Bakalářská práce se zaměřuje na podporu žáků s matematickým nadáním mladšího školního věku v běžných základních školách. Cílem této práce bylo zjistit, jaká podpora v rozvoji matematického nadání je poskytována žákům školního věku, kteří mají tento typ nadání diagnostikovaný. Teoretická část bakalářské práce se zabývá terminologií, charakteristikami žáků s daným typem nadání a konkrétními možnostmi podpory ve škole, rodině i volném čase. Praktická část obsahuje kvalitativní průzkum, který zjišťuje, jaké konkrétní formy podpory je možné ve výuce žáků s matematickým nadáním využít. Z odpovědí dotazovaných respondentek je patrné, že mezi osvědčené metody při výuce žáků s matematickým nadáním patří obohacování učiva například problémovým řešením úloh nebo projektovou metodou. Další hojně využívanou podporou těchto žáků jsou organizační změny v podobě navštěvování hodin matematiky ve vyšším ročníku nebo samostatná práce pro prohloubení dovedností v oblasti matematiky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the support of mathematically gifted pupils of younger school age in ordinary elementary schools. The aim of this work was to find out what kind of support in the development of mathematical talent is provided to school-aged pupils who have been diagnosed with this type of talent. The theoretical part of the bachelor's thesis deals with terminology, characteristics of pupils with a given type of giftedness and specific possibilities of support in school, family and free time. The practical part contains a qualitative survey that finds out what specific forms of support can be used in the teaching of mathematically gifted pupils. From the answers of the interviewed respondents, it is evident that proven methods for teaching students with mathematical talents include enriching the curriculum with, for example, problem-solving tasks or the project method. Another widely used support for these pupils is organizational changes in the form of attending mathematics classes in a higher grade or independent work to deepen their skills in the field of mathematics.
Klíčová slova
nadání, talent, matematické nadání, vzdělávání, podpora, metody a formy ve výuce, nadaný žák na základní škole, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
giftedness, talent, mathematical giftedness, education, support, methods and forms in teaching, gifted pupil in primary school, younger school age
Rozsah průvodní práce
54 s. (104 437 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na podporu žáků s matematickým nadáním mladšího školního věku v běžných základních školách. Cílem této práce bylo zjistit, jaká podpora v rozvoji matematického nadání je poskytována žákům školního věku, kteří mají tento typ nadání diagnostikovaný. Teoretická část bakalářské práce se zabývá terminologií, charakteristikami žáků s daným typem nadání a konkrétními možnostmi podpory ve škole, rodině i volném čase. Praktická část obsahuje kvalitativní průzkum, který zjišťuje, jaké konkrétní formy podpory je možné ve výuce žáků s matematickým nadáním využít. Z odpovědí dotazovaných respondentek je patrné, že mezi osvědčené metody při výuce žáků s matematickým nadáním patří obohacování učiva například problémovým řešením úloh nebo projektovou metodou. Další hojně využívanou podporou těchto žáků jsou organizační změny v podobě navštěvování hodin matematiky ve vyšším ročníku nebo samostatná práce pro prohloubení dovedností v oblasti matematiky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the support of mathematically gifted pupils of younger school age in ordinary elementary schools. The aim of this work was to find out what kind of support in the development of mathematical talent is provided to school-aged pupils who have been diagnosed with this type of talent. The theoretical part of the bachelor's thesis deals with terminology, characteristics of pupils with a given type of giftedness and specific possibilities of support in school, family and free time. The practical part contains a qualitative survey that finds out what specific forms of support can be used in the teaching of mathematically gifted pupils. From the answers of the interviewed respondents, it is evident that proven methods for teaching students with mathematical talents include enriching the curriculum with, for example, problem-solving tasks or the project method. Another widely used support for these pupils is organizational changes in the form of attending mathematics classes in a higher grade or independent work to deepen their skills in the field of mathematics.
Klíčová slova
nadání, talent, matematické nadání, vzdělávání, podpora, metody a formy ve výuce, nadaný žák na základní škole, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
giftedness, talent, mathematical giftedness, education, support, methods and forms in teaching, gifted pupil in primary school, younger school age
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jaká podpora v rozvoji matematického nadání je poskytována žákům školního věku, kteří mají tento typ nadání diagnostikovaný. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Metody: Rozhovor.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jaká podpora v rozvoji matematického nadání je poskytována žákům školního věku, kteří mají tento typ nadání diagnostikovaný. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Metody: Rozhovor.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
CALÁBEK, Pavel, ŠVRČEK, Jaroslav, VANĚK, Vladimír, ZHOUF, Jaroslav, 2010. Péče o matematické talenty v České republice. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-1884-1.
HŘÍBKOVÁ, Lenka, 2009. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1998-6.
MUDRÁK, Jiří, 2015. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5089-7.
SEJVALOVÁ, Jitka, 2004. Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT ČR. ISBN 80-86784-03-7.
STEHLÍKOVÁ, Monika, 2018. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada. ISBN 978- 80-271-0512-0.
Seznam doporučené literatury
CALÁBEK, Pavel, ŠVRČEK, Jaroslav, VANĚK, Vladimír, ZHOUF, Jaroslav, 2010. Péče o matematické talenty v České republice. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-1884-1.
HŘÍBKOVÁ, Lenka, 2009. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1998-6.
MUDRÁK, Jiří, 2015. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5089-7.
SEJVALOVÁ, Jitka, 2004. Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT ČR. ISBN 80-86784-03-7.
STEHLÍKOVÁ, Monika, 2018. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada. ISBN 978- 80-271-0512-0.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.