Diplomová práce se zabývá rolí asistenta pedagoga, jeho spoluprací s učitelem a rozdělením kompetencí. Obsahuje informace o této oblasti z hlediska teoretického a praktického. Cílem diplomové práce je zmapovat spolupráci asistenta pedagoga s učiteli v základních školách a rozdělení jejich kompetencí během integračního procesu. Teoretická část se zabývá aktuálními trendy ve vzdělávání žáků se SVP, asistentem pedagoga a náplní jeho profese, jeho osobností, spoluprací asistenta pedagoga s dalšími subjekty.
Za použití metody rozhovoru byl kvalitativní výzkum zaměřen na rozdělení kompetencí mezi asistenta pedagoga a učitele a faktory, které ovlivňují způsob a úroveň jejich spolupráce. Výsledky výzkumu ukázaly, že předem rozdělené kompetence se postupně utváří podle potřeb žáka se SVP. Asistent pedagoga podporuje žáka se SVP během výuky, pomáhá mu se socializací v kolektivu třídy a pracuje i s ostatními žáky. Mezi faktory ovlivňující spolupráci asistenta pedagoga a učitele patří především jejich osobnostní charakteristika, seznámení před zahájením spolupráce, respektování asistenta pedagoga jako rovnocenného člena pedagogického sboru a spolupráce mimo výuku. Z výsledků výzkumu vyplynula navrhovaná opatření.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the role of assistant teacher, his collaboration with the teacher and the division of competencies. It contains information about the area in terms of theoretical and practical. The thesis aims to map out cooperation between assistant teacher and teachers in primary schools and the division of competences during the integration process. The theoretical part deals with current trends in the education of pupils with SEN, assistant teacher and contents of his profession, his personality, the collaboration of an assistant teacher with other entities.
Using the interview method was qualitative research focused on the division of competences between the teacher and the teacher's assistant and the factors that affect the way and level of their cooperation. The research results showed that the predetermined competencies are taking shape according to the needs of pupils with SEN. Teaching assistant supports the pupil with SEN during teaching, helps him with socialization in the group classes and is working also with other pupils. Among the factors influencing the cooperation between teacher's assistant and teacher mainly include their personality characteristics, acquaintance before the start of cooperation, respect for teacher's assistant as an equal member of the teaching staff and the cooperation outside teaching. The research result points the proposed measures.
teacher's assistant, teacher, pupil with special educational needs, integration, inclusions, incentive measures, education
Rozsah průvodní práce
89 s. (147 155 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rolí asistenta pedagoga, jeho spoluprací s učitelem a rozdělením kompetencí. Obsahuje informace o této oblasti z hlediska teoretického a praktického. Cílem diplomové práce je zmapovat spolupráci asistenta pedagoga s učiteli v základních školách a rozdělení jejich kompetencí během integračního procesu. Teoretická část se zabývá aktuálními trendy ve vzdělávání žáků se SVP, asistentem pedagoga a náplní jeho profese, jeho osobností, spoluprací asistenta pedagoga s dalšími subjekty.
Za použití metody rozhovoru byl kvalitativní výzkum zaměřen na rozdělení kompetencí mezi asistenta pedagoga a učitele a faktory, které ovlivňují způsob a úroveň jejich spolupráce. Výsledky výzkumu ukázaly, že předem rozdělené kompetence se postupně utváří podle potřeb žáka se SVP. Asistent pedagoga podporuje žáka se SVP během výuky, pomáhá mu se socializací v kolektivu třídy a pracuje i s ostatními žáky. Mezi faktory ovlivňující spolupráci asistenta pedagoga a učitele patří především jejich osobnostní charakteristika, seznámení před zahájením spolupráce, respektování asistenta pedagoga jako rovnocenného člena pedagogického sboru a spolupráce mimo výuku. Z výsledků výzkumu vyplynula navrhovaná opatření.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the role of assistant teacher, his collaboration with the teacher and the division of competencies. It contains information about the area in terms of theoretical and practical. The thesis aims to map out cooperation between assistant teacher and teachers in primary schools and the division of competences during the integration process. The theoretical part deals with current trends in the education of pupils with SEN, assistant teacher and contents of his profession, his personality, the collaboration of an assistant teacher with other entities.
Using the interview method was qualitative research focused on the division of competences between the teacher and the teacher's assistant and the factors that affect the way and level of their cooperation. The research results showed that the predetermined competencies are taking shape according to the needs of pupils with SEN. Teaching assistant supports the pupil with SEN during teaching, helps him with socialization in the group classes and is working also with other pupils. Among the factors influencing the cooperation between teacher's assistant and teacher mainly include their personality characteristics, acquaintance before the start of cooperation, respect for teacher's assistant as an equal member of the teaching staff and the cooperation outside teaching. The research result points the proposed measures.
teacher's assistant, teacher, pupil with special educational needs, integration, inclusions, incentive measures, education
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat spolupráci asistenta pedagoga s pedagogy v základních školách a rozdělení jejich kompetencí během integračního procesu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, studium spisové dokumentace.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat spolupráci asistenta pedagoga s pedagogy v základních školách a rozdělení jejich kompetencí během integračního procesu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, studium spisové dokumentace.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., aj., 2008. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-170-6.
NĚMEC, Z., aj., 2014. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-712-0.
OPATŘILOVÁ, D., 2009. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5030-3.
SLEPIČKOVÁ, L., aj., 2013. Aktéři školní inkluze. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6688-5.
SWIERKOSZOVÁ, J., 2008. Kooperace učitele s asistentem pedagoga edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-557-7.
UZLOVÁ, I., 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním : praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764-0.
VOSMIK, M., 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-687-2.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., aj., 2008. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-170-6.
NĚMEC, Z., aj., 2014. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-712-0.
OPATŘILOVÁ, D., 2009. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5030-3.
SLEPIČKOVÁ, L., aj., 2013. Aktéři školní inkluze. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6688-5.
SWIERKOSZOVÁ, J., 2008. Kooperace učitele s asistentem pedagoga edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-557-7.
UZLOVÁ, I., 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním : praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764-0.
VOSMIK, M., 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-687-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.