Práce se zabývá rozvojem jemné motoriky a grafomotoriky u dětí v předškolním a raném školním věku. Teoretická část je vymezením klíčových pojmů, z nichž diplomová práce vychází. Dochází k vymezení pojetí motoriky, psychomotoriky, jemné motoriky, grafomotoriky a pedagogických projektů. Cílem diplomové práce je zmapovat úroveň jemné motoriky včetně grafomotoriky u dětí ve věku 57 let. Výzkum se zaměřuje na zjištění úrovně motorických schopností dětí pomocí screeningového motorického testu, který slouží k odhalení drobnějších odchylek v motorickém vývoji. Z výsledků výzkumu vyplývá potřeba intenzivnější podpory motorických dovedností u dětí této věkové kategorie. Z toho důvodu jsou vytvořeny pedagogické projekty, které se realizují ve školních institucích. Projekty jsou jedinečné v tom, že využívají běžných pomůcek netradičním způsobem. Evaluace projektu byla realizována metodou dotazníku u dětí zapojených do projektů. Evaluační výsledky slouží jako zpětná vazba autorce projektu i pedagogům.
Anotace v angličtině
This thesis concerns the development of fine motor skills and graphomotor (handwriting) skills in children of preschool and early school age. Its theoretical part tackles the fundamental terms used in this thesis, introducing and explaining terms such as motor skills, psychomotor skills, fine motor skills and handwriting skills. The thesis is focused on a survey of the level of fine motor skills in children aged from five to seven based on a screening motor test designed to reveal minor deviations from normal motor development patterns. The result of the research proves a more intense development of motor skills in the children of this age category is required. This is why pedagogical projects implemented in the school programmes are developed. These projects are unique in terms of using ordinary teaching aids in an unconventional way. The research has been evaluated by a questionnaire which provides valuable feedback to teachers as well as the author of the project.
fine motor skills, graphomotor (handwriting) skills, motor skills, psychomotor skills
Rozsah průvodní práce
85 s. (125 265 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá rozvojem jemné motoriky a grafomotoriky u dětí v předškolním a raném školním věku. Teoretická část je vymezením klíčových pojmů, z nichž diplomová práce vychází. Dochází k vymezení pojetí motoriky, psychomotoriky, jemné motoriky, grafomotoriky a pedagogických projektů. Cílem diplomové práce je zmapovat úroveň jemné motoriky včetně grafomotoriky u dětí ve věku 57 let. Výzkum se zaměřuje na zjištění úrovně motorických schopností dětí pomocí screeningového motorického testu, který slouží k odhalení drobnějších odchylek v motorickém vývoji. Z výsledků výzkumu vyplývá potřeba intenzivnější podpory motorických dovedností u dětí této věkové kategorie. Z toho důvodu jsou vytvořeny pedagogické projekty, které se realizují ve školních institucích. Projekty jsou jedinečné v tom, že využívají běžných pomůcek netradičním způsobem. Evaluace projektu byla realizována metodou dotazníku u dětí zapojených do projektů. Evaluační výsledky slouží jako zpětná vazba autorce projektu i pedagogům.
Anotace v angličtině
This thesis concerns the development of fine motor skills and graphomotor (handwriting) skills in children of preschool and early school age. Its theoretical part tackles the fundamental terms used in this thesis, introducing and explaining terms such as motor skills, psychomotor skills, fine motor skills and handwriting skills. The thesis is focused on a survey of the level of fine motor skills in children aged from five to seven based on a screening motor test designed to reveal minor deviations from normal motor development patterns. The result of the research proves a more intense development of motor skills in the children of this age category is required. This is why pedagogical projects implemented in the school programmes are developed. These projects are unique in terms of using ordinary teaching aids in an unconventional way. The research has been evaluated by a questionnaire which provides valuable feedback to teachers as well as the author of the project.
fine motor skills, graphomotor (handwriting) skills, motor skills, psychomotor skills
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je zmapovat úroveň jemné motoriky včetně grafomotoriky u dětí předškolních a na začátku školní docházky.
Výstupem bude návrh projektu pro rozvoj grafomotoriky.
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je zmapovat úroveň jemné motoriky včetně grafomotoriky u dětí předškolních a na začátku školní docházky.
Výstupem bude návrh projektu pro rozvoj grafomotoriky.
Seznam doporučené literatury
ANTJE C. LOOSEROVÁ, Nicole Piekertová, Gudrun Dienerová. Grafomotorika pro děti předškolního věku: Cvičení pro děti ve věku od 4-8 let. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-816-3.
JANA DOLEŽALOVÁ. Rozvoj grafomotoriky v projektech. první. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
MILENA LIPNICKÁ. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: Preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. první. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-244-8.
Seznam doporučené literatury
ANTJE C. LOOSEROVÁ, Nicole Piekertová, Gudrun Dienerová. Grafomotorika pro děti předškolního věku: Cvičení pro děti ve věku od 4-8 let. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-816-3.
JANA DOLEŽALOVÁ. Rozvoj grafomotoriky v projektech. první. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
MILENA LIPNICKÁ. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: Preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. první. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-244-8.