Bakalářská práce se zabývá informovaností pedagogů mateřské školy o problematice prevence specifických poruch učení. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti, část teoretická a empirickou. Teoretická část pomocí zpracování a komparace odborných zdrojů se zaměřila na specifické poruchy učení, význam a možnosti prevence specifických poruch učení u dítěte předškolního věku. Empirická část zjišťovala pomocí dotazníků postoje, názory a znalosti 67 učitelek mateřských škol k prevenci specifických poruch učení. Předpoklady, které byly stanoveny s cílem, byly ověřeny. Ze stanovených dvou předpokladů se jeden potvrdil. Výsledky ukazují na erudovaný postoj většiny učitelek mateřských škol k prevenci specifických poruch učení. Navrhovaná doporučení se opírají o zvýšení informovanosti v oblasti prevence specifických poruch učení u učitelek mateřských škol.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is concerned with knowledge of Kindergarten pedagoguew about issues of prevention of specific learning disabilities. The thesis comprises two crucial parts, theoretical and practical. The theoretical part has been focused on the specific learning disabilities, meaning and possibilities of prevention of specific learning disabilities in children of preschool age using processing and comparison of professional sources. The empirical part has looked into attitudes, opinions and knowledge of 67 Kindergarten teachers to the prevention of specific learning disabilities by questionnaires. Conditions which had been set to reach targets, were verified. One of these two determined conditions has been disproved. Results showed an erudite attitude of the majority of Kindergarten teachers to the prevention of specific learning disabilities. The recommendations proposed are based on raising awareness on the prevention of specific learning disabilities of Kindergarten teachers.
Klíčová slova
Předškolní věk, prevence specifických poruch učení, poruchy učení, dílčí funkce.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, prevention of Specific Learning Disorders, Learning disorders, partial funtions.
Rozsah průvodní práce
66 (112 236)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá informovaností pedagogů mateřské školy o problematice prevence specifických poruch učení. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti, část teoretická a empirickou. Teoretická část pomocí zpracování a komparace odborných zdrojů se zaměřila na specifické poruchy učení, význam a možnosti prevence specifických poruch učení u dítěte předškolního věku. Empirická část zjišťovala pomocí dotazníků postoje, názory a znalosti 67 učitelek mateřských škol k prevenci specifických poruch učení. Předpoklady, které byly stanoveny s cílem, byly ověřeny. Ze stanovených dvou předpokladů se jeden potvrdil. Výsledky ukazují na erudovaný postoj většiny učitelek mateřských škol k prevenci specifických poruch učení. Navrhovaná doporučení se opírají o zvýšení informovanosti v oblasti prevence specifických poruch učení u učitelek mateřských škol.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is concerned with knowledge of Kindergarten pedagoguew about issues of prevention of specific learning disabilities. The thesis comprises two crucial parts, theoretical and practical. The theoretical part has been focused on the specific learning disabilities, meaning and possibilities of prevention of specific learning disabilities in children of preschool age using processing and comparison of professional sources. The empirical part has looked into attitudes, opinions and knowledge of 67 Kindergarten teachers to the prevention of specific learning disabilities by questionnaires. Conditions which had been set to reach targets, were verified. One of these two determined conditions has been disproved. Results showed an erudite attitude of the majority of Kindergarten teachers to the prevention of specific learning disabilities. The recommendations proposed are based on raising awareness on the prevention of specific learning disabilities of Kindergarten teachers.
Klíčová slova
Předškolní věk, prevence specifických poruch učení, poruchy učení, dílčí funkce.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, prevention of Specific Learning Disorders, Learning disorders, partial funtions.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Cílem je zmapovat úroveň informovanosti učitelek mateřských škol v oblasti prevence specifických poruch učení u dětí předškolního věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Cílem je zmapovat úroveň informovanosti učitelek mateřských škol v oblasti prevence specifických poruch učení u dětí předškolního věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
BENÍČKOVÁ, M., 2011. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3520-7.
POKORNÁ, V., 2010. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2.
SINDELAROVÁ, B., 2003. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-736-1.
ZELINKOVÁ, O., 2008. Dyslexie v předškolním věku? 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
BENÍČKOVÁ, M., 2011. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3520-7.
POKORNÁ, V., 2010. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2.
SINDELAROVÁ, B., 2003. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-736-1.
ZELINKOVÁ, O., 2008. Dyslexie v předškolním věku? 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.