Bakalářská práce sledovala příčiny odkladu povinné školní docházky na vybrané základní škole za období deseti po sobě jdoucích let. Jejím cílem bylo charakterizovat problematiku odkladu povinné školní docházky, zjistit a popsat rozdíly v příčinách odkladu povinné školní docházky v minoritním etniku a majoritní společnosti. Práce byla rozdělena do dvou oblastí. Zpracování a prezentace odborné literatury včetně výkladu odborného pojmosloví, vztahujícího se ke sledované oblasti, obsahovala část teoretická. Empirická část práce sledovala prostřednictvím analýzy dokumentů za období 10 let příčiny odkladu povinné školní docházky v Základní škole Benešov nad Ploučnicí, která je spádovou školou pro 8 obcí. Výsledky ukázaly, že nejčastější příčinou odkladu povinné školní docházky byla ve sledovaném období v majoritní i minoritní skupině narušená komunikační schopnost. Zjištění bylo využito k návrhu opatření v oblasti eliminace nejčastější příčiny odkladu školní docházky prostřednictvím informační kampaně pro zákonné zástupce dětí, zapojení dětí do systému předškolního vzdělávání minimálně v posledním roce před zahájením povinné školní docházky
Anotace v angličtině
The bachelor thesis studied the causes of delayed compulsory school attendance at a selected school during a period of ten consecutive years. Its objective was to characterize the issue of delayed compulsory school attendance, identify and describe the differences in the causes of the delayed compulsory school attendance in a minority ethnic and a majority society. The thesis was divided into two areas. Treatment and presentation of scientific literature including interpretation of professional terminology relating to the study area were included in the theoretic part. The research dealt with the cause of delayed compulsory school attendance at the primary school in Benešov nad Ploučnicí (the regional school for 8 municipalities) by analyzing the documents for the period of ten years. The results showed that the most common cause of delayed compulsory school attendance in the reporting period in the majority and minority group was a communication disorder. The findings were used to draft measures in order to eliminate the most common cause of delayed school attendance through an information campaign for the legal representatives of children, children's participation in early childhood education at least in the last year before the beginning of the compulsory school attendance.
Klíčová slova
odklad povinné školní docházky, narušená komunikační schopnost, majorita, minorita, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
delay of compulsory school attendance, communication disorder, majority, minority, school readiness
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce sledovala příčiny odkladu povinné školní docházky na vybrané základní škole za období deseti po sobě jdoucích let. Jejím cílem bylo charakterizovat problematiku odkladu povinné školní docházky, zjistit a popsat rozdíly v příčinách odkladu povinné školní docházky v minoritním etniku a majoritní společnosti. Práce byla rozdělena do dvou oblastí. Zpracování a prezentace odborné literatury včetně výkladu odborného pojmosloví, vztahujícího se ke sledované oblasti, obsahovala část teoretická. Empirická část práce sledovala prostřednictvím analýzy dokumentů za období 10 let příčiny odkladu povinné školní docházky v Základní škole Benešov nad Ploučnicí, která je spádovou školou pro 8 obcí. Výsledky ukázaly, že nejčastější příčinou odkladu povinné školní docházky byla ve sledovaném období v majoritní i minoritní skupině narušená komunikační schopnost. Zjištění bylo využito k návrhu opatření v oblasti eliminace nejčastější příčiny odkladu školní docházky prostřednictvím informační kampaně pro zákonné zástupce dětí, zapojení dětí do systému předškolního vzdělávání minimálně v posledním roce před zahájením povinné školní docházky
Anotace v angličtině
The bachelor thesis studied the causes of delayed compulsory school attendance at a selected school during a period of ten consecutive years. Its objective was to characterize the issue of delayed compulsory school attendance, identify and describe the differences in the causes of the delayed compulsory school attendance in a minority ethnic and a majority society. The thesis was divided into two areas. Treatment and presentation of scientific literature including interpretation of professional terminology relating to the study area were included in the theoretic part. The research dealt with the cause of delayed compulsory school attendance at the primary school in Benešov nad Ploučnicí (the regional school for 8 municipalities) by analyzing the documents for the period of ten years. The results showed that the most common cause of delayed compulsory school attendance in the reporting period in the majority and minority group was a communication disorder. The findings were used to draft measures in order to eliminate the most common cause of delayed school attendance through an information campaign for the legal representatives of children, children's participation in early childhood education at least in the last year before the beginning of the compulsory school attendance.
Klíčová slova
odklad povinné školní docházky, narušená komunikační schopnost, majorita, minorita, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
delay of compulsory school attendance, communication disorder, majority, minority, school readiness
Zásady pro vypracování
Cíl: Charakterizovat problematiku odkladu povinné školní docházky, zjistit a popsat rozdíly v příčinách odkladu povinné školní docházky v minoritním etniku a majoritní společnosti.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza dokumentů.
Zásady pro vypracování
Cíl: Charakterizovat problematiku odkladu povinné školní docházky, zjistit a popsat rozdíly v příčinách odkladu povinné školní docházky v minoritním etniku a majoritní společnosti.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Analýza dokumentů.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta, 2010. Školní zralost: co by mělo dítě umět před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
ČÁBALOVÁ, Dagmar, 2011. Pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
KLENKOVÁ, Jiřina, 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
SVOBODA, Mojmír, KREJČÍŘOVÁ, Dana, VÁGNEROVÁ, Marie, 2001. Psychodiagnostika dětí
a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-545-8.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, 2001. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století.
1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-648-9.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta, 2010. Školní zralost: co by mělo dítě umět před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
ČÁBALOVÁ, Dagmar, 2011. Pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
KLENKOVÁ, Jiřina, 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
SVOBODA, Mojmír, KREJČÍŘOVÁ, Dana, VÁGNEROVÁ, Marie, 2001. Psychodiagnostika dětí
a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-545-8.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, 2001. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století.
1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-648-9.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.