Thesis info Přehled zpracování tématiky klasických pohádek současnými autory literatury pro mládež a ilustrace daného v sérii Měsíční kroniky od Marissy Meyerové
Tato bakalářská práce se zabývá tematikou pohádek a jakým způsobem je prezentována v retellinzích pohádek anglicky píšících autorů literatury pro mládež (young adult). Cílem práce je předložit přehledovou práci ukazující na pozitivní vliv pohádek na dětskou psychiku a způsob, jakým je tento pozitivní vliv přenesen pomocí retellingů do literatury pro starší čtenáře, primárně adolescenty. V teoretické části jsou rozebrány klasické pohádky, jejich význam a vliv na psychiku dítěte. Je provedeno porovnání žánru klasické pohádky se žánrem retellingů pro mládež ve stylových a tématických aspektech. Jsou představena témata a motivy jednotlivých klasických pohádek a je zkoumáno, zda a v jaké podobě se objevují v převyprávěných verzích těchto pohádek v retellinzích literatury pro mládež.
Praktická část prezentuje zkoumané aspekty teoretické práce na příkladu úspěšné sci-fi série Měsíční kroniky od autorky Marissy Meyer, která se skládá ze čtyř pohádkových retellingů, s důrazem na první knihu Cinder. Komparační metodou je ukázáno, jaká pohádková témata a poselství autorka Marissa Meyer ve svých dílech použila, jak s nimi pracuje a jaký přínos mají pro čtenáře jejích knih.
Annotation in English
This bachelor's thesis deals with the themes of classic fairy tales and how they are presented in retellings by English-speaking authors of young adult literature. The thesis aims to provide an overview demonstrating the positive influence of fairy tales on children's psyche and how this positive influence is transferred through retellings into literature for older readers, primarily targeting adolescents. The theoretical part examines classical fairy tales, what they are, and what impact they have on a child's psyche. The genre of classical fairy tales is compared with the genre of retellings for young adults regarding writing style and themes. The topics and motifs of individual classical fairy tales are introduced, and whether and in what form they appear in retold versions of these fairy tales in retellings of literature for young adults is explored.
The practical part presents the examined aspects of the theoretical work on the example of the successful sci-fi series "The Lunar Chronicles" by author Marissa Meyer, consisting of four fairy tale retellings, focusing primarily on the first book, "Cinder." Using a comparative method, it is shown what fairy tale themes and messages Meyer used in her books, how she works with them, and what benefits they have for the readers of her novels.
Keywords
Klasická pohádka, Retelling, Literatura pro mládež, Psychologie, Marissa Meyer
Keywords in English
Classic fairy tale, Retelling, Young adult literature, Psychology, Marissa Meyer
Length of the covering note
43 s. (103 265 znaků)
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá tematikou pohádek a jakým způsobem je prezentována v retellinzích pohádek anglicky píšících autorů literatury pro mládež (young adult). Cílem práce je předložit přehledovou práci ukazující na pozitivní vliv pohádek na dětskou psychiku a způsob, jakým je tento pozitivní vliv přenesen pomocí retellingů do literatury pro starší čtenáře, primárně adolescenty. V teoretické části jsou rozebrány klasické pohádky, jejich význam a vliv na psychiku dítěte. Je provedeno porovnání žánru klasické pohádky se žánrem retellingů pro mládež ve stylových a tématických aspektech. Jsou představena témata a motivy jednotlivých klasických pohádek a je zkoumáno, zda a v jaké podobě se objevují v převyprávěných verzích těchto pohádek v retellinzích literatury pro mládež.
Praktická část prezentuje zkoumané aspekty teoretické práce na příkladu úspěšné sci-fi série Měsíční kroniky od autorky Marissy Meyer, která se skládá ze čtyř pohádkových retellingů, s důrazem na první knihu Cinder. Komparační metodou je ukázáno, jaká pohádková témata a poselství autorka Marissa Meyer ve svých dílech použila, jak s nimi pracuje a jaký přínos mají pro čtenáře jejích knih.
Annotation in English
This bachelor's thesis deals with the themes of classic fairy tales and how they are presented in retellings by English-speaking authors of young adult literature. The thesis aims to provide an overview demonstrating the positive influence of fairy tales on children's psyche and how this positive influence is transferred through retellings into literature for older readers, primarily targeting adolescents. The theoretical part examines classical fairy tales, what they are, and what impact they have on a child's psyche. The genre of classical fairy tales is compared with the genre of retellings for young adults regarding writing style and themes. The topics and motifs of individual classical fairy tales are introduced, and whether and in what form they appear in retold versions of these fairy tales in retellings of literature for young adults is explored.
The practical part presents the examined aspects of the theoretical work on the example of the successful sci-fi series "The Lunar Chronicles" by author Marissa Meyer, consisting of four fairy tale retellings, focusing primarily on the first book, "Cinder." Using a comparative method, it is shown what fairy tale themes and messages Meyer used in her books, how she works with them, and what benefits they have for the readers of her novels.
Keywords
Klasická pohádka, Retelling, Literatura pro mládež, Psychologie, Marissa Meyer
Keywords in English
Classic fairy tale, Retelling, Young adult literature, Psychology, Marissa Meyer
Research Plan
Tato bakalářská práce se zabývá tématikou klasických pohádek a zkoumá způsob, jakým je tato tématika zpracovávána anglicky píšícími autory literatury pro mládež v současné době. Teoretická část práce vyzdvihuje důležitost klasických pohádek z hlediska psychologického dopadu na čtenáře, který je v této části diskutován. Dále tato část předkládá nástin, jakým způsobem s tématy charakteristickými pro klasické pohádky pracují současní anglicky píšící autoři literatury pro mládež. Jmenovitě rozebírá způsob, jakým autoři literatury pro mládež tak činí za účelem reflektování a adekvátního zpracování palčivých problémů současnosti, které mají dopad na zamýšlenou cílovou skupinu čtenářů. Praktická část práce nabízí přehled o tom, jak s tématikou klasických pohádek v jednotlivých dílech populární série Měsíční kroniky nakládá spisovatelka Marissa Meyerová. Komparační metodou jsou analyzovány pohádkové postavy a jejich osudy v příbězích Meyerové v porovnání s jejich klasickými předlohami. Daná analýza také řeší, jakým způsobem autorka skrze upravené příběhy diskutuje problémy současné společnosti. S ohledem na přehled významu klasických pohádek pro psychologický rozvoj čtenáře v teoretické části si práce klade za cíl vyzdvihnout přínos, který reflexe takových problémů má nejen pro mladé čtenáře, ale všeobecně pro celou společnost.
Research Plan
Tato bakalářská práce se zabývá tématikou klasických pohádek a zkoumá způsob, jakým je tato tématika zpracovávána anglicky píšícími autory literatury pro mládež v současné době. Teoretická část práce vyzdvihuje důležitost klasických pohádek z hlediska psychologického dopadu na čtenáře, který je v této části diskutován. Dále tato část předkládá nástin, jakým způsobem s tématy charakteristickými pro klasické pohádky pracují současní anglicky píšící autoři literatury pro mládež. Jmenovitě rozebírá způsob, jakým autoři literatury pro mládež tak činí za účelem reflektování a adekvátního zpracování palčivých problémů současnosti, které mají dopad na zamýšlenou cílovou skupinu čtenářů. Praktická část práce nabízí přehled o tom, jak s tématikou klasických pohádek v jednotlivých dílech populární série Měsíční kroniky nakládá spisovatelka Marissa Meyerová. Komparační metodou jsou analyzovány pohádkové postavy a jejich osudy v příbězích Meyerové v porovnání s jejich klasickými předlohami. Daná analýza také řeší, jakým způsobem autorka skrze upravené příběhy diskutuje problémy současné společnosti. S ohledem na přehled významu klasických pohádek pro psychologický rozvoj čtenáře v teoretické části si práce klade za cíl vyzdvihnout přínos, který reflexe takových problémů má nejen pro mladé čtenáře, ale všeobecně pro celou společnost.
Recommended resources
Groenke, S.L., Maples, J., & Henderson, J. (2010). "Raising "hot topics” through young adult literature.” Voices from the Middle, 17(4), 29-36.
Interview with Jennifer Buehler, Ph.D. for National Council of Teachers of English. [online] Available from: https://www.youtube.com/watch?v=cqtgdFG-uB0
Bettelheim, Bruno. (1989) The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Vintage Books.
Franz, Marie-Louise von. (1996). The Interpretation of Fairy Tales (C. G. Jung Foundation Books Series) (Revised, Subsequent ed.). Boulder: Shambhala.
Wilkins, Kim. (2019). Young Adult Fantasy Fiction: Conventions, Originality, Reproducibility (Elements in Publishing and Book Culture). Cambridge: Cambridge University Press.
Recommended resources
Groenke, S.L., Maples, J., & Henderson, J. (2010). "Raising "hot topics” through young adult literature.” Voices from the Middle, 17(4), 29-36.
Interview with Jennifer Buehler, Ph.D. for National Council of Teachers of English. [online] Available from: https://www.youtube.com/watch?v=cqtgdFG-uB0
Bettelheim, Bruno. (1989) The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Vintage Books.
Franz, Marie-Louise von. (1996). The Interpretation of Fairy Tales (C. G. Jung Foundation Books Series) (Revised, Subsequent ed.). Boulder: Shambhala.
Wilkins, Kim. (2019). Young Adult Fantasy Fiction: Conventions, Originality, Reproducibility (Elements in Publishing and Book Culture). Cambridge: Cambridge University Press.