Diplomová práce se zabývala motorickými schopnostmi a dovednostmi předškolních dětí. Cílem předložené diplomové práce bylo analyzovat deficity v oblasti motoriky dětí se správnou výslovností a s narušenou komunikační schopností, dále zpracovat a analyzovat údaje o motorických schopnostech a dovednostech předškolních dětí. Diplomová práce byla rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje prezentaci a zpracování odborných zdrojů z oblasti motorických schopností a dovedností. Empirická část, ve které byla užita metoda screenigového šetření, se věnovala vlastnímu výzkumu a analýze výzkumného šetření. Motorický sreeningový test byl zaměřen na předškolní děti v posledním ročníku předškolního vzdělávání, které v následujícím školním roce zahájí povinnou školní docházku. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření. Zjistili jsme, že narušená komunikační schopnost je úzce spjatá s motorickými schopnostmi a dovednostmi. Děti s narušenou komunikační schopností si osvojují motorické schopnosti a dovednosti poněkud pomaleji než u dětí se správnou výslovností. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat nízkou úroveň dílčích motorických schopností z oblastí jemné i hrubé motoriky, které mohou významně ovlivnit budoucí výkon a úspěch žáků v základní škole.
Anotace v angličtině
The thesis dealt with motory skills and abilities of preschool children. The aim of this thesis is to analyze deficits in motory skills of children with correct pronunciation and speech impairment, and retrieve and analyze data on motor abilities and skills of preschool children. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical. The theoretical part contains the presentation and preparation of expert resources in the field of motoyr skills and abilities. The practical part, obtained through screening investigation is focused on your own research and analysis, exploratory investigation. Motorized sreening test was aimed at pre-school children in their last year of pre-school education, in the next school year begins compulsory schooling. The findings resulted in concrete measures proposed. The greatest contribution of the work in relation to solving the issue could be considered alarming level of sub- motory skills in the areas of fine and gross motor skills, which may significantly affect future performance and the achievement of pupils in primary school.
Motory skills, motory learning, communication disorder, preschool age, the development of motory skills
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala motorickými schopnostmi a dovednostmi předškolních dětí. Cílem předložené diplomové práce bylo analyzovat deficity v oblasti motoriky dětí se správnou výslovností a s narušenou komunikační schopností, dále zpracovat a analyzovat údaje o motorických schopnostech a dovednostech předškolních dětí. Diplomová práce byla rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje prezentaci a zpracování odborných zdrojů z oblasti motorických schopností a dovedností. Empirická část, ve které byla užita metoda screenigového šetření, se věnovala vlastnímu výzkumu a analýze výzkumného šetření. Motorický sreeningový test byl zaměřen na předškolní děti v posledním ročníku předškolního vzdělávání, které v následujícím školním roce zahájí povinnou školní docházku. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření. Zjistili jsme, že narušená komunikační schopnost je úzce spjatá s motorickými schopnostmi a dovednostmi. Děti s narušenou komunikační schopností si osvojují motorické schopnosti a dovednosti poněkud pomaleji než u dětí se správnou výslovností. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat nízkou úroveň dílčích motorických schopností z oblastí jemné i hrubé motoriky, které mohou významně ovlivnit budoucí výkon a úspěch žáků v základní škole.
Anotace v angličtině
The thesis dealt with motory skills and abilities of preschool children. The aim of this thesis is to analyze deficits in motory skills of children with correct pronunciation and speech impairment, and retrieve and analyze data on motor abilities and skills of preschool children. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical. The theoretical part contains the presentation and preparation of expert resources in the field of motoyr skills and abilities. The practical part, obtained through screening investigation is focused on your own research and analysis, exploratory investigation. Motorized sreening test was aimed at pre-school children in their last year of pre-school education, in the next school year begins compulsory schooling. The findings resulted in concrete measures proposed. The greatest contribution of the work in relation to solving the issue could be considered alarming level of sub- motory skills in the areas of fine and gross motor skills, which may significantly affect future performance and the achievement of pupils in primary school.
Motory skills, motory learning, communication disorder, preschool age, the development of motory skills
Zásady pro vypracování
Cíl DP:
Analyzovat deficity v oblasti motoriky předškolních dětí se správnou výslovností a s narušenou komunikační schopností.
Požadavky:
Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretacace a vyhodnocení sběru dat, formulace závěrů.
Metody:
Screeningové šetření.
Zásady pro vypracování
Cíl DP:
Analyzovat deficity v oblasti motoriky předškolních dětí se správnou výslovností a s narušenou komunikační schopností.
Požadavky:
Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretacace a vyhodnocení sběru dat, formulace závěrů.
Metody:
Screeningové šetření.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K., 2008. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-421-2.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
KIRBY, A., 2000. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky: diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-424-9.
LANGMAIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
MĚKOTA, K., 2007. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1728-8.
VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
ZELINKOVÁ, O., 2001. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 807178-544-X.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K., 2008. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-421-2.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
KIRBY, A., 2000. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky: diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-424-9.
LANGMAIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
MĚKOTA, K., 2007. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1728-8.
VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
ZELINKOVÁ, O., 2001. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 807178-544-X.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.