Bakalářská práce se zabývala integrací vietnamských žáků do českých škol. Cílem bakalářské práce bylo popsat problematiku vietnamského etnika v českém školství, dále zpracovat a analyzovat údaje o integraci vietnamských žáků do českých základních škol a zaměřit se na problémy, s nimiž se mohou vietnamští žáci ve škole potýkat. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývala podmínkami pedagogické integrace, představila základní integrační metody a postupy, to vše s ohledem na specifika vietnamského etnika. Praktická část zjišťovala pomocí sociometrického testu sociální vazby mezi žáky ve vybraných třídách základních škol, dále sociální klima třídy a výskyt šikany. Důraz byl vždy kladen na postavení vietnamského žáka v třídním kolektivu. Výsledky průzkumného šetření prokázaly, že vietnamští žáci se nevyčleňují z kolektivu majority a navazují přirozené kamarádské vztahy bez ohledu na jejich sociokulturní odlišnost. Nebyly také zjištěny žádné zásadní problémy ve vztazích mezi vietnamskými žáky a českou majoritou. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že část Vietnamců má zkušenosti s šikanou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with integration of Vietnamese pupils into Czech schools. The target of the thesis was to describe the problems of Vietnamese ethnicity in Czech school system, to process and analyse data about the integration of Vietnamese pupils into Czech schools and use the collected data to focus on problems which Vietnamese pupils might face at school. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical. The theoretical part dealt with the terms of pedagogical integration, presented basic integration methods and procedures, all with regard to the specifics of Vietnamese ethnicity. The practical part examined social ties between students in selected classes of elementary schools, using sociometric test, as well as the social climate and bullying. The emphasis was always placed on the position of Vietnamese student in the class. The results of the exploratory investigation showed that Vietnamese students do not detach themselves from the majority group and build camaraderie natural relationships regardless of their socio-cultural differences. There were found any major problems in the relations between Vietnamese students and the Czech majority. The findings resulted in concrete measures proposed. As the greatest contribution of the work regarding the problem, are considered the indications that part of the Vietnamese children have experienced bullying.
Klíčová slova
Vietnamci, integrace, migrace, multikulturní vzdělávání, individuální vzdělávací plán, sociální status, sociální klima, šikana, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
The Vietnamese, integration, migration, multicultural education, individual education plan, social status, social climate, bullying, social disadvantage
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala integrací vietnamských žáků do českých škol. Cílem bakalářské práce bylo popsat problematiku vietnamského etnika v českém školství, dále zpracovat a analyzovat údaje o integraci vietnamských žáků do českých základních škol a zaměřit se na problémy, s nimiž se mohou vietnamští žáci ve škole potýkat. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývala podmínkami pedagogické integrace, představila základní integrační metody a postupy, to vše s ohledem na specifika vietnamského etnika. Praktická část zjišťovala pomocí sociometrického testu sociální vazby mezi žáky ve vybraných třídách základních škol, dále sociální klima třídy a výskyt šikany. Důraz byl vždy kladen na postavení vietnamského žáka v třídním kolektivu. Výsledky průzkumného šetření prokázaly, že vietnamští žáci se nevyčleňují z kolektivu majority a navazují přirozené kamarádské vztahy bez ohledu na jejich sociokulturní odlišnost. Nebyly také zjištěny žádné zásadní problémy ve vztazích mezi vietnamskými žáky a českou majoritou. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že část Vietnamců má zkušenosti s šikanou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with integration of Vietnamese pupils into Czech schools. The target of the thesis was to describe the problems of Vietnamese ethnicity in Czech school system, to process and analyse data about the integration of Vietnamese pupils into Czech schools and use the collected data to focus on problems which Vietnamese pupils might face at school. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical. The theoretical part dealt with the terms of pedagogical integration, presented basic integration methods and procedures, all with regard to the specifics of Vietnamese ethnicity. The practical part examined social ties between students in selected classes of elementary schools, using sociometric test, as well as the social climate and bullying. The emphasis was always placed on the position of Vietnamese student in the class. The results of the exploratory investigation showed that Vietnamese students do not detach themselves from the majority group and build camaraderie natural relationships regardless of their socio-cultural differences. There were found any major problems in the relations between Vietnamese students and the Czech majority. The findings resulted in concrete measures proposed. As the greatest contribution of the work regarding the problem, are considered the indications that part of the Vietnamese children have experienced bullying.
Klíčová slova
Vietnamci, integrace, migrace, multikulturní vzdělávání, individuální vzdělávací plán, sociální status, sociální klima, šikana, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
The Vietnamese, integration, migration, multicultural education, individual education plan, social status, social climate, bullying, social disadvantage
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat problematiku vietnamského etnika v základním školství a zjistit, do jaké míry se žáci vietnamského původu integrují do základních škol.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr, interpretace a vyhodnocení dat a formulace závěru.
Metody: Sociometrické šetření
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat problematiku vietnamského etnika v základním školství a zjistit, do jaké míry se žáci vietnamského původu integrují do základních škol.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr, interpretace a vyhodnocení dat a formulace závěru.
Metody: Sociometrické šetření
Seznam doporučené literatury
BROUČEK, Stanislav. Český pohled na Vietnamce : mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-85010-46-1.
ČERNÍK, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. 1. vyd. Jinočany: H a H, 2006. ISBN 80-7319-055-9.
LEONTIYEVA, Yana et al. Menšinová problematika v ČR : komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů : Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. ISBN 80-7330-098-2.
MARTÍNKOVÁ, Šárka. Vietnamská komunita v Praze. 1. vyd. Praha: Muzeum Hlavního města Prahy, 2010. ISBN 978-80-85394-72-6.
UHEREK, Zdeněk et al. Cizinecké komunity z antropologické perspektivy : vybrané případy významných imigračních skupin v České republice. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-87112-12-0.
Seznam doporučené literatury
BROUČEK, Stanislav. Český pohled na Vietnamce : mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-85010-46-1.
ČERNÍK, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. 1. vyd. Jinočany: H a H, 2006. ISBN 80-7319-055-9.
LEONTIYEVA, Yana et al. Menšinová problematika v ČR : komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů : Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. ISBN 80-7330-098-2.
MARTÍNKOVÁ, Šárka. Vietnamská komunita v Praze. 1. vyd. Praha: Muzeum Hlavního města Prahy, 2010. ISBN 978-80-85394-72-6.
UHEREK, Zdeněk et al. Cizinecké komunity z antropologické perspektivy : vybrané případy významných imigračních skupin v České republice. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-87112-12-0.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.