Bakalářská práce se zabývala alternativními formami předškolního vzdělávání, přičemž se
zaměřila na problematiku lesních mateřských škol. Jejím cílem bylo získat poznatky o tomto
projektu a zjistit názory a postoje rodičů, jejichž děti v malém a středně velkém městě tento
typ zařízení navštěvují. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která
pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala specifika lesní
mateřské školy, postihovala současné legislativní podmínky v České republice a zabývala se
výhodami a riziky pobytu dětí v přírodním prostředí. Praktická část zjišťovala pomocí
dotazníku distribuovaného mezi 48 rodičů důvody výběru lesní mateřské školy pro své dítě
a jejich postoje k přírodnímu prostředí. Výsledky ukazovaly, že rodiče vidí největší
nedostatky v návaznosti na základní školu, v prevenci úrazů a ve výši úplaty. Zjištění vyústila
v konkrétní navrhovaná opatření v oblastech návaznosti na alternativní způsob edukace,
předcházení úrazů, zapojení rodičů do aktivit souvisejících s přírodou, zatraktivnění činností
dětí, zlepšení péče v tomto typu zařízení a snížení úplaty díky legislativním úpravám.
Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že
lesní mateřská škola je plnohodnotnou alternativou edukace dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with the alternative forms of the preschool education, it focused
on the problems of the wood kindergartens. The aim was to get the knowledge about this
project and to find out the opinions and attitudes of the parents, whose children attend this
type of facility in a small or middle size town. The work was formed by two main areas.
It was the theoretical part, which helps to the processing and presentation of the professional
sources described and cleared the specifics of the wood kindergartens. It included the
legislative conditions in the Czech Republic and it dealt with the advantages and risks of the
children?s stay in the natural environment. The practical part detected, thanks to the
questionnaires distributed among 48 parents, the reasons for choosing the wood kindergarten
for their children and their attitude towards the natural environment. The outcomes showed
that parents can see the biggest disadvantages in the continuum with the basic school, in the
prevention of injuries and in the amount of the fee. The survey lead in the concrete suggested
measures in the areas of the continuum with the alternative way of education, the prevention
of injuries, joining the parent into the activities connected with the nature, making the
activities more attractive for children, the improvement of care in this type of facility
and lowering the fee thanks to the adjustments of the legislative. The biggest benefit of the
work, with regards to the dealt problems, was possible to consider the outcome that the wood
kindergarten is the fully valuable alternative of the education of preschool aged children.
Klíčová slova
alternativní mateřská škola, předškolní vzdělávání, mateřská škola
s ekovýchovným zaměřením, lesní mateřská škola, pobyt v přírodě, enviromentální výchova
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preschool education, kindergarten with eco-educational areas, wood
kindergarten, stays in nature, environmental education
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala alternativními formami předškolního vzdělávání, přičemž se
zaměřila na problematiku lesních mateřských škol. Jejím cílem bylo získat poznatky o tomto
projektu a zjistit názory a postoje rodičů, jejichž děti v malém a středně velkém městě tento
typ zařízení navštěvují. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která
pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala specifika lesní
mateřské školy, postihovala současné legislativní podmínky v České republice a zabývala se
výhodami a riziky pobytu dětí v přírodním prostředí. Praktická část zjišťovala pomocí
dotazníku distribuovaného mezi 48 rodičů důvody výběru lesní mateřské školy pro své dítě
a jejich postoje k přírodnímu prostředí. Výsledky ukazovaly, že rodiče vidí největší
nedostatky v návaznosti na základní školu, v prevenci úrazů a ve výši úplaty. Zjištění vyústila
v konkrétní navrhovaná opatření v oblastech návaznosti na alternativní způsob edukace,
předcházení úrazů, zapojení rodičů do aktivit souvisejících s přírodou, zatraktivnění činností
dětí, zlepšení péče v tomto typu zařízení a snížení úplaty díky legislativním úpravám.
Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že
lesní mateřská škola je plnohodnotnou alternativou edukace dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with the alternative forms of the preschool education, it focused
on the problems of the wood kindergartens. The aim was to get the knowledge about this
project and to find out the opinions and attitudes of the parents, whose children attend this
type of facility in a small or middle size town. The work was formed by two main areas.
It was the theoretical part, which helps to the processing and presentation of the professional
sources described and cleared the specifics of the wood kindergartens. It included the
legislative conditions in the Czech Republic and it dealt with the advantages and risks of the
children?s stay in the natural environment. The practical part detected, thanks to the
questionnaires distributed among 48 parents, the reasons for choosing the wood kindergarten
for their children and their attitude towards the natural environment. The outcomes showed
that parents can see the biggest disadvantages in the continuum with the basic school, in the
prevention of injuries and in the amount of the fee. The survey lead in the concrete suggested
measures in the areas of the continuum with the alternative way of education, the prevention
of injuries, joining the parent into the activities connected with the nature, making the
activities more attractive for children, the improvement of care in this type of facility
and lowering the fee thanks to the adjustments of the legislative. The biggest benefit of the
work, with regards to the dealt problems, was possible to consider the outcome that the wood
kindergarten is the fully valuable alternative of the education of preschool aged children.
Klíčová slova
alternativní mateřská škola, předškolní vzdělávání, mateřská škola
s ekovýchovným zaměřením, lesní mateřská škola, pobyt v přírodě, enviromentální výchova
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preschool education, kindergarten with eco-educational areas, wood
kindergarten, stays in nature, environmental education
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Cílem práce je získat poznatky o projektu zřizování mateřských škol s výrazným ekologickým zaměřením (tzv. lesních mateřských škol), analyzovat postoje rodičů, jejichž děti navštěvují tento typ mateřské školy, k přírodnímu prostředí a důvody výběru tohoto typu mateřské školy pro edukaci svých dětí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Cílem práce je získat poznatky o projektu zřizování mateřských škol s výrazným ekologickým zaměřením (tzv. lesních mateřských škol), analyzovat postoje rodičů, jejichž děti navštěvují tento typ mateřské školy, k přírodnímu prostředí a důvody výběru tohoto typu mateřské školy pro edukaci svých dětí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan, 2007. Enviromentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-147-8.
ČINČERA, Jan, CAHA, Milan, 2005. Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido. ISBN 80-7315-099-9.
Kolektiv autorů, 2005. Děti, aby byly a žily. 1. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-247-0870-6.
MATĚJČEK, Zdeněk, 2005. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-0870-6.
VOŠAHLOVÁ, Tereza, 2010. Ekoškolky a lesní mateřské školy. 1. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-7212-537-1.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan, 2007. Enviromentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-147-8.
ČINČERA, Jan, CAHA, Milan, 2005. Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido. ISBN 80-7315-099-9.
Kolektiv autorů, 2005. Děti, aby byly a žily. 1. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-247-0870-6.
MATĚJČEK, Zdeněk, 2005. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-0870-6.
VOŠAHLOVÁ, Tereza, 2010. Ekoškolky a lesní mateřské školy. 1. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-7212-537-1.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.