Bakalářská práce se zabývala problematikou rané péče u dětí se zdravotním postižením. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat oblast rané péče pro rodiny se zdravotním postižením, dostupnost a kvalitu rané péče z úhlu pohledu rodičů a dále zjistit, z jakých zdrojů se rodiče dětí se zdravotním postižením o možnosti využívání služeb rané péče dozvěděli. Práce byla rozdělena na část teoretickou, ve které bylo za použití uvedených odborných zdrojů popsáno a charakterizováno fungování rané péče, jednotlivé typy zdravotního postižení a metody práce, které se dají u dětí s jednotlivými typy zdravotního postižení využít.
Druhou část bakalářské práce tvořila část empirická, která byla zpracována na základě vyhodnocení dotazníků, které byly získány od 35 rodičů dětí se zdravotním postižením, kteří v současné době využívají služby rané péče. Vyhodnocením jednotlivých dotazníků bylo zjištěno, že rodiče dětí se zdravotním postižením považují poskytované služby rané péče za dostupné a dostatečně kvalitní. Dále bylo zjištěno, že rodiče se o možnosti využívání služeb rané péče dozvídají nejčastěji na internetu a poměrně v malém procentu je jim tato informace sdělována ve zdravotnických zařízeních.
Tato zjištění byla využita ke konkrétním navrhovaným opatřením. Byla by žádoucí větší informovanost lékařů, kteří se podílejí na primární diagnostice postižení u dítěte, a také rozšíření práce s rodinou. Právě lékaři by měli rodičům předat informaci o možnosti využívání služeb rané péče.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with issue of early intervention for children with disabilities. The aim of the thesis was to map the field of early intervention for families with disabilities, availability and quality of early intervention from the perspective of parents and to determine what sources inform parents of children with disabilities to benefit from early intervention services. Thesis is divided into a theoretical part in which we used mentioned expert sources to describe and characterize the functioning of early intervention, different types of disabilities and methods of work that can be used for children with various kinds of disabilities.
The second part consists of the empirical part, which was prepared on the basis of the evaluation questionnaires, which had been obtained from 35 parents of children with disabilities, who had been currently using the service of early intervention. By the evaluation of the individual questionnaires it was found that parents of children with disabilities consider early intervention services affordable and of sufficient quality. Further it was found that parents are mostly informed through the Internet about the possibility of using early intervention and this information is being communicated to them in a relatively small percentage in medical facilities.
These findings were used for specific proposed measures. It would be desirable to enhance awareness of physicians who participate in the primary diagnosis of a child, and also expansion of work with the family. They in particular should forward the information about the possibility of using early intervention to the parents.
Klíčová slova
raná péče, dítě s postižením, rodina, středisko rané péče, služby rané péče, zdravotní postižení
Klíčová slova v angličtině
early intervention, child with disability, family, early intervention center, early intervention services, disability.
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala problematikou rané péče u dětí se zdravotním postižením. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat oblast rané péče pro rodiny se zdravotním postižením, dostupnost a kvalitu rané péče z úhlu pohledu rodičů a dále zjistit, z jakých zdrojů se rodiče dětí se zdravotním postižením o možnosti využívání služeb rané péče dozvěděli. Práce byla rozdělena na část teoretickou, ve které bylo za použití uvedených odborných zdrojů popsáno a charakterizováno fungování rané péče, jednotlivé typy zdravotního postižení a metody práce, které se dají u dětí s jednotlivými typy zdravotního postižení využít.
Druhou část bakalářské práce tvořila část empirická, která byla zpracována na základě vyhodnocení dotazníků, které byly získány od 35 rodičů dětí se zdravotním postižením, kteří v současné době využívají služby rané péče. Vyhodnocením jednotlivých dotazníků bylo zjištěno, že rodiče dětí se zdravotním postižením považují poskytované služby rané péče za dostupné a dostatečně kvalitní. Dále bylo zjištěno, že rodiče se o možnosti využívání služeb rané péče dozvídají nejčastěji na internetu a poměrně v malém procentu je jim tato informace sdělována ve zdravotnických zařízeních.
Tato zjištění byla využita ke konkrétním navrhovaným opatřením. Byla by žádoucí větší informovanost lékařů, kteří se podílejí na primární diagnostice postižení u dítěte, a také rozšíření práce s rodinou. Právě lékaři by měli rodičům předat informaci o možnosti využívání služeb rané péče.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with issue of early intervention for children with disabilities. The aim of the thesis was to map the field of early intervention for families with disabilities, availability and quality of early intervention from the perspective of parents and to determine what sources inform parents of children with disabilities to benefit from early intervention services. Thesis is divided into a theoretical part in which we used mentioned expert sources to describe and characterize the functioning of early intervention, different types of disabilities and methods of work that can be used for children with various kinds of disabilities.
The second part consists of the empirical part, which was prepared on the basis of the evaluation questionnaires, which had been obtained from 35 parents of children with disabilities, who had been currently using the service of early intervention. By the evaluation of the individual questionnaires it was found that parents of children with disabilities consider early intervention services affordable and of sufficient quality. Further it was found that parents are mostly informed through the Internet about the possibility of using early intervention and this information is being communicated to them in a relatively small percentage in medical facilities.
These findings were used for specific proposed measures. It would be desirable to enhance awareness of physicians who participate in the primary diagnosis of a child, and also expansion of work with the family. They in particular should forward the information about the possibility of using early intervention to the parents.
Klíčová slova
raná péče, dítě s postižením, rodina, středisko rané péče, služby rané péče, zdravotní postižení
Klíčová slova v angličtině
early intervention, child with disability, family, early intervention center, early intervention services, disability.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat oblast rané péče pro rodiny s dětmi se zdravotním postižením, dostupnost a kvalitu rané péče z úhlu pohledu rodičů a dále zjistit, z jakých zdrojů se rodiče dětí se zdravotním postižením o možnosti využívání služeb rané péče dozvěděli.
Požadavky: formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Metody: dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat oblast rané péče pro rodiny s dětmi se zdravotním postižením, dostupnost a kvalitu rané péče z úhlu pohledu rodičů a dále zjistit, z jakých zdrojů se rodiče dětí se zdravotním postižením o možnosti využívání služeb rané péče dozvěděli.
Požadavky: formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Metody: dotazník.
Seznam doporučené literatury
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., 2001. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0381-1.
HOLMANOVÁ, J., 2002. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-162-8.
KLENKOVÁ, J., 2000. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido. ISBN 80-85931-91-5.
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 1996. Malé dítě s těžkým poškozením zraku: Raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido. ISBN 80-85931-24-9.
LUDÍKOVÁ, L., 2005. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1154-7.
NIELSEN, L., 1998. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. 1. vyd. Praha: Institut sociálních vztahů. ISBN 80-85866-26-9.
OPATŘILOVÁ, D., 2010. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2. přepr. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5266-6.
ŠTRÉBLOVÁ, M., 2002. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. ISBN 80-7044-448-7.
Seznam doporučené literatury
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., 2001. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0381-1.
HOLMANOVÁ, J., 2002. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-162-8.
KLENKOVÁ, J., 2000. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido. ISBN 80-85931-91-5.
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 1996. Malé dítě s těžkým poškozením zraku: Raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido. ISBN 80-85931-24-9.
LUDÍKOVÁ, L., 2005. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1154-7.
NIELSEN, L., 1998. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. 1. vyd. Praha: Institut sociálních vztahů. ISBN 80-85866-26-9.
OPATŘILOVÁ, D., 2010. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2. přepr. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5266-6.
ŠTRÉBLOVÁ, M., 2002. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. ISBN 80-7044-448-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.