Browse IS/STAG - Portál TUL

Skip to page content
Website TUL
Portal title page TUL
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
Welcome
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Getting startedAlumni Club

1st level navigation

  • Welcome
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Not logged-in user will see only submitted theses.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail Bittnerová Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Kateřina Language skills development in ELT classes via the use of children's literature in English Language skills development in ELT classes via the use of children's literature in English Thesis finished and defended successfully (DUO).   Marková Michaela Vernyik Zénó Master thesis 1673823600000 16.01.2023 Language skills development in ELT classes via the use of children's literature in English Thesis finished and defended successfully (DUO).
Kateřina Bittnerová Master thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Rozvíjení jazykových dovedností v hodinách anglického jazyka prostřednictvím dětské anglicky psané literatury

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name Bittnerová Kateřina Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2019/2020
Assigning department KAJ
Date of defence Jan 16, 2023
Type of thesis Master thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Enclosed appendices
Main topic Rozvíjení jazykových dovedností v hodinách anglického jazyka prostřednictvím dětské anglicky psané literatury
Main topic in English Language skills development in ELT classes via the use of children's literature in English
Title according to student Rozvíjení jazykových dovedností v hodinách anglického jazyka prostřednictvím dětské anglicky psané literatury
English title as given by the student Language skills development in ELT classes via the use of children's literature in English
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Marková Michaela, Mgr. Ph.D.
Oponent Vernyik Zénó, Mgr. Ph.D.
Consultant from the university Koutská Iva, PhDr. Ph.D.
Annotation Diplomová práce se zabývá rozvojem jazykových dovedností v hodinách anglického jazyka prostřednictvím dětské anglicky psané literatury. Hlavním cílem této práce je vytvořit přehled teoretických poznatků o využití dětské anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka pro různé věkové kategorie, a to zvláště pro rozvoj jazykových dovedností. Na základě těchto poznatků a dat z výzkumu mezi učiteli jsou vytvořeny pracovní listy pro hodiny anglického jazyka využívající dětskou anglicky psanou literaturu v předškolním vzdělávání a v prvním a druhém období 1. stupně ZŠ. Teoretická část charakterizuje žáky předškolního a mladšího školního věku a předkládá zásady pro jejich výuku. Definuje dětskou anglicky psanou literaturu a seznamuje čtenáře s jednotlivými jazykovými dovednostmi a jak je skrze dětskou anglicky psanou literaturu ve výuce anglického jazyka u těchto věkových skupin rozvíjet. V rámci praktické části je provedeno dotazníkové šetření mezi učiteli týkající se využívání dětské anglicky psané literatury za účelem rozvíjení jazykových dovedností žáků. V této části práce jsou představeny pracovní listy, které jsou odučeny v praxi skrze přiložené plány hodin. Následně je práce s dětskou anglicky psanou literaturou reflektována.
Annotation in English The diploma thesis studies the development of language skills in English language classes through children's literature written in English. The main goal of the thesis is to create an overview of theoretical knowledge about the use of children's literature written in English in the teaching of the English language for different age categories, especially for the development of language skills. Based on these findings and data from research among teachers, worksheets for English lessons using children's English-written literature in preschool education and primary education are created. In the theoretical part pupils of preschool and younger school age are characterized and the principles for their teaching are presented. Moreover, the children's literature written in English is defined. This section also introduces the reader to individual language skills and how to develop them through children's literature written in English in teaching English to these age groups. In the second part of the thesis a questionnaire survey is conducted among teachers regarding the use of children's literature written in English for the purpose of developing students' language skills. In addition, the worksheets, which are included in the attached lesson plans, are presented. These lessons plans were realised in a teaching practise. Subsequently, the findings are reflected.
Keywords rozvoj jazykových dovedností, výuka anglického jazyka, dětská literatura, poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním, psaní, žák předškolního věku, žák mladšího školního věku
Keywords in English language skills development, English language teaching, children's literature, listening comprehension, speaking, reading comprehension, writing, preschool student, younger school age student
Length of the covering note 149 s.
Language CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá rozvojem jazykových dovedností v hodinách anglického jazyka prostřednictvím dětské anglicky psané literatury. Hlavním cílem této práce je vytvořit přehled teoretických poznatků o využití dětské anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka pro různé věkové kategorie, a to zvláště pro rozvoj jazykových dovedností. Na základě těchto poznatků a dat z výzkumu mezi učiteli jsou vytvořeny pracovní listy pro hodiny anglického jazyka využívající dětskou anglicky psanou literaturu v předškolním vzdělávání a v prvním a druhém období 1. stupně ZŠ. Teoretická část charakterizuje žáky předškolního a mladšího školního věku a předkládá zásady pro jejich výuku. Definuje dětskou anglicky psanou literaturu a seznamuje čtenáře s jednotlivými jazykovými dovednostmi a jak je skrze dětskou anglicky psanou literaturu ve výuce anglického jazyka u těchto věkových skupin rozvíjet. V rámci praktické části je provedeno dotazníkové šetření mezi učiteli týkající se využívání dětské anglicky psané literatury za účelem rozvíjení jazykových dovedností žáků. V této části práce jsou představeny pracovní listy, které jsou odučeny v praxi skrze přiložené plány hodin. Následně je práce s dětskou anglicky psanou literaturou reflektována.
Annotation in English
The diploma thesis studies the development of language skills in English language classes through children's literature written in English. The main goal of the thesis is to create an overview of theoretical knowledge about the use of children's literature written in English in the teaching of the English language for different age categories, especially for the development of language skills. Based on these findings and data from research among teachers, worksheets for English lessons using children's English-written literature in preschool education and primary education are created. In the theoretical part pupils of preschool and younger school age are characterized and the principles for their teaching are presented. Moreover, the children's literature written in English is defined. This section also introduces the reader to individual language skills and how to develop them through children's literature written in English in teaching English to these age groups. In the second part of the thesis a questionnaire survey is conducted among teachers regarding the use of children's literature written in English for the purpose of developing students' language skills. In addition, the worksheets, which are included in the attached lesson plans, are presented. These lessons plans were realised in a teaching practise. Subsequently, the findings are reflected.
Keywords
rozvoj jazykových dovedností, výuka anglického jazyka, dětská literatura, poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním, psaní, žák předškolního věku, žák mladšího školního věku
Keywords in English
language skills development, English language teaching, children's literature, listening comprehension, speaking, reading comprehension, writing, preschool student, younger school age student
Research Plan

Cíl: Práce bude zkoumat četnost využívání dětské anglicky psané literatury v hodinách anglického jazyka, konkrétně její využívání za účelem rozvoje jazykových dovedností žáků. Na základě údajů získaných prostřednictvím dotazníku distribuovaném učitelům AJ v praxi si práce klade za cíl vytvořit soubor pracovních listů, které budou praktickou pomůckou umožňující využití dětské anglicky psané literatury pro zefektivnění a prohloubení rozvoje jazykových dovedností. Tyto listy budou aplikovány v praxi, aby v rámci práce bylo možné zhodnotit jejich přínos.

Požadavky: Prostudování odborné literatury. Realizace výzkumu Využití anglicky psané literatury v hodinách anglického jazyka. Vyhodnocení a stanovení závěrů. Vytvoření pracovních listů. Ověření v praxi. Reflexe.

Metody: Dotazník pro kvalitativní průzkum, zpracování dotazníku, tvorba pracovních listů, zpětná reflexe pracovních list.

Research Plan

Cíl: Práce bude zkoumat četnost využívání dětské anglicky psané literatury v hodinách anglického jazyka, konkrétně její využívání za účelem rozvoje jazykových dovedností žáků. Na základě údajů získaných prostřednictvím dotazníku distribuovaném učitelům AJ v praxi si práce klade za cíl vytvořit soubor pracovních listů, které budou praktickou pomůckou umožňující využití dětské anglicky psané literatury pro zefektivnění a prohloubení rozvoje jazykových dovedností. Tyto listy budou aplikovány v praxi, aby v rámci práce bylo možné zhodnotit jejich přínos.

Požadavky: Prostudování odborné literatury. Realizace výzkumu Využití anglicky psané literatury v hodinách anglického jazyka. Vyhodnocení a stanovení závěrů. Vytvoření pracovních listů. Ověření v praxi. Reflexe.

Metody: Dotazník pro kvalitativní průzkum, zpracování dotazníku, tvorba pracovních listů, zpětná reflexe pracovních list.

Recommended resources

BEARNE, E. & Reedy, D., 2017. Teaching Primary English: Subject knowledge and classroom practice. London: Routledge, ISBN 978-1138681569.

Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka, 2010 [online]. Česká Školní Inspekce. [cit. 2019-11-5]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/html5/index.html

KYLOUŠKOVÁ, H., 2007. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, ISBN 978-80-210-4373-2.

VRAŠTILOVÁ, O. & PIŠTORA, M.,2014. Čítanka textů pro podporu čtenářské gramotnosti v angličtině. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-488-5.

Recommended resources

BEARNE, E. & Reedy, D., 2017. Teaching Primary English: Subject knowledge and classroom practice. London: Routledge, ISBN 978-1138681569.

Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka, 2010 [online]. Česká Školní Inspekce. [cit. 2019-11-5]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/html5/index.html

KYLOUŠKOVÁ, H., 2007. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, ISBN 978-80-210-4373-2.

VRAŠTILOVÁ, O. & PIŠTORA, M.,2014. Čítanka textů pro podporu čtenářské gramotnosti v angličtině. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-488-5.

Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis illustrations
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file