Tato práce se zabývá vlivem vybraných princezen z psaných pohádek a adaptací studia Disney na děti. V rámci příběhů jsou psychology představeny uznávané teorie o přínosném vlivu pohádek s princeznami na utváření osobnosti dětí. Filmové adaptace studia Disney na druhou stranu obsahují negativní vlivy zjednodušené reprezentace genderu hrdinek, vedoucí ke stereotypům, a dále nedostatečné, chybné a neuctivé vyobrazení jejich rasy či etnika. V práci jsou argumentovány konkrétní pozitivní i negativní dopady literárního, animovaného a hraného zpracování hrdinek na děti. Popsání a shrnutí Disney hrdinek a poté hraného filmu Mulan (2020) vede k lepšímu pochopení diskutovaných nedostatků studia Disney a odhaluje postupné komplexnější vyobrazení těchto hrdinek, které informují o náznacích zlepšení.
Annotation in English
This thesis deals with the influence of selected princesses from written fairy tales and Disney adaptations on children. Psychologists' theories applied to fairy tales with princess heroines inform about the positive influence that the heroines' stories can have on developing children's identities. Disney film adaptations, on the other hand, are frequently criticised for their negative influence concerning the vague representation of the heroines' gender roles and their portrayal of race and ethnicity. The thesis follows with argumentations of both positive and negative impacts the literary, animated and live-action representations of heroines can have on children. Summaries and descriptions of the Disney heroines and then the live-action film Mulan (2020) lead to a better understanding of the Disney studio's discussed flaws and reveals a progressive tendency in the heroines' depiction.
Keywords
pohádka, děti, studio Disney, Disney princezny, reprezentace genderu, vyobrazení rasy
Keywords in English
fairy tale, children, Disney studio, Disney Princess, gender representation, portrayal of race
Length of the covering note
54 s. (121 529 znaků)
Language
AN
Annotation
Tato práce se zabývá vlivem vybraných princezen z psaných pohádek a adaptací studia Disney na děti. V rámci příběhů jsou psychology představeny uznávané teorie o přínosném vlivu pohádek s princeznami na utváření osobnosti dětí. Filmové adaptace studia Disney na druhou stranu obsahují negativní vlivy zjednodušené reprezentace genderu hrdinek, vedoucí ke stereotypům, a dále nedostatečné, chybné a neuctivé vyobrazení jejich rasy či etnika. V práci jsou argumentovány konkrétní pozitivní i negativní dopady literárního, animovaného a hraného zpracování hrdinek na děti. Popsání a shrnutí Disney hrdinek a poté hraného filmu Mulan (2020) vede k lepšímu pochopení diskutovaných nedostatků studia Disney a odhaluje postupné komplexnější vyobrazení těchto hrdinek, které informují o náznacích zlepšení.
Annotation in English
This thesis deals with the influence of selected princesses from written fairy tales and Disney adaptations on children. Psychologists' theories applied to fairy tales with princess heroines inform about the positive influence that the heroines' stories can have on developing children's identities. Disney film adaptations, on the other hand, are frequently criticised for their negative influence concerning the vague representation of the heroines' gender roles and their portrayal of race and ethnicity. The thesis follows with argumentations of both positive and negative impacts the literary, animated and live-action representations of heroines can have on children. Summaries and descriptions of the Disney heroines and then the live-action film Mulan (2020) lead to a better understanding of the Disney studio's discussed flaws and reveals a progressive tendency in the heroines' depiction.
Keywords
pohádka, děti, studio Disney, Disney princezny, reprezentace genderu, vyobrazení rasy
Keywords in English
fairy tale, children, Disney studio, Disney Princess, gender representation, portrayal of race
Research Plan
Tato práce se zaměřuje na zobrazení hlavních ženských pohádkových postav v anglicky psané literatuře pro děti. Jmenovitě se zabývá dopadem těchto hrdinek na utváření charakterových vlastností čtenáře. Teoretická část pojednává o tom, jak k těmto postavám přistupuje studio Disney ve svých filmových adaptacích, a následně zkoumá, jakým způsobem toto zpracování formuje zejména dětské diváky. Tato část také rozebírá stereotypy diskutovaných ženských hrdinek, které se objevují jak v literárních textech, tak ve filmových adaptacích. Pozornost je věnována kritice, kterou svým specifickým přístupem k diskutovaným postavám studio Disney vzbudilo. Praktická část vychází z diskuze v teoretické části. Detailně se zaměřuje na disneyovskou filmovou adaptaci Legendy o Mulan a jejím cílem je zodpovědět otázku, zda studio Disney reflektovalo zmíněnou kritiku a zda se tudíž snaží o komplexnější vyobrazení ženských hrdinek ve svých filmových adaptacích.
Research Plan
Tato práce se zaměřuje na zobrazení hlavních ženských pohádkových postav v anglicky psané literatuře pro děti. Jmenovitě se zabývá dopadem těchto hrdinek na utváření charakterových vlastností čtenáře. Teoretická část pojednává o tom, jak k těmto postavám přistupuje studio Disney ve svých filmových adaptacích, a následně zkoumá, jakým způsobem toto zpracování formuje zejména dětské diváky. Tato část také rozebírá stereotypy diskutovaných ženských hrdinek, které se objevují jak v literárních textech, tak ve filmových adaptacích. Pozornost je věnována kritice, kterou svým specifickým přístupem k diskutovaným postavám studio Disney vzbudilo. Praktická část vychází z diskuze v teoretické části. Detailně se zaměřuje na disneyovskou filmovou adaptaci Legendy o Mulan a jejím cílem je zodpovědět otázku, zda studio Disney reflektovalo zmíněnou kritiku a zda se tudíž snaží o komplexnější vyobrazení ženských hrdinek ve svých filmových adaptacích.
Recommended resources
Arnold, Larisa; Seidl, McKenna; and Deloney, Ariel. "Hegemony, Gender Stereotypes and Disney: A Content Analysis of Frozen and Snow White,” Concordia Journal of Communication Research: Vol. 2, Article 1, 2015, pp. 1–24.
Garabedian, Juliana. "Animating Gender Roles: How Disney is Redefining the Modern Princess.” James Madison Undergraduate Research Journal. 2.1, 2014, pp. 22–25.
May, Jill P. "Walt Disney's Interpretation of Children's Literature.” Language Arts, vol. 58, no. 4, 1981, pp. 463–472.
Müller-Hartmann, Andreas. "Is Disney Safe for Kids?—Subtexts in Walt Disney's Animated Films.” Amerikastudien / American Studies, vol. 52, no. 3, 2007, pp. 399–415.
Reilly, Cole. "Chapter Four: An Encouraging Evolution Among the Disney Princesses? A Critical Feminist Analysis.” Counterpoints, vol. 477, 2016, pp. 51–63.
Zipes, Jack. "Breaking the Disney Spell.” In From Mouse to Mermaid: The Politics of Film, Gender, and Culture, edited by Elizabeth Bell et al., Indiana University Press, Bloomington; Indianapolis, 1995, pp. 21–42.
Recommended resources
Arnold, Larisa; Seidl, McKenna; and Deloney, Ariel. "Hegemony, Gender Stereotypes and Disney: A Content Analysis of Frozen and Snow White,” Concordia Journal of Communication Research: Vol. 2, Article 1, 2015, pp. 1–24.
Garabedian, Juliana. "Animating Gender Roles: How Disney is Redefining the Modern Princess.” James Madison Undergraduate Research Journal. 2.1, 2014, pp. 22–25.
May, Jill P. "Walt Disney's Interpretation of Children's Literature.” Language Arts, vol. 58, no. 4, 1981, pp. 463–472.
Müller-Hartmann, Andreas. "Is Disney Safe for Kids?—Subtexts in Walt Disney's Animated Films.” Amerikastudien / American Studies, vol. 52, no. 3, 2007, pp. 399–415.
Reilly, Cole. "Chapter Four: An Encouraging Evolution Among the Disney Princesses? A Critical Feminist Analysis.” Counterpoints, vol. 477, 2016, pp. 51–63.
Zipes, Jack. "Breaking the Disney Spell.” In From Mouse to Mermaid: The Politics of Film, Gender, and Culture, edited by Elizabeth Bell et al., Indiana University Press, Bloomington; Indianapolis, 1995, pp. 21–42.