Diplomová práce se zabývala motorickými dovednostmi dětí předškolního věku. Cílem diplomové práce bylo analyzovat úroveň motorických dovedností předškolních dětí a zjistit specifika v pohybových dovednostech u dětí z přípravné třídy základní školy v porovnání s dětmi z běžné třídy mateřské školy. Práci tvořily dvě hlavní části. Jednalo se o část teoretickou a empirickou. V teoretické části byla pomocí odborných zdrojů popsána pohybová aktivita a pohybový aparát, růst a vývoj dítěte od narození do sedmi let, motorické schopnosti a dovednosti se zaměřením na jednotlivé oblasti. Dále zde byly vymezeny pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. V empirické části diplomové práce byla prezentována data, získaná prostřednictvím screeningového šetření, které bylo provedeno s předškolními dětmi ve věku 5-7 let v běžné třídě mateřské školy a ve dvou přípravných třídách. Na základě šetření bylo mj. zjištěno, na jaké úrovni se nacházejí motorické dovednosti předškolních dětí a jaká jsou specifika v pohybových dovednostech u dětí z přípravných tříd v porovnání s dětmi z mateřské školy. Výsledky ukazovaly, že celková úroveň motorických dovedností dětí z přípravných tříd je na vyšší úrovni než dětí z mateřské školy. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti motorických schopností a dovedností u předškolních dětí.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis dealt with motor skills of preschool children. The aim of the thesis was to analyze the level of motor skills of preschool children and to examine specifics of motor skills of children from an elementary school's preparatory classes in comparison to children from a regular kindergarten class. The thesis is divided into two chapters theoretical and practical. The theoretical part described physical activity and musculoskeletal system, growth and development of a child from birth up to seven years of age and motor skills focusing on individual areas using expert literature. It also specified physical activities in preschool education. The practical part of the thesis presented data obtained through a screening of preschool children age 5-7 from the regular kindergarten class and the two preparatory classes. Apart from other things the screening was used to map the level of motor skills of preschool children and the level of physical skills of children from the preparatory classes compared to the skills of children from the kindergarten class. The results showed that the overall level of motor skills of children from the preparatory classes is higher than of the children from kindergarten. The results led to recommended steps in the area of motor skills of preschool children.
Motor skills, gross motor skills, fine motor skills, physical activities, kindergarten, preparatory classroom, preschool age
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala motorickými dovednostmi dětí předškolního věku. Cílem diplomové práce bylo analyzovat úroveň motorických dovedností předškolních dětí a zjistit specifika v pohybových dovednostech u dětí z přípravné třídy základní školy v porovnání s dětmi z běžné třídy mateřské školy. Práci tvořily dvě hlavní části. Jednalo se o část teoretickou a empirickou. V teoretické části byla pomocí odborných zdrojů popsána pohybová aktivita a pohybový aparát, růst a vývoj dítěte od narození do sedmi let, motorické schopnosti a dovednosti se zaměřením na jednotlivé oblasti. Dále zde byly vymezeny pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. V empirické části diplomové práce byla prezentována data, získaná prostřednictvím screeningového šetření, které bylo provedeno s předškolními dětmi ve věku 5-7 let v běžné třídě mateřské školy a ve dvou přípravných třídách. Na základě šetření bylo mj. zjištěno, na jaké úrovni se nacházejí motorické dovednosti předškolních dětí a jaká jsou specifika v pohybových dovednostech u dětí z přípravných tříd v porovnání s dětmi z mateřské školy. Výsledky ukazovaly, že celková úroveň motorických dovedností dětí z přípravných tříd je na vyšší úrovni než dětí z mateřské školy. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti motorických schopností a dovedností u předškolních dětí.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis dealt with motor skills of preschool children. The aim of the thesis was to analyze the level of motor skills of preschool children and to examine specifics of motor skills of children from an elementary school's preparatory classes in comparison to children from a regular kindergarten class. The thesis is divided into two chapters theoretical and practical. The theoretical part described physical activity and musculoskeletal system, growth and development of a child from birth up to seven years of age and motor skills focusing on individual areas using expert literature. It also specified physical activities in preschool education. The practical part of the thesis presented data obtained through a screening of preschool children age 5-7 from the regular kindergarten class and the two preparatory classes. Apart from other things the screening was used to map the level of motor skills of preschool children and the level of physical skills of children from the preparatory classes compared to the skills of children from the kindergarten class. The results showed that the overall level of motor skills of children from the preparatory classes is higher than of the children from kindergarten. The results led to recommended steps in the area of motor skills of preschool children.
Motor skills, gross motor skills, fine motor skills, physical activities, kindergarten, preparatory classroom, preschool age
Zásady pro vypracování
Cíl: Analyzovat úroveň motorických dovedností předškolních dětí a zjistit specifika v pohybových dovednostech u dětí z přípravné třídy základní školy, v porovnání s dětmi z běžné třídy mateřské školy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Screeningové šetření motoriky.
Zásady pro vypracování
Cíl: Analyzovat úroveň motorických dovedností předškolních dětí a zjistit specifika v pohybových dovednostech u dětí z přípravné třídy základní školy, v porovnání s dětmi z běžné třídy mateřské školy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Screeningové šetření motoriky.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R., 2008. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-421-2.
EBBERT, B., 2011. 100 věcí, které by měl znát každý předškolák. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3545-7.
BOROVÁ, B., aj., 1998. Cvičíme s malými dětmi. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-223-8.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Jak připravit dítě do první třídy. 2. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3246-6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
ZEIB, G., 1996. Cvičíme s děťátkem. 1. vyd. Praha: Ikar. ISBN 80-85830-74-4.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R., 2008. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-421-2.
EBBERT, B., 2011. 100 věcí, které by měl znát každý předškolák. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3545-7.
BOROVÁ, B., aj., 1998. Cvičíme s malými dětmi. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-223-8.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Jak připravit dítě do první třídy. 2. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3246-6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
ZEIB, G., 1996. Cvičíme s děťátkem. 1. vyd. Praha: Ikar. ISBN 80-85830-74-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.