Bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky anglického jazyka na druhém stupni základní školy u žáků se specifickou poruchou učení. V teoretické části jsou shromážděny poznatky o specifických poruchách učení, o jejich typech, projevech a zásadách pedagogické práce se žáky, u kterých se tyto poruchy vyskytují. Dále se teoretická část zabývá didaktikou cizích jazyků se zaměřením na osvojování nové slovní zásoby. V závěru teoretické části je popsána výuka anglického jazyka na druhém stupni a formulovány základní zásady pro práci se žáky se specifickou poruchou učení. Empirická část práce zkoumá účinnost dvou metod získávání slovní zásoby u žáků se specifickými poruchami učení. Jedná se o tradiční "slovníkovou metodu", která je porovnána s tzv. multisenzorickým přístupem reprezentovaným výukovým programem Jazyky bez bariér. Provedený výzkum prokázal, že multisenzorický přístup je pro většinu žáků se specifickými poruchami učení vhodný a může přinést zlepšení jejich výsledků v osvojování nové slovní zásoby. Zároveň byly u některých žáků zaznamenány výrazné individuální odlišnosti, které je vhodné při výuce zohlednit. Výsledky provedeného výzkumu jsou vyhodnoceny a shrnuty do praktických doporučení pro výuku anglického jazyka na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on teaching English as a foreign language to pupils with specific learning difficulties in a secondary school (grades 6 to 9). In the theoretical part, the data on specific learning difficulties are collected, including types of special learning difficulties, their symptoms and principles of teaching pupils suffering from these difficulties. The theoretical part also deals with foreign language didactics, concentrating on gaining new vocabulary. Then, the basic facts about teaching English in a secondary school are introduced, formulating the main recommendations for teaching pupils with speficic learning difficulties. The empiric part of the thesis examines two methods of gaining new vocabulary. It is the traditional "dictionary method", which is compared to a multisensory teaching method represented by a teaching software Jazky bez bariér (Languages without barriers). The research proved that the multisensory teaching method is benefitial to most pupils with specific learning difficulties and it can bring emprovement in gaining new vocabulary. However, some significant individual differences with particular students have been detected and they should be taken into account. The results of the research are evaluated and summarized into practical suggestions concerning teaching English in a secondary school.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dyslexie, multisenzorický přístup, anglický jazyk, slovní zásoba, druhý stupeň základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Specific learning difficulties, dyslexia, multisensory teaching, English language, vocabulary, secondary school.
Rozsah průvodní práce
62 s. (115 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky anglického jazyka na druhém stupni základní školy u žáků se specifickou poruchou učení. V teoretické části jsou shromážděny poznatky o specifických poruchách učení, o jejich typech, projevech a zásadách pedagogické práce se žáky, u kterých se tyto poruchy vyskytují. Dále se teoretická část zabývá didaktikou cizích jazyků se zaměřením na osvojování nové slovní zásoby. V závěru teoretické části je popsána výuka anglického jazyka na druhém stupni a formulovány základní zásady pro práci se žáky se specifickou poruchou učení. Empirická část práce zkoumá účinnost dvou metod získávání slovní zásoby u žáků se specifickými poruchami učení. Jedná se o tradiční "slovníkovou metodu", která je porovnána s tzv. multisenzorickým přístupem reprezentovaným výukovým programem Jazyky bez bariér. Provedený výzkum prokázal, že multisenzorický přístup je pro většinu žáků se specifickými poruchami učení vhodný a může přinést zlepšení jejich výsledků v osvojování nové slovní zásoby. Zároveň byly u některých žáků zaznamenány výrazné individuální odlišnosti, které je vhodné při výuce zohlednit. Výsledky provedeného výzkumu jsou vyhodnoceny a shrnuty do praktických doporučení pro výuku anglického jazyka na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on teaching English as a foreign language to pupils with specific learning difficulties in a secondary school (grades 6 to 9). In the theoretical part, the data on specific learning difficulties are collected, including types of special learning difficulties, their symptoms and principles of teaching pupils suffering from these difficulties. The theoretical part also deals with foreign language didactics, concentrating on gaining new vocabulary. Then, the basic facts about teaching English in a secondary school are introduced, formulating the main recommendations for teaching pupils with speficic learning difficulties. The empiric part of the thesis examines two methods of gaining new vocabulary. It is the traditional "dictionary method", which is compared to a multisensory teaching method represented by a teaching software Jazky bez bariér (Languages without barriers). The research proved that the multisensory teaching method is benefitial to most pupils with specific learning difficulties and it can bring emprovement in gaining new vocabulary. However, some significant individual differences with particular students have been detected and they should be taken into account. The results of the research are evaluated and summarized into practical suggestions concerning teaching English in a secondary school.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dyslexie, multisenzorický přístup, anglický jazyk, slovní zásoba, druhý stupeň základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Specific learning difficulties, dyslexia, multisensory teaching, English language, vocabulary, secondary school.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat výuku angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení na druhém stupni základní školy a navrhnout vhodné výukové postupy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat výuku angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení na druhém stupni základní školy a navrhnout vhodné výukové postupy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor.
Seznam doporučené literatury
HENDRYCH, J., a kol., 1988. Didaktika cizích jazyků. 1. Vyd. Praha: SPN.
JANÍKOVÁ, V., a kol., 2011. Výuka cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3512-2.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozš. a opr. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-570-9.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
HENDRYCH, J., a kol., 1988. Didaktika cizích jazyků. 1. Vyd. Praha: SPN.
JANÍKOVÁ, V., a kol., 2011. Výuka cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3512-2.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozš. a opr. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-570-9.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.