcek pro učitele přírodopisu 2. stupně ZŠ

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name Coufalová Natálie Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2022/2023
Assigning department KBE
Date of defence Jun 20, 2025
Type of thesis Master thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Enclosed appendices
Main topic Tvorba didaktických pomůcek pro učitele přírodopisu 2. stupně ZŠ
Main topic in English Creation of didactic aids for biology teachers of lower secondary school
Title according to student Tvorba didaktických pomůcek pro učitele přírodopisu 2. stupně ZŠ
English title as given by the student Creation of didactic aids for biology teachers of lower secondary school
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Šlamborová Irena, doc. Mgr. Ph.D.
Oponent Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
Annotation Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu didaktických pomůcek pro učitele přírodopisu na druhém stupni základní školy s cílem zpestřit výuku a zvýšit motivaci žáků. Hlavním cílem bylo vytvořit materiály, které učitelé mohou přímo využít ve výuce a které podporují aktivní zapojení žáků prostřednictvím názorných metod. Práce zahrnuje rešerši různých typů didaktických pomůcek a jejich začlenění do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV). Výstupem je sborník aktivit obsahující didaktické pomůcky systematicky rozdělené do deseti tematických celků (houby, viry a bakterie, prvoci, botanika, bezobratlí, obratlovci, člověk, genetika, mineralogie a ekologie). Součástí práce je také metodická příručka pro učitele, která poskytuje návody k použití těchto materiálů. Vybrané aktivity byly ověřeny v praxi se žáky druhého stupně ZŠ, čímž byla posouzena jejich efektivita a přínosnost pro výuku.
Annotation in English This diploma thesis focuses on the development of didactic teaching aids for biology teachers at the second level of elementary school, aiming to enhance lessons and increase student motivation. The main goal was to create materials that teachers can directly use in their lessons and promote active student engagement through visual and hands-on methods. The thesis includes a review of various types of didactic aids and their integration in the Framework Education Program for Primary Education (RVP ZV). The outcome is a collection of activities containing didactic tools, systematically divided into ten thematic units (fungi, viruses and bacteria, protozoa, botany, invertebrates, vertebrates, humans, genetics, mineralogy and ecology). The work also includes the methodical manual for teachers, which provides instructions on how to use these materials. The selected activities were tested in practice with pupils of the second grade of elementary school, allowing for an assessment of their effectiveness and contribution to teaching.
Keywords didaktické pomůcky, přírodopis, motivace, aktivizační metody, názornost ve výuce
Keywords in English didactic teaching aids, biology, motivation, active learning methods, demonstrativeness in teaching
Length of the covering note 124 s.
Language CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu didaktických pomůcek pro učitele přírodopisu na druhém stupni základní školy s cílem zpestřit výuku a zvýšit motivaci žáků. Hlavním cílem bylo vytvořit materiály, které učitelé mohou přímo využít ve výuce a které podporují aktivní zapojení žáků prostřednictvím názorných metod. Práce zahrnuje rešerši různých typů didaktických pomůcek a jejich začlenění do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV). Výstupem je sborník aktivit obsahující didaktické pomůcky systematicky rozdělené do deseti tematických celků (houby, viry a bakterie, prvoci, botanika, bezobratlí, obratlovci, člověk, genetika, mineralogie a ekologie). Součástí práce je také metodická příručka pro učitele, která poskytuje návody k použití těchto materiálů. Vybrané aktivity byly ověřeny v praxi se žáky druhého stupně ZŠ, čímž byla posouzena jejich efektivita a přínosnost pro výuku.
Annotation in English
This diploma thesis focuses on the development of didactic teaching aids for biology teachers at the second level of elementary school, aiming to enhance lessons and increase student motivation. The main goal was to create materials that teachers can directly use in their lessons and promote active student engagement through visual and hands-on methods. The thesis includes a review of various types of didactic aids and their integration in the Framework Education Program for Primary Education (RVP ZV). The outcome is a collection of activities containing didactic tools, systematically divided into ten thematic units (fungi, viruses and bacteria, protozoa, botany, invertebrates, vertebrates, humans, genetics, mineralogy and ecology). The work also includes the methodical manual for teachers, which provides instructions on how to use these materials. The selected activities were tested in practice with pupils of the second grade of elementary school, allowing for an assessment of their effectiveness and contribution to teaching.
Keywords
didaktické pomůcky, přírodopis, motivace, aktivizační metody, názornost ve výuce
Keywords in English
didactic teaching aids, biology, motivation, active learning methods, demonstrativeness in teaching
Research Plan
  1. Vypracujte rešerši se zaměřením na tvorbu a využití různých typů didaktických pomůcek pro přírodopis na 2. stupni ZŠ  (začlenění do RVP).
  2. Vytvořte sborník různých aktivit s využitím Vámi vytvořených didaktických pomůcek (např. trimina, domina, křížovky, …) tak, aby byly rozděleny do deseti tematických celků (houby, viry a bakterie, prvoci, botanika, bezobratlí, obratlovci, člověk, genetika, mineralogie a ekologie).
  3. Pro učitele vytvořte metodickou příručku.
  4. Ověřte si v praxi se žáky 2. stupně ZŠ vybrané aktivity s vytvořenými didaktickými pomůckami.
Research Plan
  1. Vypracujte rešerši se zaměřením na tvorbu a využití různých typů didaktických pomůcek pro přírodopis na 2. stupni ZŠ  (začlenění do RVP).
  2. Vytvořte sborník různých aktivit s využitím Vámi vytvořených didaktických pomůcek (např. trimina, domina, křížovky, …) tak, aby byly rozděleny do deseti tematických celků (houby, viry a bakterie, prvoci, botanika, bezobratlí, obratlovci, člověk, genetika, mineralogie a ekologie).
  3. Pro učitele vytvořte metodickou příručku.
  4. Ověřte si v praxi se žáky 2. stupně ZŠ vybrané aktivity s vytvořenými didaktickými pomůckami.
Recommended resources
  1. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online] Praha: MSMT, 2021. 164 s. [cit. 2023-06-5]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/ucebni-dokumenty
  2. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
  3. KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-x.
  4. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  5. VINTER, Vladimír a Ivo KRÁLÍČEK, 2016. Začínající učitel biologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN978-80-244-5021-6.
  6. ALTMANN, Antonín. 1971. Pomůcky pro výuku biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  7. ALTMANN, Antonín. 1975. Přírodniny ve vyučování přírodopisu a biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  8. PETTY, Geoffrey, 2013. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
Recommended resources
  1. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online] Praha: MSMT, 2021. 164 s. [cit. 2023-06-5]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/ucebni-dokumenty
  2. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
  3. KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-x.
  4. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  5. VINTER, Vladimír a Ivo KRÁLÍČEK, 2016. Začínající učitel biologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN978-80-244-5021-6.
  6. ALTMANN, Antonín. 1971. Pomůcky pro výuku biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  7. ALTMANN, Antonín. 1975. Přírodniny ve vyučování přírodopisu a biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  8. PETTY, Geoffrey, 2013. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis -
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.
Defence procedure record file