Tématem diplomové práce je problematika návaznosti předškolní pedagogické diagnostiky na pedagogickou diagnostiku v základní škole, a to nejenom u dětí intaktních, ale především u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a u dětí nadaných.
Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část vymezuje pojmy pedagogická diagnostika, diagnostický proces, metody a formy vedení pedagogické diagnostiky a její zdokumentování. Dále pak předkládá konkrétnější pohled na odlišnosti pedagogické diagnostiky v mateřské a základní škole a současně se zabývá návazností předškolního a základního vzdělávání z hlediska klíčových kompetencí. Teoretickou část uzavírají specifika pedagogické diagnostiky u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a jedinců nadaných.
Empirická část diplomové práce zjišťuje formou dotazníkového šetření pohledy a názory na formy vedení pedagogické diagnostiky na úrovni předškolní a školní a taktéž dotazníkovým šetřením zjišťuje pohledy na pedagogickou diagnostiku z pozice rodičů předškolních dětí. Kazuistikou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pak ukazuje na smysluplnost prostupu předškolní pedagogické diagnostiky do primárního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of continuity of preschool education diagnostics on pedagogical diagnostics in elementary school, not only intact children, but especially for children with special educational needs and gifted children.
The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part defines the concepts of educational diagnostic, diagnostic process, methods and forms of managing education diagnostics and its documentation. Next it presents a more concrete view of the differences in educational diagnostics in the nursery and primary school, while dealing with continuity of preschool and primary education in terms of key competencies. The theoretical part is closed by specifics of pedagogical diagnostics for individuals with special educational needs and gifted individuals.
The empirical part of the thesis investigates views and opinions on forms of managing education diagnostics at preschool and school level by means of a questionnaire survey and also detects views on pedagogical diagnostics from the position of the parents of preschool children, also by means of a questionnaire survey. A case report of a child with special educational needs shows the meaningfulness of transmission of preschool education diagnostics in primary education.
Klíčová slova
jedinec nadaný, jedinec se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostické metody, diagnostický proces, klíčové kompetence, odklad školní docházky, pedagogická diagnostika, pedagogická dokumentace, školní zralost, povinná školní docházka
Klíčová slova v angličtině
gifted individuals, children with special educational needs, diagnostic methods, diagnostic process, key competencies, postponement of school attendance, educational diagnostics, pedagogical documentation, school readiness, compulsory school attendance
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je problematika návaznosti předškolní pedagogické diagnostiky na pedagogickou diagnostiku v základní škole, a to nejenom u dětí intaktních, ale především u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a u dětí nadaných.
Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část vymezuje pojmy pedagogická diagnostika, diagnostický proces, metody a formy vedení pedagogické diagnostiky a její zdokumentování. Dále pak předkládá konkrétnější pohled na odlišnosti pedagogické diagnostiky v mateřské a základní škole a současně se zabývá návazností předškolního a základního vzdělávání z hlediska klíčových kompetencí. Teoretickou část uzavírají specifika pedagogické diagnostiky u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a jedinců nadaných.
Empirická část diplomové práce zjišťuje formou dotazníkového šetření pohledy a názory na formy vedení pedagogické diagnostiky na úrovni předškolní a školní a taktéž dotazníkovým šetřením zjišťuje pohledy na pedagogickou diagnostiku z pozice rodičů předškolních dětí. Kazuistikou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pak ukazuje na smysluplnost prostupu předškolní pedagogické diagnostiky do primárního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of continuity of preschool education diagnostics on pedagogical diagnostics in elementary school, not only intact children, but especially for children with special educational needs and gifted children.
The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part defines the concepts of educational diagnostic, diagnostic process, methods and forms of managing education diagnostics and its documentation. Next it presents a more concrete view of the differences in educational diagnostics in the nursery and primary school, while dealing with continuity of preschool and primary education in terms of key competencies. The theoretical part is closed by specifics of pedagogical diagnostics for individuals with special educational needs and gifted individuals.
The empirical part of the thesis investigates views and opinions on forms of managing education diagnostics at preschool and school level by means of a questionnaire survey and also detects views on pedagogical diagnostics from the position of the parents of preschool children, also by means of a questionnaire survey. A case report of a child with special educational needs shows the meaningfulness of transmission of preschool education diagnostics in primary education.
Klíčová slova
jedinec nadaný, jedinec se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostické metody, diagnostický proces, klíčové kompetence, odklad školní docházky, pedagogická diagnostika, pedagogická dokumentace, školní zralost, povinná školní docházka
Klíčová slova v angličtině
gifted individuals, children with special educational needs, diagnostic methods, diagnostic process, key competencies, postponement of school attendance, educational diagnostics, pedagogical documentation, school readiness, compulsory school attendance
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat rozdíly mezi pedagogickou diagnostikou v mateřské a základní škole a prakticky ověřit možnost návaznosti předškolní a školní pedagogické diagnostiky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Nestandardizovaný dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat rozdíly mezi pedagogickou diagnostikou v mateřské a základní škole a prakticky ověřit možnost návaznosti předškolní a školní pedagogické diagnostiky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Nestandardizovaný dotazník.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2008. Diagnostika dítěte předškolního věku. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BUDÍKOVÁ, J., KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P., 2004. Je vaše dítě připraveno do první třídy? 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 80-722-6637-3.
JEŘÁBKOVÁ, B., 1993. Mateřská škola jako životní prostor I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. ISBN 80-210-0830-X.
KUTÁLKOVÁ, D., 1996. Logopedická prevence. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-115-0.
ZELINKOVÁ, O., 2007. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-326-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2008. Diagnostika dítěte předškolního věku. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BUDÍKOVÁ, J., KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P., 2004. Je vaše dítě připraveno do první třídy? 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 80-722-6637-3.
JEŘÁBKOVÁ, B., 1993. Mateřská škola jako životní prostor I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. ISBN 80-210-0830-X.
KUTÁLKOVÁ, D., 1996. Logopedická prevence. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-115-0.
ZELINKOVÁ, O., 2007. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-326-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.