Cíl práce:Cílem práce je charakterizovat jedince se specifickými poruchami učení v učebním procesu z pohledu učitele
Předpoklady:
1.Lze předpokládat, že většina učitelů je obeznámena s problematikou SPU a že ví,odkud má čerpat nové informace.
2.Lze předpokládat, že většina učitelů pracuje s dětmi individuálně podle druhu poruchy a s použitím vhodných metod práce.
3.Lze předpokládat,že většina učitelů dokáže rozpoznat odlišné projevy žáků se SPU.
Bakalářská práce se zabývala problematikou výchovy a vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení. Jejím cílem bylo charakterizovat jedince se specifickými poruchami učení v učebním procesu z pohledu učitele.
Práci tvořily dvě stěžejní oblasti - teoretická a praktická. Teoretická část pomocí zpracování literárních pramenů charakterizovala problematiku specifických poruch učení, uváděla definice, příčiny, projevy, diagnostiku a nápravu. Pozornost byla věnována členění specifických poruch učení, systému organizace a péče, individuálnímu vzdělávacímu plánu, charakteristice žáků se specifickými poruchami učení i postojům učitelů k těmto žákům.
Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku postoje 40 učitelů základní školy k problematice specifických poruch učení. Zjišťovala úroveň informovanosti učitelů o specifických poruchách učení, zkoumala používání vhodných metod práce s těmito dětmi a zabývala se vnímáním odlišných projevů těchto žáků učiteli. Důležitou část zaujímala prezentace a shrnutí výsledků provedeného průzkumu. Výsledky vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti specifických poruch učení.
Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat, že prostřednictvím konkrétního průzkumu lze napovědět, jaká je situace ve zkoumané oblasti a výsledek může být podnětem k další práci věnující se problematice specifických poruch učení.
Anotace v angličtině
Bachelor theses are focused on nurturing and educating children with specific learning difficulties. Aim of this theses is to describe the person with specific learning difficulties from the teachers´ point of view.
Theses consists of theoretical part and practical part. The theoretical part using literary sources characterizes specific learning difficulties, their definitions, causes, symptoms, dianognostics and remedy. This part emphasises classification of specific learning difficulties, the system of organisation and care, individual educational plan, characterization of pupils with specific learning difficulties and teachers´ attitude to those pupils.
Through a questionnaire the practical part finds out attitude of forty elementary school teachers to the problems of specific learning difficulties. The practical part found out the level of teachers´ awareness of specific learning difficulties, using suitable methods of work with these children and also teachers´ perception. Very important there were presentation and summary of results of that research which lead to particular proposed arrangements in the field of specific learning difficulties.
The main benefit of that theses is prediction of situation in that issue, based on the particular research. Its results can be impulse for further work of other authors who attend to the problems of specific learning difficulties.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, definice, projevy, členění specifických poruch učení, individuální vzdělávací plán , jedinci se specifickými poruchami učení, dotazník pro učitele, žák se specifickými vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
specific learning difficulties, characteristics, exposure , classification of specific learning difficulties, individual educational plan, pupils with specific learning difficulties, questionnaire for teachers, pupil with specific educational needs
Rozsah průvodní práce
83 s., 9 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cíl práce:Cílem práce je charakterizovat jedince se specifickými poruchami učení v učebním procesu z pohledu učitele
Předpoklady:
1.Lze předpokládat, že většina učitelů je obeznámena s problematikou SPU a že ví,odkud má čerpat nové informace.
2.Lze předpokládat, že většina učitelů pracuje s dětmi individuálně podle druhu poruchy a s použitím vhodných metod práce.
3.Lze předpokládat,že většina učitelů dokáže rozpoznat odlišné projevy žáků se SPU.
Bakalářská práce se zabývala problematikou výchovy a vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení. Jejím cílem bylo charakterizovat jedince se specifickými poruchami učení v učebním procesu z pohledu učitele.
Práci tvořily dvě stěžejní oblasti - teoretická a praktická. Teoretická část pomocí zpracování literárních pramenů charakterizovala problematiku specifických poruch učení, uváděla definice, příčiny, projevy, diagnostiku a nápravu. Pozornost byla věnována členění specifických poruch učení, systému organizace a péče, individuálnímu vzdělávacímu plánu, charakteristice žáků se specifickými poruchami učení i postojům učitelů k těmto žákům.
Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku postoje 40 učitelů základní školy k problematice specifických poruch učení. Zjišťovala úroveň informovanosti učitelů o specifických poruchách učení, zkoumala používání vhodných metod práce s těmito dětmi a zabývala se vnímáním odlišných projevů těchto žáků učiteli. Důležitou část zaujímala prezentace a shrnutí výsledků provedeného průzkumu. Výsledky vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti specifických poruch učení.
Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat, že prostřednictvím konkrétního průzkumu lze napovědět, jaká je situace ve zkoumané oblasti a výsledek může být podnětem k další práci věnující se problematice specifických poruch učení.
Anotace v angličtině
Bachelor theses are focused on nurturing and educating children with specific learning difficulties. Aim of this theses is to describe the person with specific learning difficulties from the teachers´ point of view.
Theses consists of theoretical part and practical part. The theoretical part using literary sources characterizes specific learning difficulties, their definitions, causes, symptoms, dianognostics and remedy. This part emphasises classification of specific learning difficulties, the system of organisation and care, individual educational plan, characterization of pupils with specific learning difficulties and teachers´ attitude to those pupils.
Through a questionnaire the practical part finds out attitude of forty elementary school teachers to the problems of specific learning difficulties. The practical part found out the level of teachers´ awareness of specific learning difficulties, using suitable methods of work with these children and also teachers´ perception. Very important there were presentation and summary of results of that research which lead to particular proposed arrangements in the field of specific learning difficulties.
The main benefit of that theses is prediction of situation in that issue, based on the particular research. Its results can be impulse for further work of other authors who attend to the problems of specific learning difficulties.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, definice, projevy, členění specifických poruch učení, individuální vzdělávací plán , jedinci se specifickými poruchami učení, dotazník pro učitele, žák se specifickými vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
specific learning difficulties, characteristics, exposure , classification of specific learning difficulties, individual educational plan, pupils with specific learning difficulties, questionnaire for teachers, pupil with specific educational needs
Zásady pro vypracování
Teoretická část - práce s odbornou literaturou
Praktická část - dotazník pro učitele
Zásady pro vypracování
Teoretická část - práce s odbornou literaturou
Praktická část - dotazník pro učitele
Seznam doporučené literatury
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností, nakladatelství Portál, Praha 2003, ISBN 80-7178-800-1
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol, nakladatelství D+H, Praha 2001, 1. vydání
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2004, dotisk 1. vydání, ISBN 80-244-0231-9
SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení, Grada Publishing, Praha 2000, 1. vydání, ISBN 80-7169-773-7
KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě: Dyspraxie a další poruchy motoriky, nakladatelství Portál, Praha 2000, ISBN 80-7178-424-9
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy, Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, Praha 2005, ISBN 80-246-1074-4
Seznam doporučené literatury
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností, nakladatelství Portál, Praha 2003, ISBN 80-7178-800-1
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol, nakladatelství D+H, Praha 2001, 1. vydání
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2004, dotisk 1. vydání, ISBN 80-244-0231-9
SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení, Grada Publishing, Praha 2000, 1. vydání, ISBN 80-7169-773-7
KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě: Dyspraxie a další poruchy motoriky, nakladatelství Portál, Praha 2000, ISBN 80-7178-424-9
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy, Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, Praha 2005, ISBN 80-246-1074-4