Diplomová práce se zabývá hudební výchovou jako účinným prostředkem reedukace dětí se specifickými poruchami učení. Cílem práce je zjištění možnosti propojení hudební výchovy s předměty, kde se specifické poruchy učení projevují nejčastěji a navrhnout zapojení hudebních aktivit do reedukačního procesu u dětí se specifickými poruchami učení.
Teoretická část diplomové práce, která se zabývá využitím hudební výchovy při reedukaci dětí se specifickými poruchami učení, popisuje vliv hudby na člověka, využití prvků hudební výchovy v oblasti učení, specifické poruchy učení a možnosti jejich reedukace pomocí hudební výchovy. Praktická část této práce se opírá o data shromážděná prostřednictvím dotazníkového šetření doplněného rozhovorem s pedagogy. Nejdůležitějším zjištěním bylo rozdílné vnímání předmětu pedagogy, a rozdílné požadované znalosti žáků a jejich hodnocení z hudební výchovy. V souladu se závěry učiněnými na základě interpretací výsledků pedagogického výzkumu byla vytvořena doporučení pro zařazení prvků hudební výchovy do výuky ostatních předmětů vyučovaných na prvním stupni základní školy a byly navrženy reedukační terapie a metody využívající hudebních prostředků využitelné při běžné výuce hudební výchovy i dalších předmětů.
Anotace v angličtině
Diploma thesis aims to deal with music education as an effective means of reeducation of children with Specific Learning Disorders. The aim of the thesis is to find out the possibility of interconnection of music education with subjects where specific learning disorders manifest themselves most often and to propose the involvement of musical activities in the reeducation process in children with specific learning disabilities.
The theoretical part of the diploma thesis, focused on the use of music education in reeducation of children with Specific Learning Disorders, describes influence of music on human being, the use of elements of music education in the field of learning, specific learning disorders and the possibility of their reeducation through music education. the use of elements of music education in the field of learning, specific learning disorders and the possibility of their reeducation through music education. In compliance with conclusions based on the interpretation of results of pedagogical research, the thesis presents recommendations for integration of elements of music education in other subjects taught at first school.
Klíčová slova
Reedukace, hudební výchova, hudební sluch, hudební nástroj, hudební teorie, specifické poruchy učení, sluchová percepce, paměť, automatizace, koncentrace pozornosti, prostorová orientace.
Klíčová slova v angličtině
Reeducation, music education, musical ear, musical instrument, music theory, Specific Learning Disorders, auditory perception, memory, automatization, attention and concentration, spatial orientation.
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hudební výchovou jako účinným prostředkem reedukace dětí se specifickými poruchami učení. Cílem práce je zjištění možnosti propojení hudební výchovy s předměty, kde se specifické poruchy učení projevují nejčastěji a navrhnout zapojení hudebních aktivit do reedukačního procesu u dětí se specifickými poruchami učení.
Teoretická část diplomové práce, která se zabývá využitím hudební výchovy při reedukaci dětí se specifickými poruchami učení, popisuje vliv hudby na člověka, využití prvků hudební výchovy v oblasti učení, specifické poruchy učení a možnosti jejich reedukace pomocí hudební výchovy. Praktická část této práce se opírá o data shromážděná prostřednictvím dotazníkového šetření doplněného rozhovorem s pedagogy. Nejdůležitějším zjištěním bylo rozdílné vnímání předmětu pedagogy, a rozdílné požadované znalosti žáků a jejich hodnocení z hudební výchovy. V souladu se závěry učiněnými na základě interpretací výsledků pedagogického výzkumu byla vytvořena doporučení pro zařazení prvků hudební výchovy do výuky ostatních předmětů vyučovaných na prvním stupni základní školy a byly navrženy reedukační terapie a metody využívající hudebních prostředků využitelné při běžné výuce hudební výchovy i dalších předmětů.
Anotace v angličtině
Diploma thesis aims to deal with music education as an effective means of reeducation of children with Specific Learning Disorders. The aim of the thesis is to find out the possibility of interconnection of music education with subjects where specific learning disorders manifest themselves most often and to propose the involvement of musical activities in the reeducation process in children with specific learning disabilities.
The theoretical part of the diploma thesis, focused on the use of music education in reeducation of children with Specific Learning Disorders, describes influence of music on human being, the use of elements of music education in the field of learning, specific learning disorders and the possibility of their reeducation through music education. the use of elements of music education in the field of learning, specific learning disorders and the possibility of their reeducation through music education. In compliance with conclusions based on the interpretation of results of pedagogical research, the thesis presents recommendations for integration of elements of music education in other subjects taught at first school.
Klíčová slova
Reedukace, hudební výchova, hudební sluch, hudební nástroj, hudební teorie, specifické poruchy učení, sluchová percepce, paměť, automatizace, koncentrace pozornosti, prostorová orientace.
Klíčová slova v angličtině
Reeducation, music education, musical ear, musical instrument, music theory, Specific Learning Disorders, auditory perception, memory, automatization, attention and concentration, spatial orientation.
Zásady pro vypracování
Cíl DP: Zjistit možnosti propojení hudební výchovy s předměty, kde se specifické poruchy učení projevují nejčastěji. Navrhnout zapojení hudebních aktivit do reedukačního procesu u dětí se specifickými poruchami učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl DP: Zjistit možnosti propojení hudební výchovy s předměty, kde se specifické poruchy učení projevují nejčastěji. Navrhnout zapojení hudebních aktivit do reedukačního procesu u dětí se specifickými poruchami učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BENÍČKOVÁ, M., 2011. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3520-7.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F., 2001. Dítě, škola a matematika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-581-4.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
POKORNÁ, V., 2007. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-350-5.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
BENÍČKOVÁ, M., 2011. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3520-7.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F., 2001. Dítě, škola a matematika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-581-4.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
POKORNÁ, V., 2007. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-350-5.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.