Bakalářská práce je zaměřena na rodinu pečující o dítě s lehkým mentálním postižením. Zabývá se změnou partnerských vztahů i možnostmi pomoci rodičům s péčí o postižené dítě. Popisuje vliv oborné péče na rodinné vztahy, proces smiřování se s diagnózou dítěte. Cílem bakalářské práce je zmapování proměny vztahů v rodině s dítětem s mentálním postižením. Zjišťuje, jak se změnily rodinné vztahy v důsledku péče o dítě s mentální retardací. Jakým způsobem rodina zvládá náročné situace a do jaké míry vyhledává odbornou pomoc.
Bakalářskou práci tvoří dvě části. V teoretické části jsou pomocí odborné literatury zpracována témata rodiny, procesu smiřování se s diagnózou a problematika mentálního postižení.
Pro zpracování praktické části jsou využity metody dotazníkového šetření a rozhovoru. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 20 matek pečujících o dítě s lehkým mentálním postižením. Se 4 z nich byl následně veden rozhovor, kterým svoje odpovědi v dotazníku doplnily a upřesnily. Nejdůležitějším zjištěním je, zda rodina úplná či neúplná, jaký je vztah mezi partnery, zda se rodiče smířili s diagnózou postižení dítěte. Pomoc a podpora od partnera, širší rodiny i odborných zařízení. Pro dokreslení dané problematiky je praktická část doplněna kazuistikou rodiny, která pečuje o dítě s lehkým mentálním postižením. Kazuistická studie doplňuje zjištěné výsledky z dotazníků a dokresluje celkovou situaci rodiny, která je neočekávaně postavena před náročnou životní situaci.
Anotace v angličtině
The Bachelors essay is concerned with families caring for children with mental disabilities. This thesis deals with an the change of partner relations and the possibility of helping parents to care for a disabled child. It is aimed of care on family relations, reconciliation with the diagnosis of the child. The aim of the thesis is charting the transformation of relationships within a family with a child with mental disabilities. Find out how family relationships have changed as a result of caring for a child with mental retardation. How the family handles challenging situations and the extent to which searches for professional help.
Bachelor thesis consists of two parts-theoretical and practical. The first theoretical part is based on a professional literature other topics family, the process of reconciliation with the diagnosis of problems mental disability.
For the practical part of the methods used questionnaire and interview. The questionnaire survey was attended by 20 mothers caring for children with mild mental disabilities, 4 mothers were subsequently interviewed by which their answers to the questionnaire completed and clarified. The most important finding is that the family is complete or incomplete, what is the relationship between the partners, whether the parents come to terms with the diagnosis of the child's disability. Help and support from a partner, extended family and professional equipment. To illustrate the issue the practical part contains case study families caring for a child with mild mental disabilities. Case report complements the results of the questionnaires and completes the overall situation of the family, which is unexpectedly faced with difficult life situations.
Klíčová slova
rodina, partnerské vztahy, mentální postižení, dítě s mentálním postižením, poradenské služby, náročná životní situace
Klíčová slova v angličtině
family, relationships, mental disability , child with mental disability, advisory services, difficult life situations
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na rodinu pečující o dítě s lehkým mentálním postižením. Zabývá se změnou partnerských vztahů i možnostmi pomoci rodičům s péčí o postižené dítě. Popisuje vliv oborné péče na rodinné vztahy, proces smiřování se s diagnózou dítěte. Cílem bakalářské práce je zmapování proměny vztahů v rodině s dítětem s mentálním postižením. Zjišťuje, jak se změnily rodinné vztahy v důsledku péče o dítě s mentální retardací. Jakým způsobem rodina zvládá náročné situace a do jaké míry vyhledává odbornou pomoc.
Bakalářskou práci tvoří dvě části. V teoretické části jsou pomocí odborné literatury zpracována témata rodiny, procesu smiřování se s diagnózou a problematika mentálního postižení.
Pro zpracování praktické části jsou využity metody dotazníkového šetření a rozhovoru. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 20 matek pečujících o dítě s lehkým mentálním postižením. Se 4 z nich byl následně veden rozhovor, kterým svoje odpovědi v dotazníku doplnily a upřesnily. Nejdůležitějším zjištěním je, zda rodina úplná či neúplná, jaký je vztah mezi partnery, zda se rodiče smířili s diagnózou postižení dítěte. Pomoc a podpora od partnera, širší rodiny i odborných zařízení. Pro dokreslení dané problematiky je praktická část doplněna kazuistikou rodiny, která pečuje o dítě s lehkým mentálním postižením. Kazuistická studie doplňuje zjištěné výsledky z dotazníků a dokresluje celkovou situaci rodiny, která je neočekávaně postavena před náročnou životní situaci.
Anotace v angličtině
The Bachelors essay is concerned with families caring for children with mental disabilities. This thesis deals with an the change of partner relations and the possibility of helping parents to care for a disabled child. It is aimed of care on family relations, reconciliation with the diagnosis of the child. The aim of the thesis is charting the transformation of relationships within a family with a child with mental disabilities. Find out how family relationships have changed as a result of caring for a child with mental retardation. How the family handles challenging situations and the extent to which searches for professional help.
Bachelor thesis consists of two parts-theoretical and practical. The first theoretical part is based on a professional literature other topics family, the process of reconciliation with the diagnosis of problems mental disability.
For the practical part of the methods used questionnaire and interview. The questionnaire survey was attended by 20 mothers caring for children with mild mental disabilities, 4 mothers were subsequently interviewed by which their answers to the questionnaire completed and clarified. The most important finding is that the family is complete or incomplete, what is the relationship between the partners, whether the parents come to terms with the diagnosis of the child's disability. Help and support from a partner, extended family and professional equipment. To illustrate the issue the practical part contains case study families caring for a child with mild mental disabilities. Case report complements the results of the questionnaires and completes the overall situation of the family, which is unexpectedly faced with difficult life situations.
Klíčová slova
rodina, partnerské vztahy, mentální postižení, dítě s mentálním postižením, poradenské služby, náročná životní situace
Klíčová slova v angličtině
family, relationships, mental disability , child with mental disability, advisory services, difficult life situations
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat proměny vztahů v rodině s dítětem s mentálním postižením. Zjistit, jak se změnily rodinné vztahy v důsledku péče o dítě s mentální retardací. Prozkoumat, jakým způsobem rodina zvládá náročné situace a do jaké míry vyhledávají odbornou pomoc.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat proměny vztahů v rodině s dítětem s mentálním postižením. Zjistit, jak se změnily rodinné vztahy v důsledku péče o dítě s mentální retardací. Prozkoumat, jakým způsobem rodina zvládá náročné situace a do jaké míry vyhledávají odbornou pomoc.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 9788026206934.
BENDOVÁ, P., ZIKL P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 9788024738543.
BUČKOVÁ, H., 2009. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství. 1. vyd. Jihlava, Praha: Národní institut pro další vzdělávání. ISBN 978-80-86956-46-6.
CHVÁTALOVÁ, H., 2012. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0054-3.
KUCHARSKÁ, A., 2013. Školní speciální pedagog. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0497-8.
LEBEER, J. a kol., 2006. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje-podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-103-4.
MATĚJČEK, Z., 1992. Rodičům mentálně postižených dětí. Praha (Jinočany): H & H. ISBN 8085467526.
SLOWÍK, J., 2007. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 9788026206934.
BENDOVÁ, P., ZIKL P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 9788024738543.
BUČKOVÁ, H., 2009. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství. 1. vyd. Jihlava, Praha: Národní institut pro další vzdělávání. ISBN 978-80-86956-46-6.
CHVÁTALOVÁ, H., 2012. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0054-3.
KUCHARSKÁ, A., 2013. Školní speciální pedagog. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0497-8.
LEBEER, J. a kol., 2006. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje-podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-103-4.
MATĚJČEK, Z., 1992. Rodičům mentálně postižených dětí. Praha (Jinočany): H & H. ISBN 8085467526.
SLOWÍK, J., 2007. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.