Diplomová práce s názvem "Asistent pedagoga u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami" se zabývá problematikou profese asistenta pedagoga, který ve výchovně-vzdělávacím procesu a celkově v systému školství zastává důležitou roli. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké je postavení asistenta pedagoga ve třídě, ověřit si jeho přínos ve výuce a zjistit míru spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga. Hlavní část teoretické části se zaměřuje na pozici asistenta pedagoga z hlediska nároků kladených na výkon této profese, jeho postavení v systému školství i v legislativě, náplň práce, kompetence a jeho spolupůsobení s učitelem ve školním prostředí. Další část je věnována charakteristice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, systému péče pro jejich vzdělávání a specifikám práce s těmito žáky. Výzkumnou část tvoří smíšený výzkum zpracovaný formou dotazníkového šetření, doplněného o rozhovory s asistenty pedagoga, pracujícími na 1. stupni běžných základních škol. Předmětem zkoumání bylo získat pohled na tuto profesi z hlediska asistentů pedagoga samotných. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že podstatnou roli v souvislosti s působením asistenta pedagoga ve škole hraje to, jaké podmínky škola asistentovi vytvoří a jakým způsobem je asistent přijat svými kolegy. Vzhledem k situaci, kdy je přítomnost asistenta pedagoga ve výchovně-vzdělávacím procesu stále větší potřebou, představuje asistent jedno z nejvýznamnějších podpůrných opatření vůbec, neboť poskytuje významnou podporu jak žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami, tak zároveň i učiteli.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Teaching assistant of pupils with special educational needs" is concerned with the issues of the profession of these teaching assistants, who play an important role in the whole educational process. The aim of the thesis was to find out what the position of the teaching assistants in class is, to confirm their benefits to teaching and to find out what the level of cooperation between a teacher and the teaching assistant is. The main part of the theoretical section focuses on the position of the teaching assistants from the standpoints of demands put on this profession, their position within the education system and legislation, job description, their authority and their cooperation with the teachers in schools. The next part is dedicated to the characteristics of the pupils with special educational needs, the system of care for their education and the specifics of work with these pupils. The research section comprises of mixed research in the form of a questionnaire survey complemented by the interviews with the teaching assistants who work in the elementary schools. The subject of the research was to acquire the perspective on this profession from the teaching assistants themselves. The results showed that the conditions created by the school and how the teaching assistants are accepted by their colleagues play an essential role in their work. Considering the fact, that the presence of a teaching assistant in the educational process is of an ever-growing need, the teaching assistants present one of the most important supporting measures as they provide the pupils with special educational needs as well as the teachers with significant support.
Teaching assistant, teacher, cultivation, educational process, education, relationship, a pupil with special educational needs, support measures.
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Asistent pedagoga u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami" se zabývá problematikou profese asistenta pedagoga, který ve výchovně-vzdělávacím procesu a celkově v systému školství zastává důležitou roli. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké je postavení asistenta pedagoga ve třídě, ověřit si jeho přínos ve výuce a zjistit míru spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga. Hlavní část teoretické části se zaměřuje na pozici asistenta pedagoga z hlediska nároků kladených na výkon této profese, jeho postavení v systému školství i v legislativě, náplň práce, kompetence a jeho spolupůsobení s učitelem ve školním prostředí. Další část je věnována charakteristice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, systému péče pro jejich vzdělávání a specifikám práce s těmito žáky. Výzkumnou část tvoří smíšený výzkum zpracovaný formou dotazníkového šetření, doplněného o rozhovory s asistenty pedagoga, pracujícími na 1. stupni běžných základních škol. Předmětem zkoumání bylo získat pohled na tuto profesi z hlediska asistentů pedagoga samotných. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že podstatnou roli v souvislosti s působením asistenta pedagoga ve škole hraje to, jaké podmínky škola asistentovi vytvoří a jakým způsobem je asistent přijat svými kolegy. Vzhledem k situaci, kdy je přítomnost asistenta pedagoga ve výchovně-vzdělávacím procesu stále větší potřebou, představuje asistent jedno z nejvýznamnějších podpůrných opatření vůbec, neboť poskytuje významnou podporu jak žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami, tak zároveň i učiteli.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Teaching assistant of pupils with special educational needs" is concerned with the issues of the profession of these teaching assistants, who play an important role in the whole educational process. The aim of the thesis was to find out what the position of the teaching assistants in class is, to confirm their benefits to teaching and to find out what the level of cooperation between a teacher and the teaching assistant is. The main part of the theoretical section focuses on the position of the teaching assistants from the standpoints of demands put on this profession, their position within the education system and legislation, job description, their authority and their cooperation with the teachers in schools. The next part is dedicated to the characteristics of the pupils with special educational needs, the system of care for their education and the specifics of work with these pupils. The research section comprises of mixed research in the form of a questionnaire survey complemented by the interviews with the teaching assistants who work in the elementary schools. The subject of the research was to acquire the perspective on this profession from the teaching assistants themselves. The results showed that the conditions created by the school and how the teaching assistants are accepted by their colleagues play an essential role in their work. Considering the fact, that the presence of a teaching assistant in the educational process is of an ever-growing need, the teaching assistants present one of the most important supporting measures as they provide the pupils with special educational needs as well as the teachers with significant support.
Teaching assistant, teacher, cultivation, educational process, education, relationship, a pupil with special educational needs, support measures.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaké je postavení asistenta pedagoga ve třídě, ověřit si jeho přínos ve výuce, zjistit míru a způsob spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Metoda dotazování.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaké je postavení asistenta pedagoga ve třídě, ověřit si jeho přínos ve výuce, zjistit míru a způsob spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Metoda dotazování.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
TEPLÁ, M. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
TEPLÁ, M., ŠMEJKALOVÁ, H. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Vyd. 2. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2010. ISBN 978-80-86856-66-7.
UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
TEPLÁ, M. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
TEPLÁ, M., ŠMEJKALOVÁ, H. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Vyd. 2. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2010. ISBN 978-80-86856-66-7.
UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.