Bakalářská práce se zabývala problematikou školní zralosti a připravenosti u dětí se syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Práce vycházela ze skutečnosti, že děti se syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte nebývají v době nástupu do školy zralé a připravené na zahájení povinné školní docházky.
Jejím cílem bylo zjistit školní zralost a připravenost u dětí se syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která se zaměřila pomocí zpracování odborných zdrojů na problematiku syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v souvislosti se školní zralostí a připraveností. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku úroveň sociálních dovedností u 15 dětí v dětských domovech a u 20 dětí v Klokáncích. Metodou Kresba postavy byla orientačně zjišťována vývojová úroveň dětí a metodou B. Sindelarové byla zjišťována úroveň koncentrace pozornosti, úroveň motorických schopností úroveň sluchové paměti a sluchové diferenciace. Výsledky ukazovaly na oslabení v sociální oblasti, na nižší vývojovou úroveň v kresbě postavy, oslabení ve sluchové paměti. Výsledky dále ukazovaly na částečné oslabení v motorice, koncentraci pozornosti a ve sluchové diferenciaci a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření pro rozvoj dětí v sociální oblasti, v oblasti rozvoje kresby, sluchového vnímání, koncentrace a motoriky. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění konkrétních oblastí nejčastějších oslabení u respondentů, ze kterých je možné vycházet v další podpoře rozvoje dětí se syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte.
Anotace v angličtině
Bachelor work deals with the problem of schooling readiness and maturity in children with child abuse and neglect syndrome. The work is based on the fact that children with child abuse and neglect syndrome are usually neither mature enough nor well prepared to start attending school at the time of starting their obligatory school attendance.
The aim bachelor work is to learn about the level of schooling readiness and maturity in children with child abuse and neglect syndrome. Work consists of two major parts. The first part is theoretical and concentrates on the problem of children with child abuse and neglect syndrome and on the problem of schooling readiness and maturity by studying professional literature. The other part is practical. In the form of a questionnaire, tried to learn about level of social skills in 15 children at children’s homes and in 20 children at Klokánek centres. The level of progress in children was tested using the method of Figure drawing and used B. Sindelarova method to examine the level of concentration, level of motion skills, level of hearing memory and level of hearing differentiation. The results show that the children suffer from social enfeeblement. Their skills of figure drawing are lower, too, as well as the level of hearing memory. Results of study also show partial motion, concentration and hearing differentiation enfeeblement. Work results in particular proposals that deal with children social progress, their progress in figure drawing, hearing reception, concentration and motion. Referring to the above mentioned problems in question, it is possible to say that the main benefits of study are the findings that concern the most common areas of enfeeblement in respondents, from which a further support to help children with child abuse and neglect syndrome can start.
Klíčová slova
Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbaného dítěte; školní zralost a připravenost; dětské domovy; Klokánek; kresba postavy; metoda Sindelarové; oslabení v sociální oblasti; sluchová paměť; sluchová diferenciace; motorika; koncentrace; náhradní rodinná péče
Klíčová slova v angličtině
child abuse and neglect syndrome, schooling readiness and maturity, children’s homes, Klokánek centres, figure drawing, Sindelarova method, social enfeeblement, hearing memory, hearing differentiation, motion, the level of concentration, substitutional family care
Rozsah průvodní práce
78 s, 16.s příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala problematikou školní zralosti a připravenosti u dětí se syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Práce vycházela ze skutečnosti, že děti se syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte nebývají v době nástupu do školy zralé a připravené na zahájení povinné školní docházky.
Jejím cílem bylo zjistit školní zralost a připravenost u dětí se syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která se zaměřila pomocí zpracování odborných zdrojů na problematiku syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v souvislosti se školní zralostí a připraveností. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku úroveň sociálních dovedností u 15 dětí v dětských domovech a u 20 dětí v Klokáncích. Metodou Kresba postavy byla orientačně zjišťována vývojová úroveň dětí a metodou B. Sindelarové byla zjišťována úroveň koncentrace pozornosti, úroveň motorických schopností úroveň sluchové paměti a sluchové diferenciace. Výsledky ukazovaly na oslabení v sociální oblasti, na nižší vývojovou úroveň v kresbě postavy, oslabení ve sluchové paměti. Výsledky dále ukazovaly na částečné oslabení v motorice, koncentraci pozornosti a ve sluchové diferenciaci a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření pro rozvoj dětí v sociální oblasti, v oblasti rozvoje kresby, sluchového vnímání, koncentrace a motoriky. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění konkrétních oblastí nejčastějších oslabení u respondentů, ze kterých je možné vycházet v další podpoře rozvoje dětí se syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte.
Anotace v angličtině
Bachelor work deals with the problem of schooling readiness and maturity in children with child abuse and neglect syndrome. The work is based on the fact that children with child abuse and neglect syndrome are usually neither mature enough nor well prepared to start attending school at the time of starting their obligatory school attendance.
The aim bachelor work is to learn about the level of schooling readiness and maturity in children with child abuse and neglect syndrome. Work consists of two major parts. The first part is theoretical and concentrates on the problem of children with child abuse and neglect syndrome and on the problem of schooling readiness and maturity by studying professional literature. The other part is practical. In the form of a questionnaire, tried to learn about level of social skills in 15 children at children’s homes and in 20 children at Klokánek centres. The level of progress in children was tested using the method of Figure drawing and used B. Sindelarova method to examine the level of concentration, level of motion skills, level of hearing memory and level of hearing differentiation. The results show that the children suffer from social enfeeblement. Their skills of figure drawing are lower, too, as well as the level of hearing memory. Results of study also show partial motion, concentration and hearing differentiation enfeeblement. Work results in particular proposals that deal with children social progress, their progress in figure drawing, hearing reception, concentration and motion. Referring to the above mentioned problems in question, it is possible to say that the main benefits of study are the findings that concern the most common areas of enfeeblement in respondents, from which a further support to help children with child abuse and neglect syndrome can start.
Klíčová slova
Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbaného dítěte; školní zralost a připravenost; dětské domovy; Klokánek; kresba postavy; metoda Sindelarové; oslabení v sociální oblasti; sluchová paměť; sluchová diferenciace; motorika; koncentrace; náhradní rodinná péče
Klíčová slova v angličtině
child abuse and neglect syndrome, schooling readiness and maturity, children’s homes, Klokánek centres, figure drawing, Sindelarova method, social enfeeblement, hearing memory, hearing differentiation, motion, the level of concentration, substitutional family care
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří, DYTRYCH, Zdeněk, MATĚJČEK, Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.1.vyd.Praha: Grada Publishing, 1995, ISBN 80-7169-192-5
MATĚJČEK, Zdeněk, Dytrych, Zdeněk. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1.vyd. Praha:Grada Publishing, 2002, ISBN 80-247-0332-7
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. 1.vyd.Praha: Portál, 1994, ISBN 80-7178- 006-5
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1.vyd.Praha: Portál, 1996, ISBN 80-7178-085-5
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro sociální pracovníky.1.vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, ISBN 80-7083-730-6
ŽÁČKOVÁ,H, JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole.4 vyd.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří, DYTRYCH, Zdeněk, MATĚJČEK, Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.1.vyd.Praha: Grada Publishing, 1995, ISBN 80-7169-192-5
MATĚJČEK, Zdeněk, Dytrych, Zdeněk. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1.vyd. Praha:Grada Publishing, 2002, ISBN 80-247-0332-7
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. 1.vyd.Praha: Portál, 1994, ISBN 80-7178- 006-5
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1.vyd.Praha: Portál, 1996, ISBN 80-7178-085-5
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro sociální pracovníky.1.vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, ISBN 80-7083-730-6
ŽÁČKOVÁ,H, JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole.4 vyd.