Diplomová práce se zabývá motorickými schopnostmi a jejich vlivem na vzdělávání dítěte. Cílem je analyzovat vliv motorického oslabení na vzdělávání dítěte. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá významem a vývojem motorických schopností, hrubou a jemnou motorikou a s ní souvisejícími oblastmi. Obsahem druhé kapitoly jsou jednotlivá motorická oslabení, která se nejčastěji vyskytují ve školním prostředí a mají tak vliv na vzdělávání dítěte. Kapitola třetí charakterizuje možnosti stimulace oslabených motorických funkcí, rozvoj psychomotoriky a využití pohybu pro relaxaci. V praktické části jsou představeny výsledky kvantitativního i kvalitativního výzkumu, který se zabývá vlivem oslabené motoriky na vzdělávací proces.
Výsledky výzkumu ukázaly, že se motorická oslabení nejčastěji projevují, u dětí mladšího školního věku, v orientaci na ploše, ve statické a dynamické koordinaci. Dále z výzkumu vyplynulo, že děti mají obtíže při koordinaci pohybů a při dynamických změnách poloh. Slabou stránkou je také schopnost udržet sebe sama ve statické poloze. Oslabena je i schopnost prostorové představivosti. Motorická oslabení se na základě našeho výzkumu promítají do všech námi sledovaných předmětů.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on the motor skills and their influence on an education of a child. The aim of this research-based study is to analyze an effect of motor skills weakness on an education of a child. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter addresses the importance and development of motor skills, gross and fine motor skills and related areas. The chapter two concentrates on specific weakness of motor skills occured at school environment and their impact on a child education. The chapter three describes opportunities of stimulation of weaknesses in motor skills, psychomotoric development and use of movement for relaxation. The practical part of this study presents results of quantitative and qualitative research concerning influence of motor skill weakness on an educational process.
The research results show that weakness in motor skills are most frequent, in children of younger school-age, in orientation in the plane and in static and dynamic coordination. Additionally, the research found children difficulties in movement coordination and in dynamically changing positions. The ability to maintain body static position is a weak point. The spatial imagination capability is also weakened. The research indicates that the weakness of motor skills can be seen in the all investigated school subjects.
Klíčová slova
pohyb, motorické schopnosti, hrubá motorika, jemná motorika, motorická oslabení, pohybová koordinace, vzdělávací proces, orientace v prostoru, rozvoj motoriky
Klíčová slova v angličtině
movement, motor skills, gross motor skills, fine motor skills, weakness in motor skills, motor coordination, educational process, orientation in space, motor skills development
Rozsah průvodní práce
110 s. (190 771 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá motorickými schopnostmi a jejich vlivem na vzdělávání dítěte. Cílem je analyzovat vliv motorického oslabení na vzdělávání dítěte. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá významem a vývojem motorických schopností, hrubou a jemnou motorikou a s ní souvisejícími oblastmi. Obsahem druhé kapitoly jsou jednotlivá motorická oslabení, která se nejčastěji vyskytují ve školním prostředí a mají tak vliv na vzdělávání dítěte. Kapitola třetí charakterizuje možnosti stimulace oslabených motorických funkcí, rozvoj psychomotoriky a využití pohybu pro relaxaci. V praktické části jsou představeny výsledky kvantitativního i kvalitativního výzkumu, který se zabývá vlivem oslabené motoriky na vzdělávací proces.
Výsledky výzkumu ukázaly, že se motorická oslabení nejčastěji projevují, u dětí mladšího školního věku, v orientaci na ploše, ve statické a dynamické koordinaci. Dále z výzkumu vyplynulo, že děti mají obtíže při koordinaci pohybů a při dynamických změnách poloh. Slabou stránkou je také schopnost udržet sebe sama ve statické poloze. Oslabena je i schopnost prostorové představivosti. Motorická oslabení se na základě našeho výzkumu promítají do všech námi sledovaných předmětů.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on the motor skills and their influence on an education of a child. The aim of this research-based study is to analyze an effect of motor skills weakness on an education of a child. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter addresses the importance and development of motor skills, gross and fine motor skills and related areas. The chapter two concentrates on specific weakness of motor skills occured at school environment and their impact on a child education. The chapter three describes opportunities of stimulation of weaknesses in motor skills, psychomotoric development and use of movement for relaxation. The practical part of this study presents results of quantitative and qualitative research concerning influence of motor skill weakness on an educational process.
The research results show that weakness in motor skills are most frequent, in children of younger school-age, in orientation in the plane and in static and dynamic coordination. Additionally, the research found children difficulties in movement coordination and in dynamically changing positions. The ability to maintain body static position is a weak point. The spatial imagination capability is also weakened. The research indicates that the weakness of motor skills can be seen in the all investigated school subjects.
Klíčová slova
pohyb, motorické schopnosti, hrubá motorika, jemná motorika, motorická oslabení, pohybová koordinace, vzdělávací proces, orientace v prostoru, rozvoj motoriky
Klíčová slova v angličtině
movement, motor skills, gross motor skills, fine motor skills, weakness in motor skills, motor coordination, educational process, orientation in space, motor skills development
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Analyzovat vliv oslabení motorických schopností na vzdělávání dítěte.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Výkonový test, analýza vzdělávacích výstupů.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Analyzovat vliv oslabení motorických schopností na vzdělávání dítěte.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Výkonový test, analýza vzdělávacích výstupů.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
KOTT, Otto, 2009. Předpoklady pohybu. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-7043-786-5.
POKORNÁ, Věra, 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
TROJAN, Stanislav, 2005. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1296-2.
VYSKOTOVÁ, Jana, MACHÁČKOVÁ, Kateřina, 2013. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
Seznam doporučené literatury
KOTT, Otto, 2009. Předpoklady pohybu. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-7043-786-5.
POKORNÁ, Věra, 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
TROJAN, Stanislav, 2005. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1296-2.
VYSKOTOVÁ, Jana, MACHÁČKOVÁ, Kateřina, 2013. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.