Diplomová práce na téma "Možnosti péče o žáky se specifickými poruchami učení" pojednává o pomoci, kterou lze dětem se specifickými poruchami (SPU) poskytnout, ale také o vlivu SPU na školní výkon a osobnost dítěte. Je rozdělena na dvě části. První z nich je zaměřena na teoretické poznatky týkající se specifických poruch učení a na metody či programy, které lze s dětmi využít při reedukační péči.
Druhá část práce je tvořena výzkumem, jehož součástí je kazuistická studie. Prostřednictvím metody pozorování, rozhovorů, analýzy dokumentů a školských prací bylo zjišťováno, jaký vliv má školní i mimoškolní péče na výkonnost žáka a jeho emoční ladění. Tato zjištění byla shrnuta v kapitole "Vyhodnocení výzkumného šetření". Výsledky ukazují, že správně nastavená a uplatňovaná podpůrná opatření vedou ke zmírnění obtíží plynoucích ze specifických poruch učení. Důležitým faktorem je závažnost SPU či jejich kombinace s dalšími zdravotními obtížemi. Efektivita reedukační péče závisí v podstatné míře na individuálním přístupu k dětem, vhodném nastavení podpůrných opatření a úrovni spolupráce všech zainteresovaných subjektů. Na základě zjištěných informací byla navrhnuta školní a mimoškolní opatření, která by žákyni s SPU mohla usnadnit školní docházku, ale i život jako takový.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis "Ways of providing care for learners with specific learning disabilities" discusses the available options there are to help the children with specific learning disabilities (SLD), as well as the influence of these disorders on their school performance and personality. The thesis is divided in two parts. The first part is focused on the theoretical knowledge, concerning the methods and programmes used in the re-education of SLD children. The second part consists of a case study research.
Various methods of systematic observations, interviews, document analysis, and schoolwork analysis helped us survey the influence of both the school and after-school care on the learner's performance and emotions. These findings have then been summmarized and they are presented in the Chapter 5. It was found that the supportive measures, while correctly adjusted and efficiently exercised, indeed lead to a moderation of the SLD-caused issues. One of the most important determining factors is the gravity of the SLD, or it's possible combination with other health-related problems. The effectivity of re-education derives mainly from the individual approach to children, suitability of the supportive arrangements, and the diligent cooperation of all concerned subjects. As a consequence of our findings a series of school and after-school measures have been put forward, which should provide the means not only to facilitate our selected pupil's educational endeavors, but also to improve her life quality in general.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, integrace, epilepsie, poruchy řeči, reedukační metody, studijní technologie
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, integration, epilepsy, speech disorder, methods of reeducation, Study Technology
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Možnosti péče o žáky se specifickými poruchami učení" pojednává o pomoci, kterou lze dětem se specifickými poruchami (SPU) poskytnout, ale také o vlivu SPU na školní výkon a osobnost dítěte. Je rozdělena na dvě části. První z nich je zaměřena na teoretické poznatky týkající se specifických poruch učení a na metody či programy, které lze s dětmi využít při reedukační péči.
Druhá část práce je tvořena výzkumem, jehož součástí je kazuistická studie. Prostřednictvím metody pozorování, rozhovorů, analýzy dokumentů a školských prací bylo zjišťováno, jaký vliv má školní i mimoškolní péče na výkonnost žáka a jeho emoční ladění. Tato zjištění byla shrnuta v kapitole "Vyhodnocení výzkumného šetření". Výsledky ukazují, že správně nastavená a uplatňovaná podpůrná opatření vedou ke zmírnění obtíží plynoucích ze specifických poruch učení. Důležitým faktorem je závažnost SPU či jejich kombinace s dalšími zdravotními obtížemi. Efektivita reedukační péče závisí v podstatné míře na individuálním přístupu k dětem, vhodném nastavení podpůrných opatření a úrovni spolupráce všech zainteresovaných subjektů. Na základě zjištěných informací byla navrhnuta školní a mimoškolní opatření, která by žákyni s SPU mohla usnadnit školní docházku, ale i život jako takový.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis "Ways of providing care for learners with specific learning disabilities" discusses the available options there are to help the children with specific learning disabilities (SLD), as well as the influence of these disorders on their school performance and personality. The thesis is divided in two parts. The first part is focused on the theoretical knowledge, concerning the methods and programmes used in the re-education of SLD children. The second part consists of a case study research.
Various methods of systematic observations, interviews, document analysis, and schoolwork analysis helped us survey the influence of both the school and after-school care on the learner's performance and emotions. These findings have then been summmarized and they are presented in the Chapter 5. It was found that the supportive measures, while correctly adjusted and efficiently exercised, indeed lead to a moderation of the SLD-caused issues. One of the most important determining factors is the gravity of the SLD, or it's possible combination with other health-related problems. The effectivity of re-education derives mainly from the individual approach to children, suitability of the supportive arrangements, and the diligent cooperation of all concerned subjects. As a consequence of our findings a series of school and after-school measures have been put forward, which should provide the means not only to facilitate our selected pupil's educational endeavors, but also to improve her life quality in general.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, integrace, epilepsie, poruchy řeči, reedukační metody, studijní technologie
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, integration, epilepsy, speech disorder, methods of reeducation, Study Technology
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, zda a do jaké míry došlo u dívky se specifickou poruchou učení k posílení narušených funkcí vlivem reedukace ve školním i mimoškolním prostředí.
Metoda: kazuistická studie, pozorování
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, zda a do jaké míry došlo u dívky se specifickou poruchou učení k posílení narušených funkcí vlivem reedukace ve školním i mimoškolním prostředí.
Metoda: kazuistická studie, pozorování
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
POKORNÁ, V., Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál. 1997. ISBN 80-717-8135-5.
MATĚJČEK, Z., Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H. 1995. ISBN 80-857-8727-X.
POKORNÁ, V., Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: Rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál. 1998. ISBN 80-717-8228-9.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-807-3674-748.
ZELINKOVÁ, O., Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál. 2003. ISBN 80-717-8800-7.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Dysgrafie. Praha: D+H. 2009. ISBN 978-809-0386-990.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Dyslexie. Praha: D+H. 2004. ISBN 80-239-4472-X.
Seznam doporučené literatury
POKORNÁ, V., Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál. 1997. ISBN 80-717-8135-5.
MATĚJČEK, Z., Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H. 1995. ISBN 80-857-8727-X.
POKORNÁ, V., Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: Rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál. 1998. ISBN 80-717-8228-9.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-807-3674-748.
ZELINKOVÁ, O., Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál. 2003. ISBN 80-717-8800-7.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Dysgrafie. Praha: D+H. 2009. ISBN 978-809-0386-990.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Dyslexie. Praha: D+H. 2004. ISBN 80-239-4472-X.