Bakalářská práce se zabývala problematikou deficitů dílčích funkcí u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a vycházela ze současného stavu u předškolních dětí vyžadujících speciální vzdělávací přístupy. Jejím cílem bylo analyzovat deficity dílčích funkcí u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zmapovat nejčastější oslabení dílčích funkcí u dětí s různými typy postižení. Cíle bylo v maximální možné míře dosaženo. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování literárních pramenů popisovala problematiku deficitů dílčích funkcí u předškolních dětí. Praktická část zjišťovala pomocí provedených testů dle B. Sindelarové Předcházíme poruchám učení výskyt deficitů dílčích funkcí u dětí važadující speciální vzdělávací potřeby. Výsledky ukazovaly velkou četnost předpokládaných deficitů dílčích funkcí a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti dílčích funkcí a prevence poruch učení. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat ucelenost pohledu na deficity dílčích funkcí u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a tedy možnou praktickou využitelnost ve speciálních předškolních institucích.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis was dealing with problems of subfunction deficits at children with special education needs and drew from present situation besides pre-school children needing special education threatement. Its object was to analyse subfunction deficits at children with special education needs and to recognize the most frequent weaking of partial functions alongside children with different types of handicap. Point was achieved in maximal possible rate. The task was made of two fundamental parts. Theoretic part was describing subfunction deficits at children with pre-school children. Practic part was discovering subfunction deficits at children with special education needs by the tests of B. Sindelarová - Preventing of learning disfunctions. Results illustrated big frequency of presumed subfunction deficits and leaded to concrete proposed steps in area of subfunctions and learning disfunction prevention. We can consider for the biggest asset of the work in regard of the dealed problems complete view on subfunction deficits at children with special education needs and in that case possible practic utilising in special pre-school institutions.
Klíčová slova
deficity dílčích funkcí, speciální vzdělávací potřeby, předškolní věk, školní zralost a připravenost, metoda B. Sindelarové, poruchy učení.
Klíčová slova v angličtině
subfunction deficits, special education threatement, pre-school age, school maturation and preparedness, method of B. Sincler, learning disfunctions
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala problematikou deficitů dílčích funkcí u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a vycházela ze současného stavu u předškolních dětí vyžadujících speciální vzdělávací přístupy. Jejím cílem bylo analyzovat deficity dílčích funkcí u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zmapovat nejčastější oslabení dílčích funkcí u dětí s různými typy postižení. Cíle bylo v maximální možné míře dosaženo. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování literárních pramenů popisovala problematiku deficitů dílčích funkcí u předškolních dětí. Praktická část zjišťovala pomocí provedených testů dle B. Sindelarové Předcházíme poruchám učení výskyt deficitů dílčích funkcí u dětí važadující speciální vzdělávací potřeby. Výsledky ukazovaly velkou četnost předpokládaných deficitů dílčích funkcí a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti dílčích funkcí a prevence poruch učení. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat ucelenost pohledu na deficity dílčích funkcí u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a tedy možnou praktickou využitelnost ve speciálních předškolních institucích.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis was dealing with problems of subfunction deficits at children with special education needs and drew from present situation besides pre-school children needing special education threatement. Its object was to analyse subfunction deficits at children with special education needs and to recognize the most frequent weaking of partial functions alongside children with different types of handicap. Point was achieved in maximal possible rate. The task was made of two fundamental parts. Theoretic part was describing subfunction deficits at children with pre-school children. Practic part was discovering subfunction deficits at children with special education needs by the tests of B. Sindelarová - Preventing of learning disfunctions. Results illustrated big frequency of presumed subfunction deficits and leaded to concrete proposed steps in area of subfunctions and learning disfunction prevention. We can consider for the biggest asset of the work in regard of the dealed problems complete view on subfunction deficits at children with special education needs and in that case possible practic utilising in special pre-school institutions.
Klíčová slova
deficity dílčích funkcí, speciální vzdělávací potřeby, předškolní věk, školní zralost a připravenost, metoda B. Sindelarové, poruchy učení.
Klíčová slova v angličtině
subfunction deficits, special education threatement, pre-school age, school maturation and preparedness, method of B. Sincler, learning disfunctions
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a zdrojů
2. Formulace teoretických východisek
3. Projektování průzkumu
4. Tvorba výzkumného vzorku a výzkumné techniky
5. Sběr dat
6. Interpretace dat
7. Formulace závěrů
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a zdrojů
2. Formulace teoretických východisek
3. Projektování průzkumu
4. Tvorba výzkumného vzorku a výzkumné techniky
5. Sběr dat
6. Interpretace dat
7. Formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J. Logopedicý slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. ISBN 80-902336-2-8.
EDELSBERG, L. Defektologický slovník. Praha: H + H, 2000 .
LANGMAIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. 4. přepracované a doplněné vyd. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-247-1049-8.
SINDELAROVA, B. Předcházíme poruchám učení. 1. vyd. Praha: Portál, ISBN 80-85282-70-4.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J. Logopedicý slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. ISBN 80-902336-2-8.
EDELSBERG, L. Defektologický slovník. Praha: H + H, 2000 .
LANGMAIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. 4. přepracované a doplněné vyd. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-247-1049-8.
SINDELAROVA, B. Předcházíme poruchám učení. 1. vyd. Praha: Portál, ISBN 80-85282-70-4.