Bakalářská práce se zabývala problematikou jedinců se specifickými poruchami chování ve věku šest až osmnáct let. Cílem práce bylo analyzovat danou tematiku a provést průzkum k vybraným předpokladům. Práci tvořily dvě stěžejní části.
Teoretická část vymezovala ve třech kapitolách základní pojmy. Pozornost byla věnována psychickému vývoji osobnosti, otázkám chování a specifickým poruchám chování. Na základě studia odborné literatury byla popisována, analyzována a objasňována zkoumaná problematika a vztahové souvislosti.
Praktická část se opírala o data získaná na oddělení dětské psychiatrie Krajské nemocnice v Liberci. Data byla vyhodnocena metodou analýzy osobní dokumentace klientů. V praktické části práce byly ověřovány předpoklady týkající se četnosti specifických poruch chování, účinnosti ambulantní léčby a nutnosti hospitalizace u dané diagnózy a faktorů podporujících rozvoj sekundárních projevů poruchy. Na základě zjištěných skutečností byla navržena konkrétní opatření přispívající k omezení negativních projevů specifických poruch chování.
Za největší přínos práce bylo možné považovat poukázání na závažnost řešené problematiky a z ní vyplývající nutnost věnovat jí zvýšenou pozornost na úrovni rodičovské, pedagogické a celospolečenské.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is dealing with individuals with specific behavioural disorders at age of six to eighteen. The main aim of this thesis is to analyse this area and conduct an experiment to the selected presumptions. This bachelor's thesis is divided into two parts.
The theoretical part contains some basic terms in three chapters. The main attention was given to the mental development of personality, behaviour and specific behavioural disorders. On the basis of literature there is described, analysed and clarified the topic and its relations.
The practical part is based on data gained in ward of children psychiatry of the regional hospital in Liberec. For evaluating of data there was used a method of analysis of personal documentation. In the practical part of this bachelor's thesis there were verified presumptions dealing with frequency of specific behavioural disorders, effectiveness of outpatient treatment and necessity of hospitalisation with this diagnosis and factors supporting development of secondary symptoms of the disorder. According to the facts there were mentioned certain steps leading to the limitation of the negative symptoms of specific behavioural disorders.
The main income of this thesis is to highlight importance of this area and necessity of paying attention to it in terms of parental, pedagogical and societal level.
Klíčová slova
psychický vývoj, poruchy chování, specifické poruchy chování, Mezinárodní klasifikace nemocí MKN-10, hyperkinetické poruchy, Americká psychiatrická asociace DSM-IV, ADHD, komorbidní poruchy
Klíčová slova v angličtině
mental development, behavioural disorders, specific behavioural disorders, international classification of diseases MKN-10, hyperkinetic disorders, American psychiatric association DSM-IV, ADHD, comorbid disorders
Rozsah průvodní práce
74 s. (přílohy 13 s.)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala problematikou jedinců se specifickými poruchami chování ve věku šest až osmnáct let. Cílem práce bylo analyzovat danou tematiku a provést průzkum k vybraným předpokladům. Práci tvořily dvě stěžejní části.
Teoretická část vymezovala ve třech kapitolách základní pojmy. Pozornost byla věnována psychickému vývoji osobnosti, otázkám chování a specifickým poruchám chování. Na základě studia odborné literatury byla popisována, analyzována a objasňována zkoumaná problematika a vztahové souvislosti.
Praktická část se opírala o data získaná na oddělení dětské psychiatrie Krajské nemocnice v Liberci. Data byla vyhodnocena metodou analýzy osobní dokumentace klientů. V praktické části práce byly ověřovány předpoklady týkající se četnosti specifických poruch chování, účinnosti ambulantní léčby a nutnosti hospitalizace u dané diagnózy a faktorů podporujících rozvoj sekundárních projevů poruchy. Na základě zjištěných skutečností byla navržena konkrétní opatření přispívající k omezení negativních projevů specifických poruch chování.
Za největší přínos práce bylo možné považovat poukázání na závažnost řešené problematiky a z ní vyplývající nutnost věnovat jí zvýšenou pozornost na úrovni rodičovské, pedagogické a celospolečenské.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is dealing with individuals with specific behavioural disorders at age of six to eighteen. The main aim of this thesis is to analyse this area and conduct an experiment to the selected presumptions. This bachelor's thesis is divided into two parts.
The theoretical part contains some basic terms in three chapters. The main attention was given to the mental development of personality, behaviour and specific behavioural disorders. On the basis of literature there is described, analysed and clarified the topic and its relations.
The practical part is based on data gained in ward of children psychiatry of the regional hospital in Liberec. For evaluating of data there was used a method of analysis of personal documentation. In the practical part of this bachelor's thesis there were verified presumptions dealing with frequency of specific behavioural disorders, effectiveness of outpatient treatment and necessity of hospitalisation with this diagnosis and factors supporting development of secondary symptoms of the disorder. According to the facts there were mentioned certain steps leading to the limitation of the negative symptoms of specific behavioural disorders.
The main income of this thesis is to highlight importance of this area and necessity of paying attention to it in terms of parental, pedagogical and societal level.
Klíčová slova
psychický vývoj, poruchy chování, specifické poruchy chování, Mezinárodní klasifikace nemocí MKN-10, hyperkinetické poruchy, Americká psychiatrická asociace DSM-IV, ADHD, komorbidní poruchy
Klíčová slova v angličtině
mental development, behavioural disorders, specific behavioural disorders, international classification of diseases MKN-10, hyperkinetic disorders, American psychiatric association DSM-IV, ADHD, comorbid disorders
Zásady pro vypracování
Cíl: analyzovat problematiku jedinců se specifickými poruchami chování ve vybraném specializovaném zdravotnickém zařízení
Požadavky: formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Cíl: analyzovat problematiku jedinců se specifickými poruchami chování ve vybraném specializovaném zdravotnickém zařízení
Požadavky: formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
MALÁ, E., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrie. 1. vydání. Praha: Portál, 2002.
ISBN 80-7178-700-0.
MICHALOVÁ, Z. Sondy do problematiky specifických poruch chování. 1. vydání, Havlíčkův Brod: Nakladatelství Tobiáš, 2007. ISBN 80-7311-075-X.
MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: Přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. 3. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.
PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. 6. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Nakladatelství D+H, 2005. ISBN 80-903579-1-1.
Seznam doporučené literatury
MALÁ, E., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrie. 1. vydání. Praha: Portál, 2002.
ISBN 80-7178-700-0.
MICHALOVÁ, Z. Sondy do problematiky specifických poruch chování. 1. vydání, Havlíčkův Brod: Nakladatelství Tobiáš, 2007. ISBN 80-7311-075-X.
MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: Přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. 3. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.
PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. 6. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Nakladatelství D+H, 2005. ISBN 80-903579-1-1.