Tématem předložené bakalářské práce byla úroveň motorických schopností jako jednoho z ukazatelů školní zralosti a připravenosti. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat oblast motorických schopností dětí v posledním roce před nástupem povinné školní docházky v souvislosti se školní zralostí a připraveností. Práce byla rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. Jednotlivé kapitoly teoretické části byly zaměřeny na charakteristiku předškolního věku, na vývoj dítěte v tomto období. Dále na motoriku s rozdělením na motorické schopnosti a dovednosti a školní zralost a připravenost se všemi posuzovanými oblastmi včetně dílčích funkcí a jejich deficitů.
Praktická část zjišťovala, pomocí dvou screeningových testů prováděných u dětí v posledním roce před nástupem povinné školní docházky, úroveň motorických schopností a deficitů dílčích funkcí. Výsledky, kterých bylo testováním dosaženo, byly vyhodnoceny a shrnuty v závěrečné části práce. Zjištění vyústila v navrhovaná opatření určená především rodičům dětí a mateřským školám.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the level of motoric abilities as one of the school maturity and readiness indicators. The aim of this thesis is to chart the area of children´s motoric abilities in the last school year before entering compulsory education in connection with school maturity and readiness. The work is divided into two parts, the theoretical one and the practical one. Single chapters in the theoretical part are focused on characteristic of pre-school children, the development of children in this time, on the motoric abilities and its skills, as well as school maturity and readiness. There have been considered all areas including particular functions and their deficits.
The practical part with the help of screening tests has found out the level of motoric abilities and the deficits in partial functions. These tests have been made with the children before starting compulsory education. The results reached by testing have been appraised and summarized in the final part of the work. These findings led into suggested steps presented to parents of the children and to nursery schools.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, motorické schopnosti, motorické dovednosti, školní zralost a připravenost, deficity dílčích funkcí
Klíčová slova v angličtině
preschool age, motoric abilities, motor skills, school maturity and readiness, deficits of partial functions
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem předložené bakalářské práce byla úroveň motorických schopností jako jednoho z ukazatelů školní zralosti a připravenosti. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat oblast motorických schopností dětí v posledním roce před nástupem povinné školní docházky v souvislosti se školní zralostí a připraveností. Práce byla rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. Jednotlivé kapitoly teoretické části byly zaměřeny na charakteristiku předškolního věku, na vývoj dítěte v tomto období. Dále na motoriku s rozdělením na motorické schopnosti a dovednosti a školní zralost a připravenost se všemi posuzovanými oblastmi včetně dílčích funkcí a jejich deficitů.
Praktická část zjišťovala, pomocí dvou screeningových testů prováděných u dětí v posledním roce před nástupem povinné školní docházky, úroveň motorických schopností a deficitů dílčích funkcí. Výsledky, kterých bylo testováním dosaženo, byly vyhodnoceny a shrnuty v závěrečné části práce. Zjištění vyústila v navrhovaná opatření určená především rodičům dětí a mateřským školám.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the level of motoric abilities as one of the school maturity and readiness indicators. The aim of this thesis is to chart the area of children´s motoric abilities in the last school year before entering compulsory education in connection with school maturity and readiness. The work is divided into two parts, the theoretical one and the practical one. Single chapters in the theoretical part are focused on characteristic of pre-school children, the development of children in this time, on the motoric abilities and its skills, as well as school maturity and readiness. There have been considered all areas including particular functions and their deficits.
The practical part with the help of screening tests has found out the level of motoric abilities and the deficits in partial functions. These tests have been made with the children before starting compulsory education. The results reached by testing have been appraised and summarized in the final part of the work. These findings led into suggested steps presented to parents of the children and to nursery schools.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, motorické schopnosti, motorické dovednosti, školní zralost a připravenost, deficity dílčích funkcí
Klíčová slova v angličtině
preschool age, motoric abilities, motor skills, school maturity and readiness, deficits of partial functions
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat oblast motorických schopností dětí v posledním roce před nástupem povinné školní docházky v souvislosti se školní zralostí a připraveností
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: screeningové šetření
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat oblast motorických schopností dětí v posledním roce před nástupem povinné školní docházky v souvislosti se školní zralostí a připraveností
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: screeningové šetření
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., aj., 2006. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 80-251-0977-1.
BEDNÁŘOVÁ, J., aj., 2011. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo dítě umět ve věku od 3 do 6 let. dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., aj., 2011. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BUDÍKOVÁ, J., aj., 2004. Je vaše dítě připraveno do první třídy? 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 80-722-6637-3.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Jak připravit dítě do 1. třídy. 2. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3246-6.
SINDELAROVÁ, B., 2007. Předcházíme poruchám učení. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-262-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., aj., 2006. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 80-251-0977-1.
BEDNÁŘOVÁ, J., aj., 2011. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo dítě umět ve věku od 3 do 6 let. dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., aj., 2011. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BUDÍKOVÁ, J., aj., 2004. Je vaše dítě připraveno do první třídy? 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 80-722-6637-3.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Jak připravit dítě do 1. třídy. 2. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3246-6.
SINDELAROVÁ, B., 2007. Předcházíme poruchám učení. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-262-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.